Køb af iMac - G3 eller G4?
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 24-01-03 23:51

Vil i gang med lidt videoredigering, og har set på brugte iMac G3/400 DV
SE til ml. 3,5 og 5 store. Egl. er det en lækker maskine, men 15"
CRT-skærm og G3-processor er måske et lidt bedaget valg. Og disse vilkår
gælder jo alle de gamle iMacs. En ny G4-iMac med flad skærm kommer ikke
på tale, men hvis jeg flotter mig, kunne en eMac G4/700 måske passere.

Hvor dumt er det at købe en G3 ift. en G4, i relation til at køre 10.2
med iMovie og iTunes osv.?

Den skal have indbygget AirPort, hvor jeg så læser, at de gamle
slot-loading iMacs kræver en adaptor for at få dette monteret. Det er
nemmere at 'montere' via Apple store *G*

Mit budget er lidt elastisk, hvilket jo gør det svært; penge kan
desværre kun bruges den ene gang, og min kone har den sære ide, at der
er andre vigtige anskaffelser til hjemmet end computerudstyr!

Nogen gode råd?

Fra : Tom Dissing

Dato : 25-01-03 00:00

I det sekund I bliver lidt mere end "næsten ikke kreative" læs : får sjove
ideer til billeder der skal køre langsomt, blænde ind I hinanden etc, er der
kun en ting der bestemmer hvor hurtigt eller langsomt det kommer til at
blive renderet ! ( processoren)
Så hvis du spørger mig vil jeg sige jo større - og hurtigere - maskinen er,
jo mere "sjov" for I ud af at lave video.
Tom

Mit bud er derfor klart G4 "lige meget hvad" !

On 24/01/03 23:51, in article
1fpbdnw.1c5la06116878oN%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk, "Jens Rasmussen"

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 25-01-03 10:07

Jens Rasmussen wrote:

> [...]
>desværre kun bruges den ene gang, og min kone har den sære ide, at der
>er andre vigtige anskaffelser til hjemmet end computerudstyr!

Ny kone !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mikael Kern

Dato : 27-01-03 01:42

Prøv med en G4 først - gerne eMac. Konen syns sikkert den er nuser.

Og så får du et bedre/moderne videokort.
Der er 3 ting, som er vigtige til video og videoredigering:

Videokort
Processor
Harddisk på minimum 7200 RPM
RAM nok
Ekstra harddisk som lager plads

Hvis du har tid nok (ikke er professionel) så kan en G3 være fin, men
som Tom D. siger, så er det hele meget sjovere med G4. Og G4 er et
passende selskab til 10.2.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-01-03 16:59

Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> wrote:

> [...]
> Hvis du har tid nok (ikke er professionel) så kan en G3 være fin, men
> som Tom D. siger, så er det hele meget sjovere med G4. Og G4 er et
Så ender jeg vist med:
eMac 700MHz
til 9.995
256MB SDRAM extra
til 400
AirPort Card
til 729

40GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW drive
GeForce2 MX - 32MB DDR
10/100BASE-T Ethernet
56K internal modem
Five USB ports
Two FireWire ports
VGA video mirroring
Apple Pro Mouse
samt
Lexmark X85 multi-fætter
til 1.599

Subtotal DKK 12.723

Kender nogen af jer et
Unibrain Fire-i FireWire webcam?
listeprisen er 1.000

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-01-03 21:01

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Så ender jeg vist med:
> eMac 700MHz

Ikke for at kaste grus i maskinen, men jeg har faktisk en iMac DV 400MHz
slotloading, og jeg synes at den virker fremragende med iMovie.

Det er rigtigt, at alle de smart effekter har gavn af en G4, men... tro
mig, når du først har set en film med effektoverload, så ender det med
at du bare klipper på alm. vis og har måske en eller max to små
effekter. Efter min mening, som ikke proff. ligger magien/den gode film
i klipningen og selve optagelserne og til det kan en gl. iMac fungere
fint.

