MS Windows
briani 27239
OEM version af WinXP
Fra : Martin

Dato : 24-01-03 20:29

Hej.

Jeg skal ud og købe en version af Windows XP Home DK til mine forældre, men
hvordan får jeg den billigst? Jeg kan se, at den koster omkring 2200 kr.
hvilket de synes er i overkanten.

Jeg har samlet en pc til dem af en masse løse stumper hardware, så de kan
ikke bruge opgraderingsmuligheden da de ikke har haft nogen Windows-version
installeret før, men hvad med en OEM-version? Kan man købe den "løs" evt.
sammen med et tastatur eller et andet stykke billigt hardware?

MVH Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-03 20:42

"Martin" <feedback56@hotmail.com> skrev :

>Jeg har samlet en pc til dem af en masse løse stumper hardware, så de kan
>ikke bruge opgraderingsmuligheden da de ikke har haft nogen Windows-version
>installeret før, men hvad med en OEM-version?

Har I heller ingen cd at opgradere fra Win 98 eller nyere, Win NT
4 eller nyere.

Den behøver ikke blive installeret-

>Kan man købe den "løs" evt.
>sammen med et tastatur eller et andet stykke billigt hardware?

Spørg en forhandler, nogen sælger den sammen med ram.
Og der er sikkert mange der også bare sælger den uden nogen
hardware.

Se evt. på http://www.edbpriser.dk

Fra : Martin

Dato : 24-01-03 20:54

> Har I heller ingen cd at opgradere fra Win 98 eller nyere, Win NT
> 4 eller nyere.
> Den behøver ikke blive installeret-

Hej Knud.
Nej, vi har ingen ældre Windows-versioner. Jeg har selv en WinXp Pro, men
den er købt og betalt og det er jo ikke lovligt at installere den hos mine
forældre. Sikkert heller ikke teknisk muligt pga. registreringensnøglen.
HVIS vi havde Win98(!), hvorfor behøver den ikke blive installeret hvis der
er tale om en opgradering??

> Spørg en forhandler, nogen sælger den sammen med ram.
> Og der er sikkert mange der også bare sælger den uden nogen
> hardware.
> Se evt. på http://www.edbpriser.dk

Jeg kiggede lige på Edbpriser, og de sælges til 1900 kr., men det er vist
stadigt i overkanten. 1000-1300 kr. havde været okay.
Jeg havde håbet på, at man kunne nøjes med at købe en mus eller et tastatur
for at kunne købe en WinXP OEM version

MVH Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-03 21:05

"Martin" <feedback56@hotmail.com> skrev :

>HVIS vi havde Win98(!), hvorfor behøver den ikke blive installeret hvis der
>er tale om en opgradering??

Under installationen skal den blot sniffe til den Windows, som
giver ret til opgradering.

Dvs. den gamle Windows i drevet under installationen når der
bliver spurgt efter den, efter et - to minutter smider i bare den
nye Windows i igen.

Fra : Martin

Dato : 24-01-03 21:18

> [...]
> Dvs. den gamle Windows i drevet under installationen når der
> bliver spurgt efter den, efter et - to minutter smider i bare den

Ahh ja, kender det fra MS Office-opgraderinger!
Man kan vel godt gå ud fra, at XP som opgradering fungerer lige så godt som
den fulde version af XP, hvis man altså installerer på en tom harddisk (ikke
installerer ovenpå Win98)?

MVH Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-03 21:21

> [...]

>den fulde version af XP, hvis man altså installerer på en tom harddisk (ikke

Ja, der er ingen forskel, men se evt. mit andet svar.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-03 21:09

"Martin" <feedback56@hotmail.com> skrev :

>Jeg kiggede lige på Edbpriser, og de sælges til 1900 kr., men det er vist
>stadigt i overkanten. 1000-1300 kr. havde været okay.

En XP home med 256 MB PC 133 SDRam kan du købe for 1245,- kr. hos
http://zitech.dk/

<http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.storefront/84850280/UserTemplate/99>

Fra : Martin

Dato : 24-01-03 21:56

> En XP home med 256 MB PC 133 SDRam kan du købe for 1245,- kr. hos
> http://zitech.dk/

<http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.storefront/84850280/UserTemplat
e/99>

Det ser rigtig godt ud! Tak for tippet - du har lige sparet mine forældre
for over 1000 kr.!

