Kat og lædermøbler?
Fra : TomCK

Dato : 24-01-03 21:03

Hej kattevenner,

Vi går og pønser på at skifte det gamle - og lettere ramponerede -
stofmøblement ud med et nyt læder-arrangement. Det er altså ikke kattens
skyld, at møblerne har set bedre tider, men alligevel..... Er der nogen, der
har erfaringer med hvordan lædermøbler forenes med kattehold???

Vi frygter naturligvis, at vores knap 2-årige Müesli vil elske at tage afsæt
i sofaen, med alle kløer dybt boret ned i det kostbare ko-hud. Katten er
indekat, når vi ikke er hjemme - ellers får hun lov at rende ud. Den har
ikke hidtil udvist destruktive tendenser over for vores møbler, men kan dog
godt finde på liiige at "strække sig" op ad en stol eller lignende. Til de
mere voldsomme udfoldelser bruger den "fars hjemmelavede kradsetræ". Og så
er der selvfølgelig de sædvanlige amok-ture med 300 km/t rundt i stuen - men
sådan er dét vel bare.

Hvad siger I - skal vi holde os fra læderet?

Tom
tomckZYX@12move.dk - fjern ZYX

Fra : Birgitte

Dato : 24-01-03 21:13

"TomCK" <tomckZYX@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> sådan er dét vel bare.
> Hvad siger I - skal vi holde os fra læderet?

Hej Tom

Vi har lædermøbler endda baige farvede, som nogen måske vil mene er sårbare
i farven, vi har mange katte, og mange killinger der igennem et års tid
hopper og danser i møblerne.
Vi har altid haft lædermøbler, og vi mener ikke, de er svære at holde pæne
end stofmøbler.
Faktisk mener jeg at lædermøbler er lettere at rengøre og fjerne bakterier
fra end fra stofmøbler.
Kig gerne ind på min hjemmeside www.truetrust.dk/neuters/neuter2.asp der vil
du kunne se noget af vores møbler.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jesper Skovlund

Dato : 24-01-03 23:12

> [...]
men
> sådan er dét vel bare.
>
> Hvad siger I - skal vi holde os fra læderet?

Vi har lige udskiftet sofaerne med en pragtfuld, sandfarvet lædersofa.
Vores 2 aby'er har indviet sofaen med nogle ordentlige legeture, og der er
allerede kommet en hel del
ridser, som er så dybe at vi ikke kan reparere på dem. De er begge
indekatte, som jeres.

Nu er det lykkedes os at få dem til kun at kæle og sove og dase i sofaen,
mens leg og kraftige springafsæt ikke foregår der,
men omkring kradsetræet og andre steder i huset.

Vores er stadig killinger, så de er måske lidt vildere end jeres? Anyway,
mig gør det ikke noget med nogle ridser i lakken, men
det er jo forskelligt hvordan man har det med det.

Hvis I er meget årvågne helt fra starten med at lære den ikke at lege og
kradse i sofaen, og måske kombineret med en lille tilbygning
eller forandring ved fars kradsetræ lige inden jeres lædersofa kommer, kunne
det måske minimere evt skader?

mvh
Jesper

Fra : Birgitte

Dato : 24-01-03 23:45

"Jesper Skovlund" <jesper-skovlund@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> allerede kommet en hel del
> ridser, som er så dybe at vi ikke kan reparere på dem. De er begge

Hej Jesper
Vores lædermøbler har da også nogle ridser, det kan ikke undgåes.
Især killinger er meget hårde ved møblerne, når de begynder at udforske
omgivelserne.
Vi lærte også hurtigt at stille vores store klatrestativ inde i stuen når
der er killinger.
Vores tidligere hjørnesofa i læder var 14 år gammel, og den er absolut ikke
udtjent endnu, den står på den yngste piges værelse og kan holde i mange år
endnu.
Det skal lige bemærkes, at den gamle læderhjørnesofa er mørkebrun og man kan
altså ikke se, at der altid har været dyr i den både hund og kat, samt små
børn.
Så mit råd vil være, jo mørkere møblerne er jo mindre kan ridserne ses.
Ridserne kommer oftest når kattene/killingerne leger tag fat fang mig....
Ikke en af vores katte har hvæsset klør i vores lædersofaer.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 25-01-03 00:28

Hejsa!

