Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: NIKON F 55 erfaringer??
Fra : -mjp-

Dato : 24-01-03 11:07

Hej folkens,

Jeg har et par spørgsmål ang. subj.
Her er et link til kameraet:
http://www.dfa-as.dk/default.asp?id=563

Spørgsmålene går mest på anvendelighed for en nybegynder.....nemlig mig!!

Kameraet skal først og fremmest bruges til de sædvanlige "familiefester" og
senere til lidt mere "hobbyagtige" ting, såsom naturbilleder osv..
Så det er vigtigt med tilbehørsmuligheder såsom linser, blitz m.m. Ikke for
dyrt!!

Er dette kamera anbefalelsesværdigt??
Prismæssigt vil jeg helst ikke højere op end vi allerede er, det billigste
på nettet ifølge pricerunner lyder på 2595,- m/28-80
Er det meget indviklet for en som mig der endnu aldrig har ejet et
spejlreflekskamera??
Hvordan med batterilevetid??

Håber i vil være behjælpelige..
Hvis der nogen derude der har oceaner af erfaringer med dette kamera så øs
endelig ud af dem..

-mjp- Odense..
--
x skiftes ud med - ved besvarelse via mail...

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-01-03 21:06

"-mjp-" <mjpxnospam@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> senere til lidt mere "hobbyagtige" ting, såsom naturbilleder osv..
> Så det er vigtigt med tilbehørsmuligheder såsom linser, blitz m.m. Ikke

Købte det selv som begynderkamera sidste år og har været glad for det.
Nemt at betjene og en god vejledning på dansk.

> Prismæssigt vil jeg helst ikke højere op end vi allerede er, det billigste
> på nettet ifølge pricerunner lyder på 2595,- m/28-80
Kig forbi Kamerahuset på Frederikssundsvej i København, de plejer at være de
billigste.

> Er det meget indviklet for en som mig der endnu aldrig har ejet et
> spejlreflekskamera??
Niks.

> Hvordan med batterilevetid??
Hvis du insistere på at bruge den indbyggede flash hele tiden spiser det
selvfølgelig af batteriet meget hurtig, men hvis du har en ekstern flash og
derved ikke behøver at bruge den indbyggede kan et sæt batterier holde til
ca. 20 film af 36 billeder.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 25-01-03 00:56

-mjp- <mjpxnospam@hotpop.com> wrote:
: Så det er vigtigt med tilbehørsmuligheder såsom linser, blitz m.m. Ikke for
: dyrt!!

Skal du bruke ekstern blitz, vil jeg heller anbefale F65. F55 kan kun
benytte TTL-styrt blitz med den innebygde blitzen, og TTL-styring er en
stor fordel ved blitzfotografering.

: Er dette kamera anbefalelsesværdigt??
: Prismæssigt vil jeg helst ikke højere op end vi allerede er, det billigste
: på nettet ifølge pricerunner lyder på 2595,- m/28-80

For veldig lite ekstra penger får du en F65. Denne kan alt som F55 kan, i
tillegg har den nedblendingsknapp, bedre autofokus, mulighet for
TTL-styring av eksterne blitzer og bedre kompatibilitet med Nikons
forskjellige objektiver. Og en hel del andre forbedringer.

: Er det meget indviklet for en som mig der endnu aldrig har ejet et
: spejlreflekskamera??

Nei.

: Hvordan med batterilevetid??

Påvirkes mye av hvor mye den innebygde blitzen brukes. Ekstern blitz
anbefales hvis du tar mye bilder med blitz.

: Hvis der nogen derude der har oceaner af erfaringer med dette kamera så øs
: endelig ud af dem..

Ikke med F55, men jeg har nettopp fått en F65 selv og kan gjerne anbefale
den...

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 25-01-03 01:04

On Fri, 24 Jan 2003 23:55:36 +0000 (UTC)
Bjorn Pedersen <bp@nospam.net> wrote:

> [...]
> kun benytte TTL-styrt blitz med den innebygde blitzen, og
> TTL-styring er en stor fordel ved blitzfotografering.

Enig....

> [...]
> Nikons forskjellige objektiver. Og en hel del andre forbedringer.
>
> : Er det meget indviklet for en som mig der endnu aldrig har ejet

Jeg vil gerne indskyde en mening :) Såvidt jeg kan forstå, så har
hverken F65 eller F55 mulighed for at lave spotmåling af lyset. Det
er - efter min mening - uhensigtsmæssigt, og noget som jeg tror man
vil blive træt af i længden....i hvert fald hvis man bliver seriøs
omkring sin hobby.

Et efter min mening fortrindeligt kamera i samme "klasse", men uden
den lille uhensigtsmæssighed, ville være en Pentax MZ-5n (eller den
lidt dyrere MZ-3).

Spotmåler er i hvert fald noget, som jeg vil anbefale at overveje
alvorligt om ikke det vil være smart at have. Jeg ville nødig undvære
det i mine kameraer.