Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Bytteskærm nr. ca. 4 fra InfoCare - Viewso~
Fra : Niels Sørensen

Dato : 24-01-03 11:57

Hej,
Som jeg har skrevet med Jer om et par gange før har jeg haft en hel del
problemermed min Viewsonic P95f, hvorfor jeg har fået den byttet hos
Info-Care - indtil flere gange, da der på bytterne har været ridser og andre
fejl.
I dag har jeg så LANGT om længe modtaget endnu en ny skærm:

Umiddelbart ser den pæn ud (= der er ingen ridser), men den er meget
"gnidret". Dvs. teksten kan være meget svær at læse på visse områder på
skærmen.
Når jeg forsøger at indstille det væk med "Focus" i indstillingerne kan man
tydeligvis se, at dette har en vis betydning. Desværre ser det bare ud til
at være umuligt, at kombinere de to H-Focus og V.Focus, så hele
skærmbilledet er "i fokus" (tydeligt) på én gang. Det er som om, at det kun
er ét område på skærmen, der kan være det ad gangen.. Fx i Outlook Express
kan man ENTEN se mappelisten helt tydeligt ELLER se email-oversigten
tydeligt - ikke begge dele på en gang..

Håber I har nogle gode råd til, om det bare er mig, der er for dårlig til at
kombinere de to indstillingsværdier, eller om det virkeligt er lykkedes for
mig, at modtage defekt skærm nr. 4 på stribe fra InfoCare.....!?

Tak!
Venlig hilsen
Sørensen, Århus

Fra : Niels Sørensen

Dato : 24-01-03 12:13

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> at være umuligt, at kombinere de to H-Focus og V.Focus, så hele
> skærmbilledet er "i fokus" (tydeligt) på én gang.

Jeg ved ikke, om det måske er noget der kan indstilles væk med Convergence
eller V.Linearity - jeg kender ikke disse indstillingsmuligheder - gør I??

-- Sørensen

Fra : Niels Sørensen

Dato : 24-01-03 15:39

> Jeg ved ikke, om det måske er noget der kan indstilles væk med Convergence
> eller V.Linearity - jeg kender ikke disse indstillingsmuligheder - gør I??

Nej, V.Linearity har vist slet ikke noget med det at gøre..
Convergence ku' gost se ud tuil at ha' en lille smule indflydelse, og når
jeg tester sammen med Nokais test-program/mønstre kan jeg se, at den også er
lidt svær at få helt præcis (især vandrette lilla streger på sort baggrund
ser ud til at være mulige at fjerne en lille bitte blå skygge fra.)
Det er i øvrigt især i hjørnene, der er problemer med fokus.. Her er det
nærmest umuligt at få det skarpt..

Jeg har ringet til InfoCare IGEN og skal ringe tilbage mandag, og høre om en
teknikker har et par gode råd..
Har I?

VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-01-03 23:00

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> wrote in

> Jeg har ringet til InfoCare IGEN og skal ringe tilbage mandag, og
> høre om en teknikker har et par gode råd..
> Har I?

Hvor hurtigt efter skærmen er tændt tester du den?

CRT skærme har jo lidt opvarmningstid - så hvis du indstiller den lige
efter du har tændt den er det ikke optimalt. Vent en halv times tid, og
forsøg så at indstille på fokus og farver.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer af den art med min P95f. Kun en
enkelt gang hvor alle problemerne forsvandt efter en driveropdatering
af mit Geforce4 kort - skummelt men sandt (skulle nok have ladet være
med at rode med en betadriver i første omgang, men ikke desto mindre
kan man jo godt gå hen og tro det er skærmen der har fejlen når ens
programmer ellers kører fint med betadriveren).

Hvis du har et nvidia kort, så prøv og hent den nye beta 42.72 mener
jeg den hedder - der skulle være forbedringer med billedskarphed i den.
Lidt dårligere 3D performance end 40.xx serien, men det er ikke meget.

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Niels Sørensen

Dato : 26-01-03 10:28

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor hurtigt efter skærmen er tændt tester du den?
Jeg har også prøvet at lade den køre i lnag tid før jeg indstiller den - men
det hjælper ikke..

> Hvis du har et nvidia kort, så prøv og hent den nye beta 42.72 mener
> jeg den hedder - der skulle være forbedringer med billedskarphed i den.
> Lidt dårligere 3D performance end 40.xx serien, men det er ikke meget.
Jeg kan ikke finde beta-driverne på nvidia.com..
Men sagen er jo også den, at den anden P95f skærm (med ridsen - som jeg
stadig har stående) *ikke* har problemerne, så man skulle jo ikke tro, at
det var drivererne (selvom alt naturligvis er værd at prøve)..
I øvrigt er problemet meget tydligere med høje refreshrates - jeg kører
1280x960@120Hz og hvis det ændres til fx 1280x960@70Hz står alt
knivskarpt.. (Jeg er dog selvfølgelig ikke interesseret i at køre med 70 Hz
refreshrate). Jeg ved ikke om det faktum siger dig/Jer noget om hvori
problemet består??