Jo jeg tror også på den med nu mørkere nu bedre

Vi har en 3 prs. sort lædersofa, hvori både katte som leguan (stor grøn
øgle, med skarbe klør), får lov at boltre sig.
Der er da ridser, men ikke noget der ikke kan klares med lidt læderfedt (og
ikke noget der springer i øjnene

Derudover tror jeg måske man skal holde sig fra "de blanke" lædermøbler (der
ses ridser højst sansyneligt mere tydeligt).

Go' fornøjelse med møbel indkøbene

MVH. Mette

PS. Mine katte har heller aldrig hvæsset klør i min lædersofa. Selv ikke
vores (nu voksne) Gård-killing, som ellers godt kan være lidt af en
ballademager.
(Det er ikke noget jeg har lært dem at de ikke må, men kradsebrættet må jo
være mere interessant).

Fra : DK-Pisik katteri

Dato : 25-01-03 00:30

<klip>
Ikke en af vores katte har hvæsset klør i vores lædersofaer.
<klip>

Så kan jeg fortælle at min gl. kat Tulle begyndte at hvæse kløer i vores
sofa da hun var gammel og syg. Eftersom den så allerede havde kradsemærker /
hvæssemærker da de andre katte kom til har vi haft en gevaldigt hyr med at
få dem afvendet med at fortsætte hvor Tulle slap. Dengang gik det også ud
over en kommode som de desværre også har overtaget .... men det er også de 2
eneste steder de gør det .... ser ud til at der er sammenfald mellem de
steder som Tulle gjorde det dengang og de katte vi har nu.... ( skal lige
nævnes at jeg var uden kat i ca. 6 mdr. mellem dem så de har altså aldrig
set Tulle gøre det).

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : maz

Dato : 25-01-03 09:14

"Jesper Skovlund" wrote in message >

> [...]

Nej da. Risikoen for at katte kradser kløer i lædermøbler er langt mindre
end med stofmøbler. Vi har haft lædermøbler (lys rødbeige) i 20 år med
katte, og de har aldrig kradset i møblerne (men til gengæld flået i gardiner
og tapetet) . Som andre nævner, har der været små ridser gennem årene, men
det er vand ift hvad en stofsofa kan udsættes for. Under leg og afsæt kan
kattene jo godt komme til at ridse lidt - men i de fleste tilfælde er det jo
ikke med vilje, men det er småting og ikke mere end hvad man selv vil komme
til at lave af ridser.
Som Camilla også har skrevet er dog nok vigtigt, at I vælger
kvalitetslædervarer, selvom de er lidt dyrere. De er ikke så modtagelige
overfor 'skrammer' og kattekløer
:) maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-01-03 00:37

> [...]

der
> har erfaringer med hvordan lædermøbler forenes med kattehold???

Vores erfaringer er, at lædermøbler og katte - endda et rimeligt højt antal
+ diverse kuld killinger - går fint i spænd.
Vi har investeret i to stk. bøffel-lædersofaer (ikke glat, men med
"struktur" - bliver "glattet ud" efter maaange års brug), og selvfølgelig
har de da fået nogle ridser i løbet af de 3 år vi har haft dem, men ikke
nogle, som kan ses meget tydeligt - og ville være endnu mere utydelige hvis
vi var flittigere med læderplejen....
Vi har så også en læderpuf i glat læder, den har langt flere ridser, men kun
meget overfladiske - igen, læderplejen.... mit argument er dog, at lidt
ridser får den til at se mere "autentisk" ud )

Vores ex-stofmøbler var ind imellem ret interessante at kradse i (den der
med liiiige at strække sig, og samtidig kradse lidt), men det gør de ikke i
lædermøblerne - men afsæt sker ind imellem, og racer-flippene kan også give
lidt skrammer - men det er jo patina alt sammen

Så jeg synes ikke, at I skal holde jer fra læder, men husk at kvalitet og
pris hænger sammen - så I skal nok ikke forvente at fx en IKEA-lædersofa (I
ved, det der ret tynde, glatte overfladefarvede læder) ser pænt ud efter en
omgang kattekløer, hvorimod en dyrere sofa med gennemfarvet læder, som måske
heller ikke er helt glat, skjuler småskrammer og ridser langt bedre.

Mvh. Camilla

Fra : TomCK

Dato : 26-01-03 14:57

Hej!

Tak for alle svarene på min forespørgsel.

Vi ha nu mere eller mindre besluttet os for, at vi godt tør prøve
lædermøblerne. Men også, at det skal være en ordentlig kvalitet møbler -
allerhelst med "læder overalt" og ikke kun på slidfladerne. Skulle uheldet
være ude, er der jo nok en forskel på kattens og vores definition af, hvad
en "slidflade" er