MS Windows
briani 27239
slette windows xp og installering af windo~
Fra : land

Dato : 25-01-03 00:10

Hej alle,
Jeg har haft mange problemer med windows xp.Nu vil jeg slette min xp og
geninstallere min gamle windows 98..Hvordan gøre jeg det.

Håber der nogen der kan hjælpe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-01-03 00:39

"land" <jouhid2002@yahoo.dk> skrev :

>Jeg har haft mange problemer med windows xp.Nu vil jeg slette min xp og
>geninstallere min gamle windows 98..Hvordan gøre jeg det.

Tage backup af det du vil gemme og så formatere partitionen.

Fra : Thomas

Dato : 25-01-03 02:43

Du kan også læse om det på www.tweakxp.com

Fra : Peter

Dato : 25-01-03 21:43

:
: Håber der nogen der kan hjælpe
:

En lille guide =)

Der findes mange måder at gøre dette på - alle med forskelligt udfald. Hvis
du formatere efter en backup kan man sige at du har rent bord men hvis du
ikke ønsker at formatere og bare vil ha' Windows ud og en anden ind kan du
også bare gøre dette. Ulempen er at Windows XP ikke bare ligger sig
%systemroot% men også andre steder på harddisken. Hvis du kender disse
steder kan du med fordel tage mulighed to (jeg vil alligevel forsøge
beskrive dette nærmere under selvsamme punkt), ellers vil jeg, som Knud
foreslår beskrive en formatering under punkt et.

1.0 Formateringen
Det første du skal overveje er dit diskformat. Hvis du køre NTFS så skal du
være bevidst om at du ikke kan formatere fra DOS vha. DOS' normale
kommandoer. Det kræver en FDisk af partitionen.

1.1.0 Backup (FAT)
Hvis du har mulighed for det så tag backup på en anden harddisk eller
partition. Hvis du ikke har andre diske eller partitioner så brænd din
backup ud på skiver

1.1.1 Genstarten til DOS (FAT)
Personligt foretrækker jeg min egen bootdisk (jeg har smækket den ud på min
server for din skyld http://62.243.81.127/_subpages/_bootdisk/)... Jeg tager
udgangspunkt i den:
Vælg den mulighed at gå til dos med CD-ROM understøttelse

1.1.2 Formater dit drev med Format-kommandoen og hop derefter over på CD'en
og skriv Install /IS (Ingen Scandisk = /IS)
installationen starter og det er det...

1.2.0 Backup (NTFS)
Al din data som du vil gemme skal væk fra drevet og det samme gælder som den
anden backup =)

1.2.1 Formatering (NTFS)
Du kan ikke formatere harddisken fra hverken Windows eller fra DOS så længe
du køre NTFS på systemdrevet. Hvis du har et konverteringsprogram ville det
være sheise gut (PartitionMagic kan vidst lave NTFS om til FAT) men ellers
bliver du nødt til at hoppe i FDisk med selvsamme bootdisk - se link
ovenover. Derinde skal du slette partitionen og derefter oprette den igen...
kræver nogle genstarte osv. Når det er gjort har du en tom ikke-formateret
disk. Start fra Bootdisken og vælg DOS med CD-ROM under støttelse. Formater
den partition som du lige har oprettet i FDisk da den ellers ikke er
brugbar. efter formateringen køre du installationen med en /IS bagefter -
Install /IS

2.0 Kom til at tænke på at jeg aldrig har kørt baglæns installation - altså
Windows 95 eller 98 ind og overskride en Windows XP installation så det vil
jeg ikke lige rode mig ud i... hmmm...

Hygge fra Peter