MS Windows
briani 27239
XP Install: IRQ_NOT_LESS....
Fra : Brian

Dato : 24-01-03 23:40

Hejsa

Jeg prøvede at installere Windows XP på en 500 Mhz maskine med 128 Mb ram.
Det starter også fint nok, men efter første skærmbillede hvor den læser
noget ind, går den i fejl mode der hvor den sorte skærm kommer efter...
altså inden man begynder "den rigtige" installation.

Jeg får fejlen: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL og så står der en masse tal/bogstaver.
Nederst står der noget med atapi... det ord har jeg da set før, men aner
ikke hvad det betyder

Nogen der har en ide til hvorfor den fejl kommer ?
Der er ikke fejl på disken, der har før været installeret XP på netop den
disk

--
Hilsen Brian

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-01-03 23:45

"Brian" <Brian@post5NOSPAM.tele.dk> wrote in message
> [...]
tal/bogstaver.
> Nederst står der noget med atapi... det ord har jeg da set før, men aner

Jeg menes at kunne erindre min box lavede samme nr hvis der ikke var
specificeret en driver til scsi controlleren under install.
Har du evt prøvet at gøre det?
Har du noget utermineret scsi udstyr i boxen?

/Dennis

Fra : Brian

Dato : 25-01-03 00:10

Hej!

Dennis Pedersen wrote:

> Jeg menes at kunne erindre min box lavede samme nr >hvis der ikke var
> specificeret en driver til scsi controlleren under install.
> Har du evt prøvet at gøre det?
> Har du noget utermineret scsi udstyr i boxen?

Nope, jeg har ingen SCSI udstyr i den...
Og specificere en driver gør den vel selv ved det første skærmbillede....
eller hvad ?
--
Hilsen Brian

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-01-03 00:42

> Hej!

> Nope, jeg har ingen SCSI udstyr i den...
> Og specificere en driver gør den vel selv ved det første skærmbillede....
> eller hvad ?

Nej.
Lige når den starter på cden står der for neden "Press F6 to specify
alternative driver" eller noget i den stil ,der prøver du at fodre den med
en driver til din controller

/Dennis

Fra : Brian

Dato : 25-01-03 00:43

Hejsa!

Dennis Pedersen wrote:

> Lige når den starter på cden står der for neden "Press >F6 to specify
> alternative driver" eller noget i den stil ,der prøver du at >fodre
> den med en driver til din controller

Troede godt nok det skete af sig selv når controlleren sidder på
bundkortet.... men jeg vil prøve det imorgen :)
--
Hilsen Brian

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-01-03 00:51

> Hejsa!

> Troede godt nok det skete af sig selv når controlleren sidder på
> bundkortet.... men jeg vil prøve det imorgen :)

Det gør det også
Men det er ikke sikkert der er support for den ctrl der sidder på dit board
og/eller der er noget fuck den med driver der med Windows.
Derfor kan du indlæse en driver fra diskette

/Dennis

Fra : Leony

Dato : 25-01-03 10:49

"Brian" <Brian@post5NOSPAM.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg får fejlen: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL og så står der en masse
> tal/bogstaver. Nederst står der noget med atapi... det ord har jeg da
> set før, men aner ikke hvad det betyder

Atapi er sikkert noget med cd-rom drevet:
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=286

Tror måske at driveren du installerer til cd-rom drevet ikke falder i
XP's smag.

Hvordan installerer du?
Booter du på cd'en eller med disketter?
Er det en opgardering eller har du formatteret harddisken.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Brian

Dato : 25-01-03 11:19

Hej!

Leony wrote:

> Atapi er sikkert noget med cd-rom drevet:
> http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?>mode=visord&oid=286
>
> Tror måske at driveren du installerer til cd-rom drevet >ikke falder i
> XP's smag.

Det drev, et Pioneer DVD drev, har før været brugt til at install. fra. Jeg
prøvede også et ældre Yamaha drev med samme resultat.....

> Hvordan installerer du?
> Booter du på cd'en eller med disketter?
> Er det en opgardering eller har du formatteret >harddisken.

Jeg booter fra CD'en. Partitionen er ikke formateret, det plejer jeg først
at gøre når jeg får den mulighed under install.

--
Hilsen Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-01-03 12:30

> Jeg booter fra CD'en. Partitionen er ikke formateret, det plejer jeg først
> at gøre når jeg får den mulighed under install.
>
> --
> Hilsen Brian

Prøv at lave en søgning i google på fejlmeddelelsen, så vil du få en masse
hits og også en masse fejlmuligheder. Generelt ser det ud til at det altid
vil være en hardware del der driller, men så er mulighederne til gengæld
også mange. Jeg har selv oplevet det på en pc, hvor den ene ramklods var
lettere defekt.
Jeg har læst et sted, at man så vidt muligt ikke skal bruge det pci slot,
som sidder lige ved siden af agp porten, hvis man har et agp grafikkort i,
idet de deler irq og ikke alle dele er glade for det. Bl.a. må et lydkort
angiveligt ikke sidde i denne port.
Men ellers må du nok prøve at se, om der er visse hardwaredele du kan flytte
på eller midlertidigt undvære for at komme problemet nærmere. Har du f.eks.
2 ram klodser i, så prøv at fjerne den ene. Giver det stadig fejl, så byt om
på dem og prøv igen.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 25-01-03 15:59

> Det drev, et Pioneer DVD drev, har før været brugt til at install.
> fra. Jeg prøvede også et ældre Yamaha drev med samme resultat.....

Det er jo det der er det vidunderlige med computere, det ene øjeblik
virker de upåklageligt, dagen efter nægter de at starte

Har søgt lidt på Google og har fundet en der påstår at have den
ultimative guide til løsning på dit problem. Du kan læse den her:
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1038043392
der er masser af beskeder i tråden, dem kan du også læse, det kan være
de også hjælper.

Prøv at tage alle indstikskort ud af maskinen (pånær grafik) og prøv så
at installere.
Mit gæt er at 2 kort deler IRQ.

Søgning på Google efter din fejl:
http://www.google.com/search?q=IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8
Der læsestof til et par timer, måske du kan finde en løsning her.

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 25-01-03 19:38

>Jeg får fejlen: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL og så står der en masse tal/bogstaver.
>Nederst står der noget med atapi... det ord har jeg da set før, men aner
>ikke hvad det betyder
[...]

Hrm. Jeg synes engang jeg fik nogenlunde samme fejl, fordi jeg brugte
et ATA-gammelt kabel med en ATA100-disk... På win9x og me virker det
fint, men 2k og xp brokkede sig helt vildt. :)

/Henrik

Fra : CS

Dato : 25-01-03 19:41

> [...]
>
> Nogen der har en ide til hvorfor den fejl kommer ?
> Der er ikke fejl på disken, der har før været installeret XP på netop den

hmm har haft samme fejl. Her skyldes det forkert monteret køler. Kunne fint
installere og køre WinXP med en fsb på 100, men så snart fsb kom over ca 125
opstod problemet. Af med køler, nyt kølepasta på, og vupti det hele virkede
upåklageligt. Min cpu er en xp 2000+

- CS.

Fra : Brian

Dato : 26-01-03 12:24

Hejsa!

Der kan man bare se, den fejl kan åbenbart betyde lidt af hvert!
I mit tilfælde hjalp det at jeg skiftede strømforsyningen ud....
Jeg ved ikke om det var et tilfælde, men i ren panik blev den skiftet, og
siden kørte det bare

Tak for hjælpen til alle
--
Hilsen Brian