Die Another Day - Oversættese
Fra : Jimmy

Dato : 25-01-03 13:33

Hej

Jeg så DAD i går.
Oversætteren var ganske enkelt fantastisk.

Jeg var hele filmen igennem overbevist om at det var Lasse, men istedet var
det en der hed Thøger, som jeg ikke har hørt om før.

Han formåede at oversætte ordspil som Jinx korrekt og flette ind at det
betyder "ulykkesfugl" på dansk.

Endnu mere imponerende var følgende oversættelse.

JB står og snakker med negeren Halle Berry.
En pige kommer over og siger noget i retning af:
US: "I'm sure James have already told you about his theory about the Big
Bang"
DK: "Jeg er sikker på James allerede har fortalt dig om hans teorier om
sorte huller"

Fantastisk portrætteret

Det er jo desværre ikke de samme oversættere når filmen vises på TV.
Kan må købe film på DVD med de oversættelser der er fra biograferne?

Mvh
Jimmy

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-01-03 14:16

Jimmy <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> skrev:

> [...]
> Big Bang"
> DK: "Jeg er sikker på James allerede har fortalt dig om hans teorier

Kan du ikke huske hele oversættelsen? Jeg har selv gået og ventet på
hvad oversætteren ville finde på til Jinx' svar.

Jinx: I got the thrust of it.

> Fantastisk portrætteret
>
> Det er jo desværre ikke de samme oversættere når filmen vises på TV.

Nogen gange, hvis samme oversætter får opgaven igen.

> Kan må købe film på DVD med de oversættelser der er fra biograferne?

Sikkert ikke. Det er en anden teknik, der bruges til teksterne i
filmudgaven, så vidt jeg har forstået.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Jimmy

Dato : 25-01-03 14:40

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Kan du ikke huske hele oversættelsen? Jeg har selv gået og ventet på
> hvad oversætteren ville finde på til Jinx' svar.
>
> Jinx: I got the thrust of it.

Desværre.

Mvh
Jimmy

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-01-03 14:53

> Desværre.

"Den er trængt ind", måske. "Den" kan jo så misforstås.

Fra : Michael Westi

Dato : 26-01-03 01:21

Så den i dag.
Lægger generelt ikke mærke til teksterne, men mener der stod:
"Særdeles gennemtrængende".

Men som sagt, ikke helt sikker!!

--
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant

Fra : Henrik Thøgersen

Dato : 26-01-03 19:49

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message news:<wtvY9.53$KM.36@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> Jeg var hele filmen igennem overbevist om at det var Lasse, men istedet var
> det en der hed Thøger, som jeg ikke har hørt om før.

Tak for de pæne ord. Jeg er glad for, at du kunne lide min
oversættelse. At du ikke helt fangede mit navn, skal du ikke være ked
af

> [...]
> Bang"
> DK: "Jeg er sikker på James allerede har fortalt dig om hans teorier om

Den præcise ordlyd blev noget i retning af:

Miss Frost: I trust Mr. Bond's been explaining his Big Bang theory.
Jinx: Yeah, I think I got the thrust of it.

Dansk:

Miss Frost: Har De og mr. Bond diskuteret sorte huller?
Jinx: Ja, meget indtrængende.

> Det er jo desværre ikke de samme oversættere når filmen vises på TV.
> Kan må købe film på DVD med de oversættelser der er fra biograferne?

Det hører desværre til sjældenhederne, at bio-oversættelserne også
bliver brugt på DVD-udgivelserne, men som regel vil de være at
genfinde på VHS-udgaverne. Mange har efterhånden brokket sig over de
ringe tekster på mange DVD-udgivelser, så forhåbentlig vil folkene bag
DVD'erne med tiden vågne op og lugte kaffen, som de siger...

Mvh

Henrik Thøgersen

Fra : Jimmy

Dato : 26-01-03 21:00

"Henrik Thøgersen" <henrikogbritt@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
>

> Tak for de pæne ord. Jeg er glad for, at du kunne lide min
> oversættelse. At du ikke helt fangede mit navn, skal du ikke være ked

HEHE - Beklager det med navnet.
Ja - jeg var ovenud imponeret af din oversættelse!
Den var intet mindre end eminent.

> [...]
> Jinx: Yeah, I think I got the thrust of it.
>
> Dansk:
>
> Miss Frost: Har De og mr. Bond diskuteret sorte huller?

Ahh ja!
Der var den!

Jeg var optaget af at skubbe til sidemanden og få ham til at nyde og
værdsætte oversættelsen så jeg missede den præcise ordlyd.

> [...]
> ringe tekster på mange DVD-udgivelser, så forhåbentlig vil folkene bag
> DVD'erne med tiden vågne op og lugte kaffen, som de siger...

1)
Er det muligt at få en kopi af oversættelsen?

> Henrik Thøgersen

Glemmer det aldrig igen.

2)
Kan man finde en liste over de film du oversætter, så man kan gå i Imperial
og se dem?

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Thøgersen

Dato : 28-01-03 00:47

> 1)
> Er det muligt at få en kopi af oversættelsen?

Jeg kan desværre ikke skaffe den til dig. Brugsrettighederne til min
oversættelse tilhører distibutøren, i dette tilfælde 20th Century Fox.
Du kan enten rette henvendelse til deres danske afdeling (hvad jeg dog
ikke tror, du får noget ud af) eller væbne dig med tålmodighed, til
DAD udkommer på video - den skulle meget gerne være med min
oversættelse.

> 2)
> Kan man finde en liste over de film du oversætter, så man kan gå i Imperial
> og se dem?

Øøh... Det kan jeg desværre heller ikke klare, men af bioaktuelle film
har jeg bl.a. tekstet Minority Report (går den stadig?) og One Hour
Photo. Af kommende film kan du holde øje med Phone Booth, 28 Days
Later, Spider og Elsker, elsker ikke. God fornøjelse

Mvh

Henrik Thøgersen

Fra : Jimmy

Dato : 28-01-03 08:20

> [...]
> oversættelse tilhører distibutøren, i dette tilfælde 20th Century Fox.
> Du kan enten rette henvendelse til deres danske afdeling (hvad jeg dog

Æv - Gad ellers godt skifte filosofibogen på natbordet ud med transkriptet

> eller væbne dig med tålmodighed, til
> DAD udkommer på video - den skulle meget gerne være med min
> oversættelse.

Ahh det er jo noget!
Tak for den info.

Imperial

> Øøh... Det kan jeg desværre heller ikke klare, men af bioaktuelle film
> har jeg bl.a. tekstet Minority Report (går den stadig?)

Det er da også rigtigt! Så da dit navn i Drive In Bio i forbindelse med
Minority Report.

> og One Hour
> Photo. Af kommende film kan du holde øje med Phone Booth, 28 Days
> Later, Spider og Elsker, elsker ikke. God fornøjelse

Så har vi en liste

Tak,
Jimmy

Fra : H3nrik V!

Dato : 28-01-03 01:13

> [...]

> Tak for de pæne ord. Jeg er glad for, at du kunne lide min
> oversættelse. At du ikke helt fangede mit navn, skal du ikke være ked

Hejsa!

Fedt at du selv læser/skriver med i gruppen...! Respekt!

Jeg er øvrigt enig med Jimmy i at det var et godt stykke arbejde!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...