Mht. grafikkort, så kan jeg ikke se at det spiller nogen rolle i
forbindelse med iMovie.

Igen i iMovie udnyttes den ekstra plads som opløsning over 832*624 giver
ikke - man får bare mere hvid-stribet-OS X-baggrund dvs. 15" skærm er
okay i iMovie.

Jeg har haft en 5400 omdr./min. HDD i min iMac, men har nu fået en
større 7200 omdr./min. HDD i. Hastigheden på disken har INTET at sige i
iMove. Den langsome disk kunne fint levere information hurtigt nok i
iMovie. Men det er rigtigt at DV fylder, så en stor HDD er godt. Evt.
kan man jo få en ekstern firewire disk.

Nå ja, og så er der lige det at en eMac larmer som et lille jetfly, mens
en iMac (især med en ny seagate barracuda IV disk (kr. 800,- for 80Gb))
INTET siger.

Jeg ville ikke vælge en eMac, men købe en iMac G3 og vente til der kom
en bedre entrylevel Mac end eMac'en.

Det eneste der taler imod en G3 er hvis du vil brænde det hele på en DVD
skive. iDVD kræver nemlig en G4.

Øhh... fik jeg forresten sagt at min iMac DV er til salg ... og at der
er Airport kort i den (Faktisk ved jeg ikke helt om den er til salg,
idet det er min kones computer, men hun mener ikke vi har brug for den 3
Mac'er jeg har p.t.)

--
Mvh Martin
"OpenOffice for Mac OS X" <http://www.talentmedia.dk/openoffice>

Fra : Sebastian Løck

Dato : 28-01-03 13:23

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote in message

> Ikke for at kaste grus i maskinen, men jeg har faktisk en iMac DV 400MHz
> slotloading, og jeg synes at den virker fremragende med iMovie.
Jeg bruger en iMac DV+ med OS 9.1 til det. Det virker fremragende.

> [...]
> iMove. Den langsome disk kunne fint levere information hurtigt nok i
> iMovie. Men det er rigtigt at DV fylder, så en stor HDD er godt. Evt.

Nemlig. Jeg er ret træt af et enkelt DV projekt fylder hele harddisken op.
Det er faktiskt ikke så svært at udskifte HDisken i en slot-loading iMac.
Jeg bruger dog en firewire disk.

> Nå ja, og så er der lige det at en eMac larmer som et lille jetfly,
Så har du ikke lagt øre til en G4 DoppelProzessor.

> mens
> en iMac (især med en ny seagate barracuda IV disk (kr. 800,- for 80Gb))
> INTET siger.
Du er forkælet

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 16:39

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> slotloading, og jeg synes at den virker fremragende med iMovie.

> Det eneste der taler imod en G3 er hvis du vil brænde det hele på en DVD

Jaehh.....en G4 MED superdrive. iDVD er hardwarekonfigureret - ER
afprøvet....
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-01-03 20:20

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jaehh.....en G4 MED superdrive. iDVD er hardwarekonfigureret - ER
> afprøvet....

Ja, eller en eftermonteret Pioneer brænder.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 20:29

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja, eller en eftermonteret Pioneer brænder.

Nå ja, det må vel være ligeså godt
M.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 27-01-03 07:31

> [...]

> desværre kun bruges den ene gang, og min kone har den sære ide, at der
> er andre vigtige anskaffelser til hjemmet end computerudstyr!

1) G4 Imac. G4eren før helt klart sit udslag i afspilningen og
komprimeringen afoptagede videofilm. Køber du iMac med DVD brænder er du
HELT oppe at køre.

2) Ny, mere pengevenlig kone.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 17:04

> [...]

> desværre kun bruges den ene gang, og min kone har den sære ide, at der
> er andre vigtige anskaffelser til hjemmet end computerudstyr!

Ny kone 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/