snegle...er det et problem ??
Fra : Brian Tingholm

Dato : 24-01-03 11:46

Jeg sidder lige og kigger på de 2 snegle der på en eller anden måde er
kommet ned i mit akvarie, jeg fatter ikke helt hvordan de er kommet derned,
men det er nu ikke det jeg vil spørge om !!

Gør de overhovedet noget ?? de har været der et stykke tid, og fiskene
virker rimelig uintereserede !!
æder de mine planter ??

--
Hilsen Brian Tingholm

PS. Hvis du bruger hotmail eller yahoo mail, kan du ikke svare på denne mail
da jeg blokerer disse udbydere. Brug i stedet Kontaktformularene på
www.tingholm.com

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-01-03 15:51

Brian Tingholm wrote:
> [...]
> måde er kommet ned i mit akvarie, jeg fatter ikke helt hvordan
> de er kommet derned, men det er nu ikke det jeg vil spørge om

Hvis du har fået nye planter eller andet kan der have siddet
en snegl eller to eller lidt snegleæg på dem......

> Gør de overhovedet noget ?? de har været der et stykke tid, og
> fiskene virker rimelig uintereserede !!

Næh - men omvendt hvis der pludseig er en million snegle.
så er det tegn på, at der er noget galt i akvariet

> æder de mine planter ??

Vist ikke i større stil - så længe der kun er ret få snegle - og
det ikke generer dig at kigge på dem, så gør de ingen
skade..

Hvis det er et selskabsakvarie, så kan fx. pragtsmerlinger,
netsmerlinger eller kuglefisk æde dem.....

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Odb

Dato : 24-01-03 20:17

Snegler formere sig MEGET hurtigt.... Og snegle lever af planter - så jeg
ville straks skaffe mig af med dem. De kommer som oftest med nye planter, se
derfor altid sådanne godt efter !!!!

Fra : Troels Christrup

Dato : 25-01-03 03:02

"Odb" <odb@stofanetskod.dk> skrev i en meddelelse
> Snegler formere sig MEGET hurtigt.... Og snegle lever af planter - så jeg
> ville straks skaffe mig af med dem. >

Hmmm? Har for et halvt års tid siden anskaffet mig et 6-kantet 16 liters
akvarium fra tropeakvarier :
http://www.tropeakvarier.dk/html/main/produkter/akvarier/bowle.html

Jeg har 2 slørhaler og et par maller - og 1000 snegle.
De holder sig i bundlaget og spiser ikke planterne (måske rødderne?).
Jeg har udelukkende anubias - nogle store, nogle små (de blomstrer i øvrigt
lige nu)

Er det tegn på at der er ubalance i akvariet når der er MANGE snegle?
De generer mig ikke, idet de ikke spiser planterne-
og fiskene virker som om de har det fint.
Skal man fjerne nogen af den? Hvad er det store antal symptom på?

Ud over at skifte vandet ofte anvender jeg Tropica Master Grow, intet andet,
dette for at stimulere plantevæksten (anubias skulle være langsomtvoksende,
men der er ofte nye skud på mine planter).

Troels - Akvarienewbie

Fra : Annie og Torben

Dato : 25-01-03 09:06

Der er forskel på de små kræ. Små runde snegle har jeg altid fjernet,
hvorimod snegle med et spist (kejleformet) hus har jeg altid ladet blive. De
er jo dine skraldemænd. Jeg har dem sågar i min spandpumpe.

Fra : Troels Christrup

Dato : 25-01-03 13:12

"Annie og Torben" <torben_l_j@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
De
> er jo dine skraldemænd. Jeg har dem sågar i min spandpumpe.

Det lyder fint, det var vel egentlig det jeg havde gættet mig til.
Har nu fjernet de store runde snegle - dem var der 4 af.

De 1000 kegleformede snegle lader jeg så være

Hvordan kan det i øvrigt være at de tilsyneladende graver sig ned/dukker
frem
på samme tidspunkt?

Til tider kan jeg ikke få øje på mere end et par stykker - andre gange
sværmer bunden med snegle. Kan det være når de kan lugte mad at de kommer
frem, eller kan det have noget med fx. iltindholdet at gøre?

Troels

Fra : Troels Christrup

Dato : 25-01-03 14:18

Kan det være når de kan lugte mad at de kommer
> frem, eller kan det have noget med fx. iltindholdet at gøre?

fjollet spørgsmål i virkeligheden - empiri har aldrig været min stærke side

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 29-01-03 00:42

"Troels Christrup" <tp@omk.dk> skrev i en meddelelse > Kan det være når de
kan lugte mad at de kommer
> fjollet spørgsmål i virkeligheden - empiri har aldrig været min stærke
side

Overhovedet ikke, det er nemlig lige hvad der sker, de kegleformede,
malajsnegle, lever i bundlaget om dagen og kommer frem om natten og æder
resterne i akvariet/ søen eller hover de lever. (der er vel generelt mere
roligt om natten). De runde posthus-snegle er der hele tiden og er
irreterende.
Grunden til at nogen mennesker ønsker dem fjernet med det samme er, at når
de dør, dør der ca 1000 eller mere ad gangen, alt efter hvor mange der er i
akveriet. Pga. deres høje protein indhold skaber det meget ubalance i
akvariet, når de dør.
Min erfaring er at både post- malaj og store mysterie- snegle er en stor
fordel.
Det er et statement som nok vil volde de fleste synkebesvær og kvababelser i
et stykke tid.
MEN det er kun i mine akvarier som de står nu at det gælder. Jeg har et 320
l med 6 pragsmerlinger, 2 perleguramier, guldbarber, 1 flying fox, to
ancistrus maller og 5 pansermaller, 20 mysterie snegle, ca 5 synlige
posthornssnegle 5-10 mm. og en ordentlig røvfuld malajsnegle.
Mysterie sneglene er til gavn for guldbarber og pragtsmerlinger der æder dem
hvis de bliver lidt sultne, så de bliver ikke overfodret, de sørger de selv
for.

Posthornssneglene er til besvær er grimme og æder en enkelt art af mine
hurtigtvoksende planter. (i dette tilfælde gør det ikke noget, jeg har et
andet akvarie som producerer rigeligt af denne planterart.)

Malaj snegle sørger for mad til pragtsmerlingene som også er natdyr.

Jeg har døjet meget med penselalger, som mange anser for det værste det kan
overgå et akvarie(enig) men efter at have startet med snegle er det væk...
Det antal som jeg beskriver er rigeligt i overkanten af hved et akvarie har
godt af, men lige nu synes jeg de er sjove og spændende, at jeg så også får
noget af dem er en god sidegevinst.
Jeg er dog blevet overbevist om at et par mysterie snegle eller og malaj
snegle kun gør gavn, for planter (at fjerne alger og urenheder), for vand
(ingen foderrester), for fisk(mulighed for frisk foder) og synet af en
enkelt snegl giver en 2-16 årig de vildeste associationer til deres
virkelighed.

Jeg er selv af den opfattelse at snegle i filteret er en god ide, de har let
til de biologiske rester de kan leve af i fiteret, og står derved for en del
af den nedbrydning der ellers skulle ske i filteret. Det kræver selvfølgelig
at filteret ikke "går ned". JVNF. proteinindholdet.