Hjælp!Oliebehandling af skæfte?
Fra : K. E.Jørgensen

Dato : 11-03-01 11:08

Hej derude.
Jeg har en Remington 688 med et ganske ordinært lakeret skæfte.
Jeg har taget lakken af og skal nu have efterbehandlet skæftet. Har I en god
opskrift på hvordan man olierer et skæfte? Opskrift på olien, indfarvning
osv.

v.h.

Knud Erik Jørgensen

Fra : sra

Dato : 11-03-01 11:58

Der findes et produkt der hedder SCHAFTOL i forskellige farver (klar - let
brun - mørk) det indeholder silikone og bliver når skæftet er godt mættet
vandskyende. Det kan købes i næsten alle jagtforretninger. Jeg har været
samme tur igennem med min riffel der også havde lakeret skæfte og det blev
rigtig godt og er utrolig nemt at vedligeholde.

Leth havde i en af programmerne en anden opskrift (garanteret med linolie)
så prøv evt. på dr hjemmeside.
Mvh
SA

Fra : Johnny M. Lawcock

Dato : 11-03-01 12:59

Det er ganske enkelt. Du køber noget rå linolie, fortynder det op m. ca.
20-25% lugtfri terpentin. Ved matrialisten tror jeg nok at du kan købe
alkanorod. Det putter du i din blanding. Det giver farve. Efter nogle 4-6
dage skulle din skæfteolie være klar. Giv skæftet olie 5-6 gange. Derefter
tager du noget af den olie du har lavet, hælder i f.eks et medicinglas og
tilsætter 5-10% Sicativ som hærder. Det giver du dit skæfte 2-4 gange med
nogle dages mellemrum. Nu står dit skæfte som en F.. i en hornlygte.

Johnny

Fra : Peder Porse

Dato : 11-03-01 13:17

"Johnny M. Lawcock" wrote:

> [...]
> tilsætter 5-10% Sicativ som hærder. Det giver du dit skæfte 2-4 gange med
> nogle dages mellemrum. Nu står dit skæfte som en F.. i en hornlygte.

Korrekt, har selv brugt opskriften i en del år, fandt den i et gammelt jagtblad
vist fra 50-erne.

Det hedder Alkaner-rod...Røde træspåner.

I den gamle opskrift stod der, at det skulle påsmøres 1 gang om dagen i en uge,
derefter 1 gang om ugen i en måned, 1 gang om måneden i et år, og herefter 1
gang om året.

God fronøjelse.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge,

Vi skal A med Nyrup.

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 11-03-01 14:23

Dit skæfte er helt sikkert noget ru i overfladen efter fjernelse af den
gamle lak, skaf derfor noget vandslibepapir nr 600, med dette sliber du i
masser af olie, af den type du nu finder ud ad at bruge, når du derefter
tører den værste olie af vil du mærke at dit skæfte er som at røre en
"Barnenumse", bedre kan det ikke gøres. PS slib ikke på netskæringerne.
Bjarne
Peder Porse <boesvej2@post11.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AAB6CC8.869E3B03@post11.tele.dk...