Stof til eftertanke...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-01-03 23:56

Re-post fra et indlæg jeg sendte for små 3 år siden... Føler bare at det
ikke ville skade med en re-post og her er jo kommet en go stak nye til.
Inden folk hopper op af stolen, så vil jeg gøre opmærksom på, at selvom det
kunne se sådan ud, så har jeg forsøgt, da jeg skrev det, ikke at afspejle
mine holdninger i det. Det skal ganske enkelt læses som et neutralt indlæg!

**********************
Det er i bund og grund godt, at folk gerne vil lære deres hunde at opfører
sig ordentligt, men hvor langt bør man gå? Er det fint at trække den væk fra
maden? Er det fint at beordre hunden ned at ligge ude foran en forretning,
hvor den jo alligevel står forsvarligt bundet? Hvad med det at hunden skal
sitte før den må spise? Det sker i mange tilfælde, at vi opdrager hunden til
i den grad at gå imod dens egen natur for at tilfredsstille os selv. Er det
fair?

Der er mange forskellige meninger om det. Jeg har i et stykke tid
observeret (i den virkelige verden that is!, hvordan nogen lader deres
hund leve i en konstant kommando og en konstant "Jeg er bossen, ikke dig"
verden. Andre igen, undlader stort set at opdrage på deres hunde.

Den vigtigste vej til at opdrage en hund, er IMO først og fremmest at
forstå hvorfor hunden gør som den gør. Selv en simpel ting, som det at
hunden hopper op når man kommer hjem. Det er fint nok at sætte sig på huk
eller i slemme tilfælde at ta' den i nakken og sige "puuuu-ha". Man slipper
nok for problemet i længeden, men man er stadig ikke nået til "problemets"
kerne: Hvorfor hopper hunden op?

Når man en forståelse for problemet er der en kortere, sjovere vej for både
hund og menneske til løsningen.

Der er en gylden middelvej til harmoni imellem ejer og hund. Det er ikke
fair at hunden skal gi' sig hver gang. Vi mennesker kan gi' os selv den
fornøjelse, at studerer hundens psyke og derigennem få større forståelse
for, hvorfor den gør som den gør, men hvad har hunden at arbejde med omkring
forståelse for os mennesker, ud over hvad den ser her og nu?!

********************************

Rinnie Ilsøe

Hunde-entusiast der har observeret i det virkelige liv, haft næsen i de gode
bøger, og kroppen og sjælen med på træning og til hverdag siden hun var 12
år... og faktisk elsker hundens ekstremt logiske og øjeblikkelige
opfattelse... De ser jo meget mere end vi mennesker gør, for de forsøger
ikke at tolke handlinger, de forsøger ikke at læse imellem linierne!
Tolkning af handlinger og læsning imellem linierne er det der oftest fører
til misforståelser! De ser' hvad der sker _nu_ og reagerer og handler ud fra
det! Det kunne vi som mennesker sq lære lidt af! Så kunne det være at feks.
stress og depressioner ville falde blandt folket!

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-03 09:55

HØRT.

Men ofte er problemerne her inde at folk har lederskabsproblemer med deres
hunde. Og derfor kommer de løsninger som er i indlæget.
Grundlæggende er mine hunde "velopdragne" men de hopper op - jeg kan godt få
dem til at lade være når jeg har hænderne fulde og ikke tid til at hilse.
Jeg kan godt tage min hundes madskål, men jeg gør det ikke - hvorfor skulle
jeg det.
Grundlæggende er vel at leve i harmoni, med forståelse for hinanden. Jeg er
bossen, men jeg spiller ikke med mine "muskler".
V H Gitte

Fra : BN

Dato : 25-01-03 10:43

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
er
> bossen, men jeg spiller ikke med mine "muskler".

Hej Gitte

Godt formuleret!
Jeg kan også tage madskålen fra Sandra, men gjorde det kun da hun var ny i
mit hjem et par gange, og har aldrig gjort det siden.

Hilsen BN

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-01-03 12:28

> Jeg kan også tage madskålen fra Sandra, men gjorde det kun da hun var ny i
> mit hjem et par gange, og har aldrig gjort det siden.

Mener faktisk at det blev skrevet efter en klagede over de ikke kunne ta'
skålen fra deres 12 ugers hvalp uden den knurrede... Den alder er det
forkert at træne "ta' skålen" hvis man absolut skal gøre det...

