BNC-netværk
Fra : ....

Dato : 24-01-03 17:16

Hej NG

Jeg har aldrig prøvet at sætte et netværk op med coax & BNC.
Men nu er jeg måske nød til at lave eksperimentet, imellem 2 netkort.
Jeg er noget i tvivl om det er nødvendigt med T-stykker & terminatorer,
eller om jeg bare kan koble kortene sammen med kablet direkte.
Så skal der bruges terminatorer og T-stykker eller ej ?

Mvh
Thomas

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-01-03 17:20

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> eller om jeg bare kan koble kortene sammen med kablet direkte.
> Så skal der bruges terminatorer og T-stykker eller ej ?

Ja.

mvh
Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-03 22:53

In dk.edb.netvaerk, Preben Andersen <pran@privat.dk> says...
> Ja.

Flot svar, virkeligt flot svar !

Der skal bruges T-stik og terminatorer.
Men hvorfor rode med forældet teknologi?
Der er ingen der bruger BNC-net mere.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-01-03 09:03

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> Flot svar, virkeligt flot svar !
>
> Der skal bruges T-stik og terminatorer.
> Men hvorfor rode med forældet teknologi?
> Der er ingen der bruger BNC-net mere.

Hvad fanden er der galt med dig? Synes du svaret er forkert? Hvor meget
kunne det uddybes? Når manden beder om svar ang. BNC, så er det vel fordi
det er det han ønsker, og ikke en lektion om nyere teknologi. Han har måske
et par netkort, som kun kan bruges til BNC.

/Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-03 15:24

In dk.edb.netvaerk, Preben Andersen <pran@privat.dk> says...
> Hvad fanden er der galt med dig? Synes du svaret er forkert? Hvor meget

Du citerer hele indlægget og svarer 'Ja'... Hvad svarer du 'Ja' til?

Fra : Andersen

Dato : 26-01-03 20:04

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e324488$0$128$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
måske
> et par netkort, som kun kan bruges til BNC.

Nu er det altså dig Preben der skal klappe hesten.
Hvis jeg spurgte dig om du vil have din kaffe med
eller uden sukker, og du så sagde ja, ja så har vi
samme flotte svar igen, men hvad fanden mener du?
Så kan det om hvilken teknologi der skal bruges
tages op i næste omgang. <bing.wav>

Fra : MadsD

Dato : 25-01-03 12:43

> In dk.edb.netvaerk, Preben Andersen <pran@privat.dk> says...
>
> Der skal bruges T-stik og terminatorer.
> Men hvorfor rode med forældet teknologi?
> Der er ingen der bruger BNC-net mere.
Hvorfor rode med pisse langsomt trådløst net, som er ca. lige så langsomt
som BNC og typisk meget langsommere?!?!?!?

Dengang jeg boede hjemme, brugte vi BNC-netværk. Det fungerede fortrinligt
og har ALTID gjort. Min mor og lillebror bruger det stadig, og det kører
fint. Jeg vil KLART anbefale BNC-netværk, specielt hvis man skal kable selv
og sætte stik på og ikke har brug for de høje hastigheder. Til at spille
spil med virker det fantastisk, internetbrug er fantastisk (vi er jo ikke
engang oppe på de teoretiske 10mbit endnu i internethastighed)

Jeg tror måske du er forældet. BNC-netværk er dejligt at rode med, det er
strømkrævende switches med kabler fra den til hver evig eneste computer
ikke.

MadsD

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-01-03 13:02

"MadsD" <spam@madsd_removemenow_.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror måske du er forældet. BNC-netværk er dejligt at rode med, det er
> strømkrævende switches med kabler fra den til hver evig eneste computer
> ikke.

det er nok den hårde tone der er blevet fundet frem i den her tråd :-/

jeg vil sige at har man sagerne liggende til et BNC netværk, så er det fint
nok at benytte det..

men skal man investerer i nyt, kan man lige sågodt satse på en 100Mbit
løsning, og det er sq ikke sværere at få op at ride, med switch, eller HUB
end terminering af BNC
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : MadsD

Dato : 25-01-03 13:14

> det er nok den hårde tone der er blevet fundet frem i den her tråd :-/
Jaa, men blev bare så irriteret Sorry.

> jeg vil sige at har man sagerne liggende til et BNC netværk, så er det
fint
> nok at benytte det..
Jep

> men skal man investerer i nyt, kan man lige sågodt satse på en 100Mbit
> løsning, og det er sq ikke sværere at få op at ride, med switch, eller HUB
> end terminering af BNC
Ja, hvis man ikke har haft før, så ja Stiksamling i UTP-kabler har jeg
godt nok ikke prøvet, men det er jo en masse ledninger der skal ligge
rigtigt, og så skal man også have en specielt tang eller hvad det nu hedder.
Det er ikke heelt så begyndervenligt. Vil dog klart anbefale en switch
fremfor en hub.

Venlig stille og rolig hilsen
MadsD

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-01-03 18:39

> [...]

> godt nok ikke prøvet, men det er jo en masse ledninger der skal ligge
> rigtigt, og så skal man også have en specielt tang eller hvad det nu

nu ligger det jo sådan at man kan købe monterede kabler
i forskellige længer og farver, efter behov, og humør

jeg går lidt og ønsker mig en crimp tang, men har ikke fundet en til
under 400,- og det synes jeg er lidt mange penge..

tror lige jeg vil hører IT afdelingen på jobbet, om der ikke findes en i
virksomheden, jeg kan låne en weekendstid..

