Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon AF - D og G objektiver
Fra : B.R.

Dato : 24-01-03 16:47

Hvad er egentlig forskellen på Nikon AF - D og AF - G objektiver, altså
udover prisen?
Jeg har netop forsøgt at få svar hos min fotohandler, men han kunne intet
reelt forklare og her
http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/index.html

synes jeg heller ikke at kunne finde en forklaring jeg forstår.

Kan nogle af jer forklare det, vil jeg blive glad

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Per M

Dato : 24-01-03 17:03

G-objektiverne har ingen blændering og kan derfor kun bruges på bestemte
Nikon-kameraer. Nederst på den side du henviser til står der hvilke kameraer
det drejer sig om.

Hilsen
Per M

Fra : B.R.

Dato : 24-01-03 17:53

Per M wrote:
> G-objektiverne har ingen blændering og kan derfor kun bruges på
> bestemte Nikon-kameraer. Nederst på den side du henviser til står der
> [...]

Hej Per
tak og OK, jeg har ikke kunnet finde hvad aparture betød, men jeg kan ikke
se det er muligt at stille blænde direkte på mit F 80 på kamerahuset og
synes ikke at kunne finde det i manualen. Kender du noget til det?

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-01-03 18:01

On Fri, 24 Jan 2003 17:53:28 +0100, "B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> wrote:

> [...]
>se det er muligt at stille blænde direkte på mit F 80 på kamerahuset og
>synes ikke at kunne finde det i manualen. Kender du noget til det?

Øh - det er da nemt nok - du drejer på det forreste kommandohjul (det
ved din højre pege/langefinger).
Det kræver naturligvis at du har stillet kameraet i enten fuld manuel
(M) eller blændeprioritering (A).

--
/Jesper Rasmussen
Husk dk i slutningen af mail-adresse ved direkte svar!

Fra : B.R.

Dato : 24-01-03 18:19

Jesper Rasmussen wrote:

> Øh - det er da nemt nok - du drejer på det forreste kommandohjul (det
> ved din højre pege/langefinger).
> Det kræver naturligvis at du har stillet kameraet i enten fuld manuel
> (M) eller blændeprioritering (A).

Tak Jesper

Er det så kun autofokus som virker, hvis man bruger G objektiver og har
instillet på P og skal der så yderligere vælges blænde?

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-01-03 18:52

On Fri, 24 Jan 2003 18:19:00 +0100, "B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> wrote:

>Tak Jesper
>
>Er det så kun autofokus som virker, hvis man bruger G objektiver og har
>instillet på P og skal der så yderligere vælges blænde?

Jeg er ikke helt med på hvad du mener?
Hvis du bruger P vælger kameraet selv lukketid og blænde udfra
lysmålingen og du kan ikke ændre disse
(og så alligevel for på F80 kan du dreje på det bagerste kommandohjul
og dermed vælge andre kombinationer af lukketid/blænde - kaldes P* på
Nikon'sk)

Mht. blænde og lukketid er der nogen gode svar i denne tråd fra den
10/1 kl. 14.29:
Subject: lukketid og blænde

Fra : B.R.

Dato : 24-01-03 19:08

Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> Nikon'sk)
>
> Mht. blænde og lukketid er der nogen gode svar i denne tråd fra den

Hej igen Jesper

Lad mig prøve at spørge på en anden måde. Med AF - D objektiv som jeg bruger
normalt i stilling P på mit F 80 indstilles alt automatisk. Vil jeg skulle
foretage mig noget anderledes/mærke nogen forskel, hvis jeg nu køber et AF -
G objektiv?

Jeg kunne ikke åbne dit link med message ID, det gav mig blot mulighed for
at skrive en mail

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-01-03 19:19

On Fri, 24 Jan 2003 19:07:59 +0100, "B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> wrote:

> [...]
>foretage mig noget anderledes/mærke nogen forskel, hvis jeg nu køber et AF -

Nej - der er ingen betjeningmæssig forskel på et D eller G objektiv på
et nyere Nikon hus (F80, F5, F50 osv.)
Eneste forskel på de to typer er som Per M. skriver at G'eren ikke har
en blændering hvorfor det ikke kan bruges på huse, der kræver dette.

>Jeg kunne ikke åbne dit link med message ID, det gav mig blot mulighed for
>at skrive en mail

Hmm - nå men jeg kan heller ikke lige huske hvordan det skal stå før
OE (som du bruger) kan finde ud det.
Så der er ikke andet for end at du må bladre tilbage til den 10/1 og
finde tråden selv

Fra : B.R.

Dato : 24-01-03 19:50

Jeg siger tak til jer begge og vil så ikke være nervøs for at købe G
objektiver

Fra : \(4690\) Claus Smith~

Dato : 24-01-03 23:03

> Jeg siger tak til jer begge og vil så ikke være nervøs for at købe G
> objektiver

Jeg har et sæt G objektiver (28 -100 & 75 - 300) til min Nikon F4E og det
fungere udemærket.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : A.I.

Dato : 24-01-03 23:38

> Jeg har et sæt G objektiver (28 -100 & 75 - 300) til min Nikon F4E og det
> fungere udemærket.

Derfor:

http://makeashorterlink.com/?I27852733

eller klippet ud:

The F-801’s specification remains impressive today, including; Programmed
exposure modes for high speed, normal or dual operation, Aperture and
Shutter Priority, full manual control, a built-in motordrive (up to 3.3fps),
multiple exposure, auto-focus and a very bright focusing screen. But the
limelight was taken by two new features; Matrix metering and Matrix Balanced
Fill Flash. Despite being a Nikon name, Matrix metering has become a generic
term for all forms of multi-pattern measurement – a testament to its
success. Using the Matrix reading, TTL flash control was provided, allowing
flash and ambient light to be adjusted in relation to each other. For the
first time many photographers were able to rely on computerised flash
control to balance the flash-to-daylight ratio. Today’s cameras are better,
but the F-801 still does well, especially if confined to negative film.