Det er i det hele taget forkert, for en førehund ville aldrig sige "værsågod
og spis" til sit hundekobbel og så pludselig sige "skrub af" igen! Gør man
som menneske det, så bliver hunden usikker på en, lige så vel som den ville
blive usikker på en førehund hvis den gjorde sådan.

En anden vigtig ting er at lederen spiser først og så kommer flokken til...
Det er for såvidt en lille ting, men det er en ting der gør, at man, som en
del af en helhed, kan sætte sin position som førerhund uden at skulle sætte
hunden på plads.

Mental respekt er den sundeste respekt!

Fra : Leyna

Dato : 27-01-03 11:25

On Sat, 25 Jan 2003 12:28:01 +0100, "R. Ilsøe"
<frygtigloes_@hotmaill.com> wrote:

> [...]
>del af en helhed, kan sætte sin position som førerhund uden at skulle sætte

Så kommer jeg da rigtig godt i modvind her, for hunden får altså ofte
mad før vi gør. Det er så også på grund af svingende arbejdstider og
dermed svingende spisetider, men jeg har nu ikke problemer med at at
hunden derfor tror at den er flokleder. Jeg kan tage alt mad fra ham
(hunden) uden den mindste anmærkning fra hans side, for han _ved_ at
han får den igen. Det er muligt at jeg gør det helt forkert hvis man
skal følge hundens natur eller hvad kloge folk har skrevet om emnet,
men det der er vigtigst for mig/os er at hunden lever med os og ikke
under os.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 27-01-03 11:37

Mon, 27 Jan 2003 11:25:13 +0100, Leyna wrote:

> [...]
>skal følge hundens natur eller hvad kloge folk har skrevet om emnet,
>men det der er vigtigst for mig/os er at hunden lever med os og ikke

Og sådan skal dét være!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-01-03 12:58

> [...]
> skal følge hundens natur eller hvad kloge folk har skrevet om emnet,
> men det der er vigtigst for mig/os er at hunden lever med os og ikke

Jeg vil heller ikke mene at der sker noget ved at hunden får mad før jer,
hvis den vel at mærke har styr på rangordenen! Det med at leve med og
under... Der skal man nok passe lidt på med at ta' maden fra hunden, men det
er en sag om at fornemme hunden. Der hvor den meste forskning er gjort er
iblandt vilde hunde, hvor floklederen aldrig tager maden fra flokken når
først den har serveret. Desværre mener jeg ikke der er forsket nok i emnet
om hvordan hunden har tilpasset sig mennesket fra dens vilde forfædre til
nu. Selvfølgelig er det individuelt, men nogen grundtræk vil man kunne
opleve som forskel.

Fesk. det med maden. Det skaber en vis usikkerhed ved hunden, men har den
tillid nok til dig, så er det jo okay. Balto ved at hvis jeg tar' maden fra
ham når han spiser er det fordi jeg har glemt at putte noget i (Ja, er ved
at blive gammel! så han hopper nærmest af glæde når jeg tar' skålen, for
så kommer der også lidt ekstra lækkert i.

Linen er en anden ting. Den affinder tamhunden sig jo fint med. I de fleste
tilfælde er det næsten dens kæreste eje, for så ved den at den skal ud og
opleve. Blandt de vilde hunde ville det skabe store forstyrrelser hvis
lederen pludselig smækkede en snor på en af flok-hundene og gik med den.
Halsbåndet... De hunde jeg kender elsker deres halsbånd... En vildhund ville
aldrig kunne venne sig til det så den blev virkelig knyttet til det.

Desværre er det som "dødelig 9. klasses afgangseksamens-ejer" umuligt at
komme til at forske i adfærsændringer fra vild til tamhund, men man kan gøre
sine observationer og sørge for at de ting, der i naturen ville være
unaturligt bliver en så naturlig og god ting som mulig for hunden.

Rinnie

Fra : BN

Dato : 28-01-03 12:11

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> wrote in message
> Det er i det hele taget forkert, for en førehund ville aldrig sige
"værsågod
> og spis" til sit hundekobbel og så pludselig sige "skrub af" igen!