Tak for rådene!
Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-01-03 13:36

> Jeg har også prøvet at lade den køre i lnag tid før jeg indstiller
> den - men det hjælper ikke..

Ok - ville bare være sikker på det ikke var det som var problemet.

Jeg finder dem som regel ved www.tweakup.dk :)

> [...]
> som jeg stadig har stående) *ikke* har problemerne, så man skulle
> jo ikke tro, at det var drivererne (selvom alt naturligvis er værd

Ok, så er det ikke driverne der er problemet, selvom de måske kan gøre
billedet endnu skarpere på skærmen med ridsen, så er det nok ikke
muligt at gøre en uskarp skærm skarp bare vha. drivere.

> [...]
> interesseret i at køre med 70 Hz refreshrate). Jeg ved ikke om det
> faktum siger dig/Jer noget om hvori problemet består??

Lyder som et dårligt isoleret kredsløb et eller andet sted.
Jeg kører selv 1280x1024@100Hz - det står knivskarpt. Kører jeg
1600x1200@85Hz er det ikke lige så skarpt, men tæt på.

Jeg har ikke selv kørt 1280x960 før men prøvede lige. Jeg har
installeret INF filerne til skærmen fra Viewsonics side (mener de var
fra omkring november). De tillader mig ikke at vælge over 100Hz i
1280x960 (når jeg kun viser supported refresh rates) - hvad sker der
hvis du vælger 100Hz?

Mvh.
Flemming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 27-01-03 18:12

> [...]
> fra omkring november). De tillader mig ikke at vælge over 100Hz i
> 1280x960 (når jeg kun viser supported refresh rates) - hvad sker der

Med INF-filerne gen-installeret kan jeg egentlig også kun vælge 100Hz.
Men det ændrer desværre intet - den står lige uskarpt..

Jeg vil prøve at høre InfoCare, om de kan nikke genkendende til, at det
måske kan være dårlig isolering af kredsløb (el. lign.) der kan være skyld i
fejlen - og om jeg så bør vente på bytter nr. ca. 5.....

Tak for rådene.
VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-01-03 18:40

> [...]
> at det måske kan være dårlig isolering af kredsløb (el. lign.) der
> kan være skyld i fejlen - og om jeg så bør vente på bytter nr. ca.

Disclaimer:
det var et vildt gæt det med dårlig isolering af kredsløb. Men jeg har
selv haft en lignende oplevelse med en Philips skærm for en del år
siden. Den begyndte at hyle og blive uskarp i visse opløsninger, og det
viste sig så at der bare var nogle spoler der skulle have en gang lak
så de ikke kunne gå i svingninger og hyle / gøre billedet uskarpt.

Men det er i hvert fald rigtigt at skærmen skal være skarp, så et eller
andet er der galt med den. Måske er det bare indstillingerne (altså
dem man sætter inden i skærmen med en skruetrækker når coveret er taget
af der ikke står ordentligt, men det skal du ikke selvfølgelig ikke
rode med på en helt ny skærm)

Mvh.
Flemming

Fra : Niels Sørensen

Dato : 28-01-03 14:34

> [...]
> dem man sætter inden i skærmen med en skruetrækker når coveret er taget
> af der ikke står ordentligt, men det skal du ikke selvfølgelig ikke

Det mærkelige er lidt, at jeg ved at ændre på Focus-værdierne i de
tilgængelige skærmindstillinger godt kan få billedet til at stå kvivskarpt
midt på skærmen. Men så bliver det tilgengæld så gnidret i hjørnerne, at man
næsten slet ikke kan tyde hvad der står..

Nu ringer jeg til InfoCare om 5 min. så håber jeg bare de er forstående.. :)

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Niels Sørensen

Dato : 31-01-03 18:31

> Nu ringer jeg til InfoCare om 5 min. så håber jeg bare de er forstående..
:)

Jeg sender skærmen tilbage til InfoCare den "kun" har problemer med Fokus
mener de, det kan være indstillingerne fra fabrikken, der ikke har været
helt korrekte. Derfor indstiller de focus på den, og sender den så tilbage
til mig.... Spændende!

VH Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-02-03 11:57

> [...]
> der ikke har været helt korrekte. Derfor indstiller de focus på
> den, og sender den så tilbage til mig.... Spændende!

Hehe - The Saga Continues - tror du er ved at kende dem på fornavn
derinde så mange gange du har været uheldig med den skærm :)

Flemming