Træt af Explorer og Outlook - alternativer~
Fra : Janhp

Dato : 24-01-03 10:45

Hej!

Findes der alternativer til Explorer / Outlook som er på fuldt højde - eller
er det mere eller mindre en monopol?

...hygge!
...Jan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-01-03 11:38

Janhp wrote:

> Findes der alternativer til Explorer

Mozilla er efter min mening en bedre browser. Enhver webdesigner, der har
rodet lidt med de nyeste standarder fra W3 ved, at Mozilla er bedre til
XHTML, CSS, XML og DOM, men selve Mozillas brugerflade er efter min mening
også bedre, bl.a. fordi, siderne åbnes i faneblade. Til gengæld er
browseren ikke så hurtig om at starte som Internet Explorer, men det er
faktisk også stort set den eneste ulempe.

http://mozilla.org/releases/#1.2.1

> Outlook

Dér kommer det stærkt an på, om du bruger Outlooks IMAP- og
adressefaciliteter, eller du har mindre krav.

Der er masser af muligheder - se http://tucows.com/mail95_default.html.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-03 12:36

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Mozilla er efter min mening en bedre browser. Enhver
> webdesigner, der har rodet lidt med de nyeste standarder fra
> W3 ved, at Mozilla er bedre til XHTML, CSS, XML og DOM,

Specielt er DOM-inspector efter min mening guld værd når man
udvikler hjemmesider. Man kan kalde en side op i DOM-inspector og
få vist hvor på siden en kode hører hjemme (markeret med en ramme).
Samtidig kan ethvert element på siden undersøges for alverdens
egenskaber, man kan klikke på et element for at finde det i
kildekoden og meget mere.

En anden lille, men særdeles effektiv, mulighed med Mozilla er at
få vist kildekoden for et markeret område (tilgængelig ved
højreklik).

> selve Mozillas brugerflade er efter min mening også bedre,
> bl.a. fordi, siderne åbnes i faneblade.

Det kan man naturligvis selv bestemme - også et plus.

> Til gengæld er browseren ikke så hurtig om at starte som
> Internet Explorer,

Man har mulighed for at lade den lægge "noget" i hukommelsen der
skulle få den til at åbne hurtigere. Jeg har dog ikke afprøvet det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-01-03 11:48

Janhp says...
> Findes der alternativer til Explorer / Outlook som er på fuldt højde - eller
> er det mere eller mindre en monopol?

Browsere som Opera og Mozilla er på flere områder teknisk bedre end
Internet Explorer, så det kommer lidt an på hvad du mener med "fuldt på
højde".

Problemet med udbredelsen af Internet Explorer er at der er steder, der
kun laver siderne til den browser, i stedet for at lave til
standarderne. Det gør det svært at være 100% uafhængig af IE og er med
til at udbrede opfattelsen at IE er "den bedste browser", eftersom den
kan vise flest sider.

Jeg kører selv med Opera <url: http://www.opera.no > langt det meste af
tiden. IE bliver i praksis kun startet op når jeg skal rode med
homebanking eller læse artikler på ComputerWorld.

Et andet alternativ kunne være Phoenix
<url: http://www.mozilla.org/projects/phoenix/ >

Mht. Outlook Express, kan du jo prøve at spørge i
dk.edb.internet.software.mail+news
Mon ikke der sidder nogle varme fortalere for OE alternativer?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-03 11:50

Janhp skrev:

> Findes der alternativer til Explorer / Outlook som er på fuldt
> højde - eller er det mere eller mindre en monopol?

Mozilla - <http://www.mozilla.org/>. Jeg kender den kun som browser
(hvor den er glimrende), men der er også mail og newsklient
indbygget.

Opera - <http://www.opera.com/>. Reklamefinansieret gratisudgave
eller betalingsudgave uden reklamer.

Til mail/news er der programmer som
- Dialog <http://www.40tude.com/dialog/>,
- Agent <http://www.forteinc.com/agent/>
- Xnews (kun news) <http://xnews.newsguy.com>

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-01-03 17:01

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Opera - <http://www.opera.com/>. Reklamefinansieret gratisudgave
>eller betalingsudgave uden reklamer.
>Til mail/news er der programmer som

Operas mail/news-del i version 7 er dog ved at blive helt hæderlig,
IMO.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Søren Thing Pedersen

Dato : 24-01-03 13:53

>Findes der alternativer til Explorer / Outlook som er på fuldt højde - eller
>er det mere eller mindre en monopol?

"101 things that the Mozilla browser can do that IE cannot.":
http://www.xulplanet.com/ndeakin/arts/reasons.html

og derudover er der masser af plugins/extensions som e.g.
reklameblockere og mousegestures.

Som udvikler af hjemmesider er Mozilla et must! - og husk at
W3C-validere siderne! - brug evt. extension checky til det.

mvh
Søren

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-01-03 17:00

Søren Thing Pedersen <sthingp@SPAM.BE.GONE.get2net.dk> posting:

>"101 things that the Mozilla browser can do that IE cannot.":
>http://www.xulplanet.com/ndeakin/arts/reasons.html

Eller, som dog er ved at være lidt gammel,
http://www.searchengineworld.com/opera/faceoff.htm

>og derudover er der masser af plugins/extensions som e.g.
>reklameblockere og mousegestures.

Lige som i Opera.