Hej R. Ilsøe

Jeg kan godt se din pointe
Jeg gjorde det kun to gange, bare for at se, om hun ville knurre når hun
følte sig usikker på hendes mad, hvis der skulle kome børn på besøg. Har
aldrig brugt det siden, for som du slev siger, så er det noget underligt
noget at sige værsgod, for så at tage meden fra hunden igen.
Hun spiser morgen og aften, inden vi går i seng. Dette har vi vlag, da
hundemaver ikke har godt af at løbe lige efter spisning, så hun har hele
natten til at fordøje maden. Dette kan vi dog kun gøre, da hun ikke har
behov for at komme ud andet end en gang efter spisning, ca, 30 min. senere.
Dette fungerer fint, da hun ved at der ikke er spisning efter, at vi har
spist og vi kan således spise og vaske op i fred... for det meste, for hun
ved at vi nogle gange "finder" noget til hende ;---)

Hilsen BN og Sandra, som altid for lovtilat spise sin mad, uanset om der er
børn eller ej til stede

Fra : Bjergskoven

Dato : 25-01-03 20:21

Hej Rinnie

Det sker i mange tilfælde, at vi opdrager hunden til
> i den grad at gå imod dens egen natur for at tilfredsstille os selv. Er
det
> fair?

Jeg synes det er nogle spændende spørgsmål du fremsætter.

Vi mennesker ynder at betragte os selv som den mest intelligente race her på
jorden. Vi forventer at dyrene skal indordne sig under os og ikke mindst,at
de skal forstå vores verden.
Vi forventer at de skal leve i vores menneskeskabte verden, med
biler,trafik, tv, musik, støvsugere, fyrværkeri , osv.
Jeg har feks. tit beundret det faktum at hunde overhovedet kan lære at køre
i bil og tilsyneladende holde af det. Tænk hvor må det være mærkeligt for et
dyr at blive spærret inde i en kasse med vinduer i, og mærke at man bevæger
sig og se verden udenfor suse forbi, uden at vide hvad der egentligt sker ?

Vi forventer at hundene skal forstå både vores talte sprog og vores
kropssprog, som ofte betyder noget helt andet i vores verden, end i deres.
Vi bliver tossede og skælder ud, når hunden ikke "forstår" hvad vi siger til
den på menneskesprog. Det svarer til at vi står i Kina og siger noget til en
kineser på dansk og så bliver eddertossede på ham, når han ikke forstår hvad
vi siger.
Eller når vi omfavner en hund og smiler bredt til den.Det er jo venligt ment
i vores menneskeverden, men jo ikke i hundenes verden. Vi taler ikke
hundenes kropssprog, men forventer at de forstår vores. Og man må jo sige at
hundene er noget mere tilpasningsdygtige end vi er og tildels kan lære vores
sære sprog i form af forskellige tonefald og kropsholdninger.

Vi mennesker er så forbandede dygtige, men vi har dog endnu ikke lært at
tale hundesprog. Vi mener vi har lært nogle enkelte "hundegloser", men mere
er det jo ikke blevet til.

Vi ser på verden fra vores egen navlehøjde og forlanger tit helt urimelige
ting af vores hunde. Og vi memer os i vores gode ret til det, da det jo er
os der bestemmer.

Jeg må til stadighed forundres over den hengivenhed og tillid som hundene
udviser overfor os mennesker på trods af vores ringe formåen til at forstå
deres verden og vores til tider tåbelige forventninger til dem og vores
uforstandige måde at behandle dem på.

Hilsen

Merete

Fra : Kosmonauten

Dato : 26-01-03 01:18

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse
Hej Rinnie.
>CUT et smaddergodt indlæg>
>De ser' hvad der sker _nu_ og reagerer og handler ud >fra det! Det kunne
vi som mennesker sq lære lidt af!
Deler helt klart de synspunkter og konstateringer du fremkommer med.
For vores dyr eksisterer kun nuet, hvad der skete i går og hvad der sker i
morgen, tja det spekulerer de nok ikke på (men det gør vi til gengæld!)
Fra filmen "Døde Poeters Klub" fandt jeg "min" sætning, som er blevet
ledetråden i mit (og nok også min hunds) liv ;C)
Carpe Diem=Grib nuet
Eller hvis det skal være helt ordret:
Carpe Diem Caveat Emptor= Grib nuet; nyd livet før det er for sent.
Ups, lidt småfilosofisk og sikker OT.
Hygge fra
Martin & Laika, som har charme, selvtillid og flot pels ;C)
(altså hunden!)