> Vil dog klart anbefale en switch
> fremfor en hub.

helt klart enig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-01-03 15:23

In dk.edb.netvaerk, MadsD <spam@madsd_removemenow_.dk> says...
> Dengang jeg boede hjemme, brugte vi BNC-netværk. Det fungerede fortrinligt
> og har ALTID gjort. Min mor og lillebror bruger det stadig, og det kører

Så har du nogle gamle netkort.

> Jeg tror måske du er forældet. BNC-netværk er dejligt at rode med, det er

Sure...

Jeg har ikke ét netkort med BNC, ikke ét.

Fra : MadsD

Dato : 25-01-03 17:32

> Så har du nogle gamle netkort.

> Sure...

Næh... temperamentsfuld måske :-\ En vane jeg ihærdigt prøver at lægge fra
mig. Virker bare ikke altid. (Eller det var måske et engelsk "sure"?)

> Jeg har ikke ét netkort med BNC, ikke ét.
Tillykke. Det har jeg... et enkelt... bruger det dog ikke mere. Har en
bærbar nu, med indbygget 100mbit Ethernet-kort. Sat til en Surecom switch,
og i den sidder et grim Ericsson TDC-bredbånds "modem".

Hilsen
MadsD

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-01-03 17:39

"...." wrote:

> Jeg er noget i tvivl om det er nødvendigt med T-stykker & terminatorer,
> eller om jeg bare kan koble kortene sammen med kablet direkte.
> Så skal der bruges terminatorer og T-stykker eller ej ?

Du skal bruge T-stykker og termineringer.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Villy Jensen

Dato : 25-01-03 10:44

> [...]
> eller om jeg bare kan koble kortene sammen med kablet direkte.
> Så skal der bruges terminatorer og T-stykker eller ej ?

Der skal bruges
2 terminatorer
T-stykker (der skal monteres direkte) på hvert netkort
RG 58 kabel(er), der IKKE må være under 1m80 pr. stk

Se korrekt topologi på
http://www.danbit.dk/kat2002/2201.phtml

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-01-03 19:40

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal bruges
> 2 terminatorer
> T-stykker (der skal monteres direkte) på hvert netkort
> RG 58 kabel(er), der IKKE må være under 1m80 pr. stk

Hej Villy

Tvivler ikke på rigtigheden af dit svar, men hvorfor må hvert kabel ikke
være under 1,8 m?

Venlig hilsen Lars.

Fjern nospam fra min mail-adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-03 22:46

In dk.edb.netvaerk, Lars Hjortø <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk>
says...
> Tvivler ikke på rigtigheden af dit svar, men hvorfor må hvert kabel ikke
> være under 1,8 m?

Det er afstanden af en bit på kablet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-03 20:43

On Mon, 27 Jan 2003 22:45:30 +0100, Jesper G. Poulsen

> Det er afstanden af en bit på kablet.

Ved 10 Mbps (10 millioner bit per sekund) og en hastighed omkring
lysets, (300.000 km/s) bliver en bit ca. 30 m lang. Og selvom
udbredelseshastigheden i kobber er langt under lysets hastighed,
så det ikke 16 gange lavere.

Men i øvrigt håndteres problemet med collission detection også
ved, at to sendende stationer kan detektere kollisionen langt
inde i transmissionen.

I øvrigt er jeg ret sikker på, at standarden siger, at minimum er
0,5 m mellem hver MAU, i tilfældet 10base-2, hvert T-stykke. Og
jeg er i hvert fald helt sikker på, at den siger max 30 stationer
på et 10base-2 segment (altså uden repeater), og det ville være
svært med 1,8 m mellem hver station.

Kort sagt: 1,8 m er forkert, og begrundelsen hænger ikke sammen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 28-01-03 22:33

On Tue, 28 Jan 2003 20:43:15 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>lysets, (300.000 km/s) bliver en bit ca. 30 m lang. Og selvom
>udbredelseshastigheden i kobber er langt under lysets hastighed,

Jeg har ikke tallet for RG58 men det er vel noget med lysets hastighed
x 0,69 eller noget i den omegn.

> [...]
>jeg er i hvert fald helt sikker på, at den siger max 30 stationer
>på et 10base-2 segment (altså uden repeater), og det ville være

Jeg tror du har ret i 0,5m
Det er heldigvis længe siden man sidst har rodet med det

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jan Tvorup

Dato : 29-01-03 14:05

> Jeg har ikke tallet for RG58 men det er vel noget med lysets hastighed
> x 0,69 eller noget i den omegn.

Det er ikke meget galt, mine bøger fra transmissionslednings teori på
Universitetet har en oversigt over kabeltyper, der siger c * 0,66 (c =
lysets hastighed / ~300.000km/s)

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-01-03 23:37

On Tue, 28 Jan 2003 21:33:20 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Jeg tror du har ret i 0,5m

Jeg har lige slået det op et par steder på nettet, og de siger
alle 0,5 m.

> Det er heldigvis længe siden man sidst har rodet med det

ACK.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/