Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedmanipulation
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-03-01 11:22

Dagens foto på Steves-Digicams er flot, men det er skabt med en
samkopiering af to billeder, det er dog så dygtigt lavet, at man skal
ha' lidt erfaring i billedmanipulation for at afsløre bedraget.

http://www.steves-digicams.com/daily_dpotd.html

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 11-03-01 12:59

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>samkopiering af to billeder, det er dog så dygtigt lavet, at man skal
>ha' lidt erfaring i billedmanipulation for at afsløre bedraget.

Er skyggernes 'retning' ikke nok...

Men hvis man zoomer lidt ind, så er der også et lille problem
med fuglens højre vingespids.

Og til sidst - billedet er komprimeret alt for meget

Ove Kjeldgaard

Fra : N/A

Dato : 12-03-01 02:22

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-03-01 02:22

"Michael N. Steen" wrote:

> Det er noget med dybdeskarpheden og den måde lyset falder på mågen.
> Baggrunden taget i betragtning burde den ses i modlys.

Ja det er netop den måde lyset ligger på mågen, der gør det helt
åbentlyst, at der er tale om en samkopiering.

> Men jeg ville muligvis ikke have tænkt så meget over det, hvis jeg havde set
> det uden at være gjort opmærksom på det.

Ja de fleste vil nok sige "wauv et flot billede", det er også en god
idé, det er formentlig lavet af to jævnt gode billeder, mågen har måske
en flad og kedelig himmel som baggrund, og billedet af himlen mangler
forgrund, men sammen danner de et helt tredie billede, og jeg synes det
er et ok billede.

Der er blot det problem, at www.steves-digicams.com kører en
konkurrence, og at reglerne ikke tillader den type billeder - og så kan
man kun konkludere, at det er for ringe, at steve ikke har gennemskuet
bedraget - set med mine øjne, så er der røget en ordentlig bid af sitets troværdighed.

Jeg har iøvrigt længe haft en fornemmelse for, at steve's site ikke er
uafhængig af annoncør interesser, og at hans kameratests ikke er 100%
objektive, og derfor synes jeg, det måske er en dårlig idé, at vi
henviser til sitet, når folk spørger om kamera- test og valg.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen