Adria 410 Rally
Fra : ON

Dato : 23-01-03 22:40

Hvor finder jeg tekniske specifikationer om Adria 410 Rally?

Mvh. Olav

Fra : ON

Dato : 24-01-03 07:37

Jeg skal selv syne min nyindkøbte Adria 410 Rally fra 1986. Den bremser
tilsyneladende godt, så spørgsmålet er, hvor meget jeg skal gøre?

Den blev sidst synet og gastestet for 2½ år.
Jeg regner med at smøre trækstangen ved de små "smørenipler". Hvor tit er
det nu, at gasslangen skal udskiftes? Er der ellers noget, jeg skal være
opmærksom på?

Mvh. Olav

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-01-03 07:58

In news:3e30dfc8$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
ON typed:

> Jeg skal selv syne min nyindkøbte Adria 410 Rally fra 1986. Den
> bremser tilsyneladende godt, så spørgsmålet er, hvor meget jeg skal
> gøre?

Som du selv er inde på, så skal bremserne virke. På synspladsen kommer den
på en bremseprøvestend hvor bremseeffekt samt håndbremse bliver testet. Både
bremsekraft og ens bremsekraft på begge hjul skal være OK.
Desuden skal alt lys selvfølgelig virke og der må ikke være tæringer i
undervognen - og når du alligevel skal ned og kigge, så se efter eventuelle
gasrør som ligger under vognen - heller ingen tæringer her..

> Den blev sidst synet og gastestet for 2½ år.

Så giv den en gastest igen - mindst hvert andet år, med tilhørende
udskiftning af slangen. Selve synet beskæftiger sig sikkert ikke med
gasanlægget.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : T. Hartung

Dato : 24-01-03 17:24

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Så giv den en gastest igen - mindst hvert andet år, med tilhørende
> udskiftning af slangen.

Helt - og det er lige så vigtig som bremserne virker- det gælder liv og
død - her er der desværre mange der springer over - så heller glemme
fugttesten

mvh
T. Hartung

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-01-03 20:48

T. Hartung <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev:

[ ... ]
> Helt - og det er lige så vigtig som bremserne virker- det gælder
> liv og død - her er der desværre mange der springer over - så
> heller glemme fugttesten

Min Adria fra 1999 får gastest *hvert* år, - selv om jeg er
fastligger!

Sidste sommer eksploderede en vogn på grund af utæthed i gassystemet,
Vognen var kun et halvt år gammel!

Se min hjemmeside om Bibel og kristendom:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
** Nu også med debatforum **

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-01-03 21:18

In news:b0s57s$sm8$1@dknews.tiscali.dk,
Andreas Falck typed:

> Min Adria fra 1999 får gastest *hvert* år, - selv om jeg er
> fastligger!

Det er jo osse en Adria...

> Sidste sommer eksploderede en vogn på grund af utæthed i gassystemet,
> Vognen var kun et halvt år gammel!

Spørgsmålet er, om det ikke er en falsk trykhed, at få testet!

Systemet under 5 gange normalt tryk i mindst 15 minutter uden trykab, siger
kun noget om den øjeblikkelige tilstand. 9 måneder efter kan en begyndende
tæring i et eller andet rør gøre anlægget utæt, og så er der fare for en
ulykke.

Det der gør det problematisk er, at det er set overstået på 3-5 minutter på
en af de tests dr laves på pladserne - og hvem siger så at trykket er oppe
på det nødvendige.

Hvis det bliver lavet på et værksted, måske kombineret med bremseeftersyn,
er der den fornødne til til at lave trykprøvningen rigtigt.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-01-03 22:11

> [...]

> Hvis det bliver lavet på et værksted, måske kombineret med
> bremseeftersyn, er der den fornødne til til at lave trykprøvningen

Værktstedstest er da absolut at foretrække, - under forudsætning af at
værkstedet er seriøst.

Men når man nu ikke har nogen mulighed for at kunne køre med
campingvognen (for lille bil, og ingen træk monteret), så er en
gastest på pladsen et ganske godt alternativ, - under forudsætning af
at teknikeren der foretaget testen er seriøs.