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 24-01-03 22:27

Martin wrote:

> Det ser rigtig godt ud! Tak for tippet - du har lige sparet mine
> forældre for over 1000 kr.!

lidt andre muligheder
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 25-01-03 04:52

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> lidt andre muligheder

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.
asp

Tak. Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på. Men som jeg skrev til i mit
svar til Dennis, så vil en opgradering måske være bedre end en OEM version.
Der følger ikke support med til OEM, og jeg ved jo ikke hvilke probs min
forældre skulle støde ind i fremover. Hvis vi samtidig kan skaffe en Win98se
CD fra én i vores omgangskreds, så har vi måske fundet en løsning. Rart at
få nogle gode svar herinde

MVH Martin

Fra : Per S. Christensen

Dato : 24-01-03 23:04

On Fri, 24 Jan 2003 20:42:15 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Spørg en forhandler, nogen sælger den sammen med ram.
>Og der er sikkert mange der også bare sælger den uden nogen
>hardware.

Ja så ville det være spild af penge, så kan han lige så godt skaffe en
piratkopi.

for at være på den sikre side vil jeg forslå du først ringer til MS og
hører hvilke regler der gælder for OEM versioner (hvis du altså ikke
stoler på din forhandler) der er i sidste ende dit ansvar om den
licens du har benyttes lovligt. Så hvis du ønsker at have en gyldig
licens ville jeg tage kontakt til MS.

Venlig hilsen

Per Sortkær Christensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-01-03 23:59

"Martin" <feedback56@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> installeret før, men hvad med en OEM-version? Kan man købe den "løs" evt.
> sammen med et tastatur eller et andet stykke billigt hardware?

OEM er noget frygtelig noget.
Jeg er engang løbet så frygtelig imod en mur hos en kunde der havde købe OEM
produkt, det var købt sammen med en række PCere, da disse så blev stjålet og
kunden stadigt havde kode etc til produktet ville man jo antage de bare
kunne bruge den samme på de nye maskiner, men ak. Licensen følger det
produkt den er købt med, i det her tilfælde hele maskinen. Kunden stod altså
tilbage med et OEM produkt som de intet kunne bruge til, fordi licensen
følger maskinen.
Det skal man lige have i mente når man kigger på OEM/ non OEM.

/Dennis

Fra : Martin S.

Dato : 25-01-03 04:49

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3e31c516$0$10970$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> følger maskinen.
> Det skal man lige have i mente når man kigger på OEM/ non OEM.

I tilbuddet hos Zitech, følger den "kun" en ram-blok med, så mon ikke
problemet er til at overse i dette tilfælde. Men jeg kan sagtens følge dig i
det nævnte eksempel.
Jeg har netop læst, at der IKKE følger support med til OEM-produkter. Jeg
kan muligvis købe en af mine venners aflagte Win98se CD-rom til mine
forældre for små penge, og så samtidig købe en WinXP Home opgradering til
dem, hvor der er følger support med (opgraderingen koster ca. det samme som
den fulde OEM-version). Man ved jo ikke hvilke problemer man kan støde ind i
fremover med XP.

MVH Martin

Fra : Per S. Christensen

Dato : 25-01-03 14:22

> [...]
>den fulde OEM-version). Man ved jo ikke hvilke problemer man kan støde ind i

Martin du skal være opmærksom at hvis du køber en opgradering skal den
OEM licens du ønsker at opgraderer fra være købt sammen med pc'en,
hvis den ikke er det har du ikke et lovligt licensgrundlag for din XP
licens. ergo er din xp licens at sidestille med en piratkopi.

Venlig hilsen

Per Sortkær Christensen

Fra : Martin S.

Dato : 25-01-03 17:02

"Per S. Christensen" <sortkaer@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis den ikke er det har du ikke et lovligt licensgrundlag for din XP
> licens. ergo er din xp licens at sidestille med en piratkopi.

Hej. Min kammerats Win98SE er ikke en OEM version, men en alm. "fuld"
version. Jeg har spurgt ham, om han har brugt den til at opgradere med, men
det har han ikke. Hans nuværende arb.plads har foræret ham en WinXP, så hans
gamle Win98se ligger bare og flyder. Derfor burde der ikke være nogen ko på
isen.

MVH Martin

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-01-03 16:02

Martin S. wrote :

> [...]
> koster ca. det samme som den fulde OEM-version). Man ved jo ikke
> hvilke problemer man kan støde ind i fremover med XP.

principielt er det ikke dit problem, men hvis din ven har brugt sin win98
til opgradering til win2k/xp, så har han ikke længere licens til win98, da
det er licensen der opgraderes - og sådan set ikke selve produktet. Derfor
vil han have et problem, hvis apg en dag kommer og banker på hans dør.

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **