Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blændetal imellem digital, analog og SLR
Fra : A.I.

Dato : 24-01-03 14:56

Hejsa.

Efter at have haft en talt med Tom Wagner om blændetal på digital kamera
kontra analoge kamera, må jeg tilstå atTom har sat mig i tvivl om der er
forskel på blændetalene. Jeg har bemærket at der ikke findes nogen digital
kamera med blænde over ca. 10 medmindre det er et SLR kamera. Er der forskel
eller en anden fornuftig forklaring ?

HILSEN ANDERS

PS. et lille tillægsspørgsmål, hvor hurtigt kan SLR kamera lukke ved brug af
flashanlæg (er det ikke omkring max. 1/200?) ???

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-01-03 15:17

"A.I." skrev
> [...]
> forskel på blændetalene. Jeg har bemærket at der ikke findes nogen digital
> kamera med blænde over ca. 10 medmindre det er et SLR kamera. Er der

Det kommer an på om du mener blændetal eller
lysåbning
Der findes masser af kameraer med blænde 2,8
eller deromkring. Også ikke-SLR kameraer.
På kompaktkameraer kan der være en fysisk
grænse ved omkring blænde 10 - 11. Det kan muligvis
hænge sammen med disse kameraers meget små objektiver.
Man kunne forestille sig at en blænde 22 eller 32 simpelthen
bliver for lille, rent fysisk, til at den kan bruges i praksis.

> PS. et lille tillægsspørgsmål, hvor hurtigt kan SLR kamera lukke ved brug
af
> flashanlæg (er det ikke omkring max. 1/200?) ???

Det er bredden i spaltelukkeren som bestemmer
hvilken hastighed man kan eksponere med.
Synkrotiden bestemmes af den hurtigste tid, hvor
hele billedfeltet er afdækket.
I gamle dage var det typisk at kameraer, hvor spalten
kørte horisontalt, havde en synkrotid på 1/60.
Hvor kameraer med vertikal splate kørte 1/125
Mange moderne kameraer har en hurtigere
synkrotide fordi der er "mere knald" på
spaltens hastighed.
Så en 1/250 kan godt være rigtigt, men
det står altid på kameraet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : A.I.

Dato : 24-01-03 15:27

> [...]
> I gamle dage var det typisk at kameraer, hvor spalten
> kørte horisontalt, havde en synkrotid på 1/60.
> Hvor kameraer med vertikal splate kørte 1/125

Hej Peter, og tak for dit gode svar. Ved du om lukkertiden også gælder
digitale kamera, både kompakte men også digitale SLR? eller bruger de ikke
lukkergardiner men måske en slags lysoptager istedet ?

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 24-01-03 16:17

On Fri, 24 Jan 2003 15:16:35 +0100
Peter Schrøder <nospample@se> wrote:

> [...]
> Man kunne forestille sig at en blænde 22 eller 32 simpelthen
> bliver for lille, rent fysisk, til at den kan bruges i praksis.

Der er noget, der kaldes "diffraktion". På objektiver hvor det
fysiske "hul" bliver meget meget lille, da vil det påvirke
billedkvaliteten negativt. Der er helt sikkert WWW-sider der
beskriver "the whys and hows", men jeg har ikke lige en reference i
hovedet :)

Lidt mere og hurtigt om diffraktion...

Der er nogen objektiver, der beskrives som "diffraction limited". Det
betyder, at diffraktion er den væsentligste "fortegning" eller
kvalitetsforringende karakteristika (ideelt ved objektivet ved dens
største blændeåbning), der således overskygger alle andre
"fortegninger". Idet diffraktion er en fysisk ting ifm. "lys gennem
små huller", og dermed noget som man ikke kan ændre på eller fjerne,
så vil det sige at den slags objektiver ikke kan blive optisk bedre
uanset hvilke krumspring en objektivproducent måtte foretage
(multicoating, valg af glaselementer etc.) Rent praktisk er der ikke
(mig bekendt) nogen kameraoptikker der er "diffraction limited" ved
største blændeåbning. Nogen kommer tæt på, såsom Pentax's 77mm
"limited" og Leica 90mm Elmarit-R, der er "diffraction limited" når
blænden lukkes 1/2 - 1 stop.

De fleste gode optikker har en "optimal" blændeåbning, hvor andre
fortegninger/forstyrrelser er minimeret, men hvor samtidig
diffraktion ikke endnu spiller nogen stor rolle.

> af
>
> Det er bredden i spaltelukkeren som bestemmer
> hvilken hastighed man kan eksponere med.

Lidt mere uddybende: det er lukkergardinernes hastighed hen over
filmplanet der sætter begrænsningen. Det, der er vigtigt er, at
filmen er *helt* blotlagt når flash'en fyres, idet der ellers ville
blive en "stribe" der var exponeret med flash og resten der var
eksponeret uden. Hvis gardinerne kører "langsomt", så er det klart at
synkroniseringstiden er lang. Hvis de er lynhurtige, så kan der opnås
en kortere synkroniseringslukkertid.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 04-02-03 00:39

Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
> eksponeret uden. Hvis gardinerne kører "langsomt", så er det klart at
> synkroniseringstiden er lang. Hvis de er lynhurtige, så kan der opnås
Undtagelse: Nogle kameraer, bla. flere Olympus SLR, kan synkronisere på alle
lukkertider. Teknikken er at flash-varigheden sættes op til den tid som
"spalten" er om at passere filmen. Det er rigtig godt til udfyldning i
dagslys.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 04-02-03 12:57

On Tue, 04 Feb 2003 00:39:08 +0100
Bent Pedersen <bent2517fjerndette@yahoo.dk> wrote:

> [...]
<SNIP>

> [...]
> synkronisere på alle lukkertider. Teknikken er at flash-varigheden
> sættes op til den tid som"spalten" er om at passere filmen. Det er

Det er rigtigt. OM3Ti, OM4Ti og OM707 er de eneste i OM-serien, der
kan synkronisere ved alle lukkertider - og det kun med F280 flashen
:)