Ændring af mac adresse
Fra : torben jensen

Dato : 25-01-03 14:07

Hej
Kan det lade sig gøre at ændre mac adressen på mit netkort ved hjælp af en
kommando og og hvis ja, hvordan gør jeg det - Jeg har fået nyt netkort i min
pc og kan ikke koble op på netværket mere!

Torben Jensen

Fra : Calle.

Dato : 25-01-03 14:49

torben jensen wrote:
> [...]
> af en kommando og og hvis ja, hvordan gør jeg det - Jeg har fået nyt
> netkort i min pc og kan ikke koble op på netværket mere!

Jeg tror nærmere, at du skal have en fast IP tastet ind/ eller glemt at
sætte TCP/IP til netkortet
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : torben jensen

Dato : 25-01-03 15:04

Vores netværk virker sådan at man får tildelt automatisk ip men så checker
den også mac adressen inden man kan komme på internettet!
Tobs

Fra : Calle.

Dato : 25-01-03 15:13

torben jensen wrote:
> Vores netværk virker sådan at man får tildelt automatisk ip men så
> checker den også mac adressen inden man kan komme på internettet!
> Tobs

Det vil sige: Det virker som TDC ADSL.
Vent nogle timer med slukket PC, så releases IPen, og du kan koble op med
andet netkort. Du kan fremskynde procesen ved at release manuel i ipconfig,
med det gamle netkort tilsluttet, og så skifte
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-03 15:26

In dk.edb.netvaerk, torben jensen <tj@konsult.dk> says...
> Kan det lade sig gøre at ændre mac adressen på mit netkort ved hjælp af en

Det kommer an på netkortet...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-01-03 23:56

On Sat, 25 Jan 2003 15:25:34 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> Det kommer an på netkortet...

.... og operativsystemet og driveren.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-01-03 19:46

> ... og operativsystemet og driveren.

Er MAC-adressen ikke "hardcoded" i netværkskortet? Så vidt jeg ved er der
ikke to adresser i hele verden der er ens, det sikrer at man altid kan kende
forskel på maskinerne i et netværk.
Eller tager jeg helt fejl?
Hvorfor vil du for øvrigt ændre din adresse?

Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 22:44

In dk.edb.netvaerk, Lars Hjortø <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk>
says...
> Er MAC-adressen ikke "hardcoded" i netværkskortet? Så vidt jeg ved er der

Ikke nødvendigvis...

> Eller tager jeg helt fejl?

Næsten.

> Hvorfor vil du for øvrigt ændre din adresse?

Hvis man har en udbyder der låser ens IP til MAC-adressen og man så
skifter interface-kort, så skal man ha' fat i kundeservice for at komme
på igen, eller man kan skifte kortets MAC-adresse til det det forrige
interface-kort havde. Det er også en fordel hvis man skal fejlfinde
systematisk med flere kort.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 27-01-03 23:22

> [...]
> på igen, eller man kan skifte kortets MAC-adresse til det det forrige
> interface-kort havde. Det er også en fordel hvis man skal fejlfinde

Er en dårlig løsning som giver for mange misforståelser. Hvis man kommer til
at taste forkert eller på anden måde laver ged i den kan man jo alligevel
blive udelukket fra nettet indtil man kan ringe til support.
Hvis man køber en router til under 500,- Kr har man en meget bedre og mere
driftsikker løsning hvor man kan "lege" med PC'ere bag ved uden at skulle
tænke på MAC adresser og lignende.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne,
og uden at det nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller
holdninger.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-03 09:48

In dk.edb.netvaerk, Keld Damsbo <keld@damsbo.com> says...
> Hvis man køber en router til under 500,- Kr har man en meget bedre og mere

Jeg har en Linux-router til 100,- og den slår alt hvad jeg har set i
500,- klassen til dato.

Jeg vil til enhver tid anbefale at man ændrer MAC-adressen, hvis det er
fordelagtigt.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 28-01-03 18:38

> Jeg har en Linux-router til 100,- og den slår alt hvad jeg har set i
> 500,- klassen til dato.

Hvad kan du da mere ?
Og hvorfor tror du den er mere sikker ?

> Jeg vil til enhver tid anbefale at man ændrer MAC-adressen, hvis det er
> fordelagtigt.

Også hvis du generer din nabo ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-03 21:51

In dk.edb.netvaerk, Keld Damsbo <keld@damsbo.com> says...

> Hvad kan du da mere ?
> Og hvorfor tror du den er mere sikker ?

Uanset hvilke porte jeg glemmer at lukke, så kan _ingen_ omkonfigurere
den.

> Også hvis du generer din nabo ?

Hvis man har 2 netkort med samme MAC-adresse, så generer man ingen.

Lad være med at trolle rundt.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 28-01-03 22:03

> Uanset hvilke porte jeg glemmer at lukke, så kan _ingen_ omkonfigurere
> den.

Okay, det samme gælder jo for en router.

> Hvis man har 2 netkort med samme MAC-adresse, så generer man ingen.

