Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3 el. Olympus C-5050 Zoom
Fra : LH Søfren

Dato : 25-01-03 14:30

Jeg mener nu at have indsnævret mit valg af kommende digitalkamera til en af
disse to modeller. Jeg går efter et kamera med mange (manuelle) muligheder,
men ikke mindst "auto - point and shoot", så hele familien kan være med.
En af overvejelserne går på om jeg skal vælge Olympus med 5 mio pixel, bedre
objektiv og kun 3x zoom eller Canon med 4 mio pixel, ringere objektiv men
4x zoom.

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer med begge typer kameraer.

Hint (med begrundelse) til andre "ligeværdige" kameraer i samme prisniveau
modtages dog også gerne.

På forhånd tak!

Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Michaelbs

Dato : 25-01-03 15:51

Prøv at sammenligne tests af de to kameraer på det højt estimerede
www.dpreview.com hvor de begge nyligen er blevet testet.
G3 er klar vinder. Og det er et fremragende kamera, skulle jeg hilse og
sige.
mvh Michael

Fra : Alex W

Dato : 25-01-03 19:45

Jeg vil til en hver tid vælge Olympus 5050.
Jeg har undret mig over at alle har haft så travlt med Canon G3 )

Jeg har haft fyren (5050) i hånden og set hvad den kan. Det er sager.
Indendørs optagelser uden blitz bliver gode pga. objektivet bl. 1.8. og
kameraets kvalitet. Macro/nær delen er fremragende.

Jeg kunne fristes til at sige at det ville blive mange fotografers lille
bamse, a.la. hvad Leica er analog.

/Alex

Fra : Kent

Dato : 25-01-03 20:29

> [...]
>
> Jeg vil gerne høre jeres erfaringer med begge typer kameraer.
>
> Hint (med begrundelse) til andre "ligeværdige" kameraer i samme prisniveau

Jeg ville helt klart tage Fuji Finepix S602 Zoom med i mine
overvejelser. Den har fået fremragende anmeldelser - bedre end
Canon C3 vil jeg da sige!

Anmeldelser på Fuji Finepix S602 Zoom:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602z.html

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F602/F62A.HTM

Det er "kun" 3.2 Mp kamera, men det er også nok til de
allerflestes behov!!! Prøv lige at tjekke test-billederne på
de ovenstående links. Jeg vil sige, at de slår både Olympus'en
og Canon'en. Jeg tænker meget på at købe en Fuji selv.

Som nævnt tænker jeg også meget på at købe et digitalkamera, og
jeg har derfor efterhånden læst et utal af anmeldelser på alle
mulige kameraer. Skal du vælge mellem Canon C3 og
Olympus C-5050 kan jeg roligt sige, at næsten alle (hvis
ikke alle?) anmeldelser er mere positive for Olympus'en end
for Canon'en!

Vh
Kent

Fra : J@N

Dato : 26-01-03 06:24

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Olympus C-5050 kan jeg roligt sige, at næsten alle (hvis
> ikke alle?) anmeldelser er mere positive for Olympus'en end

Ikke enig, prøv at besøg på digiside nr. 1
www.dpreview.com

hvor Fuji 602Z kun får bedømmelsen "Recommeded",
mens Canon G3 får bedømmelse "Highly recommeded"

Ser du alene på billedkvalitet er Canon G3 klart Fuji 602 overlegen, se her:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F602/F62A.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/G3/G3A.HTM

Her kan du sammenligne billeder af samme motiver med begge kameraer, prøv at
downloade billederne og sammenlign i ACDC, G3 vinder her klart over 602Z.

Jan

Fra : Jack L.

Dato : 25-01-03 20:50

LH Søfren wrote:
> [...]
> vælge Olympus med 5 mio pixel, bedre objektiv og kun 3x zoom eller
> Canon med 4 mio pixel, ringere objektiv men 4x zoom.

Jeg har ellers det indtryk fra dpreview's utallige fora, at G3'eren
genererer bedre billedkvalitet. Den er også rated til Highly Recommended,
mens Olympus'en i netop samme disciplin lider lidt, så den er "kun" rated
til Recommended. Men foraerne afslører, at disse to er stærke kort, og man
vælger ikke forkert uanset valget. Man skal bare kende til kameraernes svage
punkter. Til opsætning kan Olympus'en være en hel del mere besværlig, idet
man har flere manuelle indstillinger. Nørder vil nok ikke have noget imod
det. Og så er der noget med at menusystemet i Olympus'en ikke er særlig
intuitivt. Flere kritiske funktioner er "nested" flere niveauer dybe. Jeg
ved selv hvilket jeg ville vælge.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Alex W

Dato : 26-01-03 01:36

Bare for at tale lidt mere for Olympus
Den har et hjælpelys til at stille skarpt med i mørke......