Jeg ved at de test der blev foretaget hvor vi er fastliggere ikke var
hurtigt overstået, og at de blev lavet meget grundigt. Der var sat
tryk på i mindst 20 minutter på hver vogn.

Og ja, det er da ganske rigtigt at gastesten ikke giver nogen garanti
for at utætheder ikke kan opstå. Men testen er alligevel af stor
værdi, og er at anbefale stærkt, da mange utætheder kan opdages længe
inden de når at blive farlige.

På vores Adria har der endni ikke været konstateret nogen utætheder.
Pladsen ejer kræver iøvrigt at fastliggere skal have gastestet hvert
år, og jeg holder stadig på at det er en ganske udmærket idé.

Se min hjemmeside om Skabelsen og Syndfloden:
http://syndflod.dk ** Nu også med debatforum **

Fra : T. Hartung

Dato : 24-01-03 22:22

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at utætheder ikke kan opstå. Men testen er alligevel af stor
> værdi, og er at anbefale stærkt, da mange utætheder kan opdages længe

du var hurtigere end jeg ... kan kun istemme dette indlæg

mvh
T. Hartung

Fra : T. Hartung

Dato : 24-01-03 22:18

> [...]

> tæring i et eller andet rør gøre anlægget utæt, og så er der fare for en

æhhhhh du har selvfølgelig ret, det er et øjebliksbillede, men det at hæve
trykket "markant" over normalen er netop at fremprovokere en skade/lækage
hvis der en svaghed, kan den holde til trykket "håber" man på at den holder
til næste test - der er jo heller ikke nogen garanti for at du ikke punktere
selv om der er helt kommet nye dæk på

> Det der gør det problematisk er, at det er set overstået på 3-5 minutter

> en af de tests dr laves på pladserne - og hvem siger så at trykket er oppe
> på det nødvendige.

jeg har nu prøvet en test på en C.plads - der var de meget grundige !! - og
det er den eneste gang jeg har set andre udføre testen. Har min CV været på
værksted så har jeg ikke været tilstede. Modsat har jeg også selv udført
testen så bestemmer jeg selv tryk og tid - men CO2 kunne jeg ikke teste.

.... og Carsten jeg mangler et ord i mit tidligere indlæg længereoppe.
......... Ordet HELT står alene og kan forståes nedladende - det var
ingenlunde tilfældet der skulle stå HELT ENIG. Som jeg tidligere har påpeget
var jeg desværre igen enig med dig og det ødelægger enhver god
saftig/kraftig/usaglig diskussion - undskyld
og ØV for det

Mangler du ellers noget at fordrive tiden med så kan du jo se på
www.sitecenter.dk/hartung under siden "Zillertal 3000" her er hvad vi
campister med 2 sæsonner laver i den ene sæson.

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 24-01-03 22:24

In news:3e31ac53$0$10989$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

Det var forresten også sidste gang den montør fik lov til at lave de
tests...

> ... og Carsten jeg mangler et ord i mit tidligere indlæg længereoppe.
> ........ Ordet HELT står alene og kan forståes nedladende - det var
> ingenlunde tilfældet der skulle stå HELT ENIG.

Den havde jeg luret af...

> Som jeg tidligere har
> påpeget var jeg desværre igen enig med dig og det ødelægger enhver god
> saftig/kraftig/usaglig diskussion - undskyld
> og ØV for det

Usaglig og saftig... Der kunne jeg godt anbefale et sted... Men for din
skyld vil jeg alligevel for en gang skyld holde k...!

> Mangler du ellers noget at fordrive tiden med så kan du jo se på
> www.sitecenter.dk/hartung under siden "Zillertal 3000" her er hvad vi
> campister med 2 sæsonner laver i den ene sæson.

Hvis jeg skal ud og stå på brædder, så kan jeg bare gå ud og hoppe på dem
der ligger udenfor. ;)

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 24-01-03 22:35

> Hvis jeg skal ud og stå på brædder, så kan jeg bare gå ud og hoppe på dem
> der ligger udenfor. ;)

* LOL*

HEHEHE

mvh