Griseører
Fra : Liz

Dato : 25-01-03 12:12

Har lige sakset lidt fra Landsbladet:

"Man skal være varsom med at give sine hund snacks i form af tørrede
griseører, og i hvert fald holde dem ude af stalde med produktionsdyr,
advarer Plantedirektoratet. Hunde kan være raske smittebærere af Salmonella
Typhimurium DT 104.

Direktoratet har i flere tilfælde påvist S. Typhimurium DT 104 i hundesnacks
(tørrede griseører)."

Det samme må vel gælde for grisehæler, måske alt fra grisen? Hvad med
tørrede oksekød? Og er der en kloge hovedet der kan fortælle mig om
mennesker kan blive smittet ad den vej? Jeg tænker her på, at man tager den
jo ude af posen med fingrene og ikke nødvendigvis vasker fingrene bagefter.
Og nej, jeg spiser ikke tørrede grisehaler og deslige!!! Bare for at kom
jer i forkøbet!

Mvh Liz

Fra : Per, Odense

Dato : 25-01-03 12:27

I news:1huY9.44702$Hl6.5352945@news010.worldonline.dk , skrev Liz
<lizb@worldonline.dk> , bl.a. :

> [...]
> fingrene bagefter. Og nej, jeg spiser ikke tørrede grisehaler og
> deslige!!! Bare for at kom jer i forkøbet!

Hej
Vi blev advaret af vores dyrlæge om at der er mennesker der har fået
salmonella af at røre ved griseører til hunden. På grund af allergi hos
hunden er vi gået væk fra diverse griseører, Frolic og lignende (som hun
ellers er vild med).

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Is

Dato : 25-01-03 20:01

> salmonella

---
Salmonella !!! det er så vidt jeg ved en meget bred betegnelse ! jeg mener
at ha hørt at der er lidt over 1000 med "dansk" navn, og så er der alle dem
der ikke har dansk navn !

Så der vel næsten ikke den ting man ikke kan få salmonella af !! hvor
farlige de så er, ved jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Toft Stryhn

Dato : 25-01-03 13:10

Hejsa,

Ja de smitter. Vask altid fingre når i har givet hundene snaks, ligegyldigt
hvad det er. Hundene bliver ikke syge af bakterierne, de har rovdyr maver
(meget sur ph i mavesyren) så de dræber baterierne der. Men de lever
desværre fint i os og kan gøre os meget syge.

Så husk og vask fingre......

God Weekend

Anette og bordeauxerne.

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1huY9.44702$Hl6.5352945@news010.worldonline.dk...

Fra : x Vuf x

Dato : 25-01-03 15:23

Sat, 25 Jan 2003 12:11:35 +0100, Liz wrote:

>Og nej, jeg spiser ikke tørrede grisehaler og deslige!!! Bare for at kom
>jer i forkøbet!

<Fniiiiis>

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Musen

Dato : 25-01-03 20:10

Hmmm Vi købte engang nogle griseører, som Samson blev noget så syg af. Det
var mig der gav ham dem, og jeg kan da egentlig ikke huske om jeg lige
vaskede fingre bagefter...Men jeg blev ihvertfald ikke syg...
Det var vist det mest videnskabelige svar jeg kunne komme med

Venlig hilsen Musen

Fra : Toft Stryhn

Dato : 25-01-03 21:17

Hejsa,
Hvis Samson kun fik ørene en gang, kan han være blevet syg pga. fordøelses
problemer. Det er svært for hunde maver at fordøje et protein de ikke er van
til.

Anette og Bordeauxerne.

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e32e126$0$13242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Liz

Dato : 26-01-03 10:48

Tak alle sammen for jeres svar - dette bliver den sidste pose grisehaler i
huset. Jeg regner nu med at jeg har "mave problemer" pga det penicillin jeg
får for tiden og ikke pga grisehaler til hunden. Men hvis det så
fortsætter................!!!!!
Hvalpen elsker grisehalerne forresten, så det er lidt synde at de kan være
inficerede. Det undre mig noget at de må sælges - alle er så hysteriske
over for bakteriesmitte. Bare tænk på kyllinger og debatten der har været
om dem. I det mindste synes jeg at poserne skulle forsynes med advarsler.