Noget som er både Nikons og Canons svaghed.

/Alex

Fra : Kent

Dato : 26-01-03 01:47

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Bare for at tale lidt mere for Olympus
> Den har et hjælpelys til at stille skarpt med i mørke......
>
> Noget som er både Nikons og Canons svaghed.
>
> /Alex

Du mener en AF-hjælpelampe. Det har Canon C3
nu altså også!

Vh
Kent

Fra : Alex W

Dato : 26-01-03 02:01

Du mener en AF-hjælpelampe. Det har Canon C3 nu altså også!

Hmm. så er det bare min Nikon CP5700 der har mangler.. stort hulk

/Alex

Fra : Michaelbs

Dato : 26-01-03 10:59

Jeg ville vælge G3 (og det gjorde jeg) pga den fremragende vendbare LCD, den
uovertrufne batterilevetid, 4gange optisk zoom mod 3, intuitiv brugerflade
og en fantastisk billedkvalitet ikke mindst. Du kan læse mange anmeldelser
på nettet men referencen er og bliver Phil's anmeldelser på www.dpreview.com
pga den metodik i testningen, der gør anmeldelsen så objektiv som muligt, og
her vinder G3 altså klart. Men ingen tvivl om at du får et fremragende
kamera uanset hvilket af de to du vælger. Oly c5050 har et utroligt gedigent
kamerahus og man har et dejligt greb om det.
God fornøjelse.
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 26-01-03 19:15

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gedigent
> kamerahus og man har et dejligt greb om det.

Lige et spørgsmål til dig....

Er 4x zoom nok til, at man på god afstand kan tage billeder
af vilde fugle og dyr?. Med "god afstand" mener jeg den afstand,
man normalt kan komme fugle, inden de flyver .

Som nævnt vil jeg snart købe et digitalkamera, men jeg ved endnu
ikke, hvilken det skal være.

Vh
Kent

Fra : Alex W

Dato : 26-01-03 19:54

Købte coolpix5700 for at have en god tele til naturfotos.
Den er ok, men telen kunne godt være større. Når jeg har skillinger nok,
ryger den ud til fordel for et digi med udskiftelig optik.

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 26-01-03 20:04

Hej Kent
Købte coolpix5700 for at have en god tele til naturfotos.
Den er ok, men telen kunne godt være større. ...

Jeg glemte at sige at CP 5700 har 8 x tele 8.9~71.2mm som svarer til
35-280mm på et 35mm kamera.

/alex

Fra : Jack L.

Dato : 26-01-03 22:19

Kent wrote:

> [...]
> man normalt kan komme fugle, inden de flyver .
>
> Som nævnt vil jeg snart købe et digitalkamera, men jeg ved endnu

Hvis du har højere prioritet mht zoomingen (det virker lidt som at bruge
betegnelsen "volt'en", når man bør sige "spændingen" men anyway), kan du
overveje Olympus C-730UZ. Den har 10x optisk zoom.

Fra : Kent

Dato : 26-01-03 23:44

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betegnelsen "volt'en", når man bør sige "spændingen" men anyway), kan du
> overveje Olympus C-730UZ. Den har 10x optisk zoom.

Jo, men Olympus C-730UZ har ikke fået særligt gode anmeldelser.
Der er især problemer med indendørs fotografering. Jeg kræver
nok lidt mere, end den kan præstere.

Vh
Kent

Fra : Alex W

Dato : 27-01-03 09:16

Hej Kent

Få UZ730 i hånden og prøv den.

Den er meget bedre end som så.
Jeg har brugt UZ2100 2.1 mpix professionelt til CD Covers samt postkort.

/Alex

Fra : LH Søfren

Dato : 26-01-03 12:17

Foreløbig tak for mange gode kommentarer. Jeg er endnu ikke blevet mere
afklaret - havde nok heller ikke forventet det
Jeg har læst mange reviews og omtaler, bl.a. dpreview, Steves, megapixel,
imaging resouce mv., og som jeg læser dem vedr. de to kameraer, så er de
meget lige med hver deres fordele og ulemper, og resultaterne kan nok tolkes
fuldstændig efter egne forudbestående præferencer - som jeg også kan se det
af jeres indlæg.

Jeg er derfor stadig interesseret i at høre flere (danske) konkrete
erfaringer med de to kameramodeller.

Fuji Finepix S602 Zoom har også været med i mine indledene overvejelser, men
jeg har nok forkastet det p.gr.a. de "kun" 3 mio pixel. Jeg vil dog kikke
endnu engang på denne model.

Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Mejdahl

Dato : 27-01-03 15:54

Olympus C-2100 UZ 10X optisk zoom er et fantastisk kamera selv med sine kun
2,1 MP.
Hej fra Jens