Nej men hvis du bruger samme MAC som en af dine naboer generer I hinanden.
At ændre MAC er en rigtig dårlig ide og hvis det generer andre kunder kan
det medføre at du midlertidigt bliver lukket.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 01:34

In dk.edb.netvaerk, Keld Damsbo <keld@damsbo.com> says...
> Okay, det samme gælder jo for en router.

Nej. De fleste routere kan konfigureres udefra, hvis man ikke er
omhyggelig med at lukke porte. Den mulighed har man ikke på min LRP-
router.

> Nej men hvis du bruger samme MAC som en af dine naboer generer I hinanden.

Lad være med at trolle rundt, sagde jeg jo... Du svarer helt hen i
vejret.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 29-01-03 18:52

> Nej. De fleste routere kan konfigureres udefra, hvis man ikke er
> omhyggelig med at lukke porte. Den mulighed har man ikke på min LRP-
> router.

De routere jeg kender kan ikke default konfigureres udefra. D-Link, Cisco,
Draytek, Zyxel osv er alle default lukket for conf via WAN porten. Alle de
samme routere skal ikke have lukket yderligere porte som default da de kører
NAT.

> Lad være med at trolle rundt, sagde jeg jo... Du svarer helt hen i
> vejret.

Gør jeg ikke. Du opfordrer til at spoofe MAC adresser hvilket kan forstyrre
nettet.
For den almindelige kunde på et net er det en løsning som giver problemer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-03 22:10

In dk.edb.netvaerk, Keld Damsbo <keld@damsbo.com> says...
> De routere jeg kender kan ikke default konfigureres udefra. D-Link, Cisco,
> Draytek, Zyxel osv er alle default lukket for conf via WAN porten. Alle de

Det skal du ikke fortælle den ZyXel jeg har liggende (den bliver ikke
brugt).

> Gør jeg ikke. Du opfordrer til at spoofe MAC adresser hvilket kan forstyrre
> nettet.

Nej det gør jeg ikke. Jeg opfordrer til at man retter sit reserve-
netkort ind så det passer til det øvrige udstyr man er i besiddelse af.

Bare fordi du er dum behøver vi andre jo ikke at være det, vel?

Jeg nærede engang dyb respekt for dig, men den er uigenkaldeligt væk.
Hyg dig i killfilteret.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 29-01-03 22:22

> Bare fordi du er dum behøver vi andre jo ikke at være det, vel?

Du burde lære lidt om netetikette

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-03 12:36

On Mon, 27 Jan 2003 19:45:32 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote:

> Er MAC-adressen ikke "hardcoded" i netværkskortet?

Mjo, ikke mere 'hårdt' end at det kan ændres.

> Så vidt jeg ved er der ikke to adresser i hele verden der er ens

Der bør ikke være to netkort, der forlader producenten med samme
MAC-adresse. (Det er dog sket i enkelte tilfælde).

Men i praksis er det vigtige at sikre, at man ikke har to NICs på
samme broadcast-domæne med samme MAC-adresse. Det er intet
problem at have samme MAC-adresse på to forskellige broadcast-
domæner.

For token-ring var det meget almindeligt, at man konfigurerede
MAC-adressen manuelt på samtlige maskiner.

-A

Fra : Christian Lyng

Dato : 25-01-03 15:44

"torben jensen" <tj@konsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
min
> pc og kan ikke koble op på netværket mere!

Det kan godt lade sige gøre, men det er 'kun' på windows TCP/IP stack du gør
det,-ikke på selve kortet, men hovedsagen er vel at du bruger en anden MAC
addresse, det virker 100% på min ME maskine, har verificeret det med
Etherreal og kigget på pakkerne...

Windows 98 (bruger dette til min ME):

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net\0000]
lav en ny 'String Value' der hedder 'NetworkAddress' (no space) giv den
værdien af ny MAC addresse som 'XXXXXXXXXX'

Gem og reboot....

Windows 2000 har jeg ikke prøvet
der er det samme procedure som ovenfor.:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E972-E325-11
CEBFC1-
08002bE10318}\0001]

Chr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-03 19:33

In dk.edb.netvaerk, Christian Lyng <chrisl@NOSPAMtiscali.dk> says...
> det,-ikke på selve kortet, men hovedsagen er vel at du bruger en anden MAC

Det skal du ikke fortælle mit 3Com Etherlink III.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 26-01-03 00:09

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> In dk.edb.netvaerk, Christian Lyng <chrisl@NOSPAMtiscali.dk> says...
>
> Det skal du ikke fortælle mit 3Com Etherlink III.

Ej heller den stabel forskellige ISA-kort jeg har liggende med en Realtek chip
på. Der fulgte et lille DOS-program med, hvor man kunne stille den.

Knus
Regnar

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 26-01-03 13:51

"torben jensen" <tj@konsult.dk> wrote in message
> [...]
min
> pc og kan ikke koble op på netværket mere!

Det skyldes nok at i kører med en statisk ARP cache..

På nogle kort kan du i egenskaber for kortet (i Windows) finde et felt der
hedder noget a la "Hardware Adress" eller "Network Adress"..

Prøv at indtaste et 12cifret hextal der (uden kolonner) og genstart..

/Nikolaj