Tak igen og gode søndagshilsener Liz

Fra : Is

Dato : 26-01-03 21:37

Bare tænk på kyllinger og debatten der har været
> om dem.
---

Ja ! og vi spiser dem jo ikke rå !!! de fleste salmonella har det allerede
svært ved 55 graderC, så det en jo ikke det store problem, med det er da
selvlølgelig best uden !!

hvor meget salmonella tror du er er i et gammelt godt kødben der har ligget
ude i haven et par sommerdage, inden marven sådan begynder at smage rigtig
godt ???? og så kommer hunden lige ind og slikker en !!!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Liz

Dato : 27-01-03 20:58

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ude i haven et par sommerdage, inden marven sådan begynder at smage rigtig
> godt ???? og så kommer hunden lige ind og slikker en !!!

LÆKKERT!!!! hilsener Liz

Fra : Flemming Schneider

Dato : 28-01-03 21:51

Hejsa, jeg er dyrehandler og har fulgt denne problematik længe, det er
rigtigt at der fundet disse bakterier i griseøre i dk.
Men det er altså ikke fundet hos danske dyrehandlere der køber deres varer
med legale fakturer.
De er blevet fundet på markeder, og der sælges øre fra polen der ikke er
testet salmonella.
Brancens øre har nu været kontrolleret i mere end 2år nu, hvilket også er
årsag til at prisen for et enkelt griseøre hos mig er steget fra 5 til 6kr.

:) Flemming

Fra : BN

Dato : 28-01-03 22:17

"Flemming Schneider" <dyrecent@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Brancens øre har nu været kontrolleret i mere end 2år nu, hvilket også er
> årsag til at prisen for et enkelt griseøre hos mig er steget fra 5 til

Hejsa

Det var da dejligt at høre fra en, som ved noget om det. jeg blev jo helt i
tvivl efter alt dette gætteri, for Sandra får også nogle gange griseører,
selvom de er ret dyre...
Jeg har ikke noget imod at folk gætter, mne nogle gange lyder det bare så
skråsikkert...

Hilsen BN

Fra : Leyna

Dato : 29-01-03 05:04

On Tue, 28 Jan 2003 21:50:55 +0100, "Flemming Schneider"
> [...]

>årsag til at prisen for et enkelt griseøre hos mig er steget fra 5 til 6kr.

Hvor er jeg (og ikke mindst min hund) glad for at du blander dig. Min
Vaks er nemlig helt overskruet med griseører, og jeg ville være meget
ked af at skulle stoppe med dem, så tak fra os.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Winther

Dato : 29-01-03 10:09

"Flemming Schneider" <dyrecent@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Brancens øre har nu været kontrolleret i mere end 2år nu, hvilket også er
> årsag til at prisen for et enkelt griseøre hos mig er steget fra 5 til

Hvilket får mig til at fantasere....
Tænk hvis man kunne genmanipulere, så en gris havde ører over det hele.
Sikke priser bønderne kunne få fra slagteriet. Selve kroppen ville så blive
biprodukt, og os hundeejere kunne købe ører til en fornuftig pris.

Vh. Winther

Fra : Liz

Dato : 01-02-03 15:35

> [...]
> Brancens øre har nu været kontrolleret i mere end 2år nu, hvilket også er
> årsag til at prisen for et enkelt griseøre hos mig er steget fra 5 til

Hej Flemming,
Og tak for mailen med forklaringen - så køber jeg måske haler og ører igen
til den bette. Hun er som sagt, helt vildt med dem. Min mave problem
skyldes penicillin, ingen tvivl om det. At jeg købte ører til hende og fik
penicillin til mig selv nogenlunde samtidig, med deraf følgende "racerr-v"
til mig, var bare tilfældig. Ovenpå kom den melding fra Landsbladet. 2+2
giver ikke nødvendigvis 4.
Det er godt at du gøre os opmærksom på at det er de udenlandske vi skal
passe på med. Min var ellers købte i Brugsen, og ja prisen er også
derefter. Kr.29,- for 100g tror jeg nok det var.

Mange hilsener Liz