Hjemmenetværk
Fra : Jakob Harming

Dato : 23-01-03 23:45

Hej NG

Ja, dette er nok ikke første gang den her topic er oppe, men jeg prøver nu
alligevel.
Vi har lige fået vores gode adsl opkobling, problemet er bl.a. at når en
henter fra nettet, mens den anden spiller, så får ham der spiller en dårlig
ping, hvilket gør spillet uspilleligt. Dette er selvfølgelig pågrund af
windows håndtering af båndbredden. Det jeg har tænkt mig frem til at det
smarteste nok ville være, at få fat i en server, der kan håndtere vores
båndbredde, samtidig med at holde hackere og andet godt ude. Til dette har
jeg tænkt mig en linux server, der køre på en så lille maskine som muligt.
Men hvor lille kan den være? En pentium mellem 90-200 MHz, burde vel være
rigeligt. Men da den skal fungere som server/firewall, skal den jo stå meget
tændt og til dette er spørgsmålet så, hvor meget strøm kan man få den ned
på, jo mindre des bedre. Jeg har en amd k6 200 (skulle være mere end
rigeligt), så et s3 virge 1 mb ram eller matrox mystique grafikkort, jeg ved
ikke helt med ram, men en 64 mb burde vel være rigeligt. To 100 mbit
netværkskort(måske er det endda rigeligt med 2 x 10mbit, da vores
forbindelse ikke er mere end 1 mbit), et direkte til adsl modemet og et til
vores switch. Hvor meget vil sådan en maskine forbruge af strøm?
Og så til selve opsætningen, jeg er total newbie til linux, men der er vel
ikke så svært at sætte op. Problemet er så lige valg af distro. nogen
forslag?

--
Jakob Harming

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-01-03 15:06

> Ja, dette er nok ikke første gang den her topic er oppe, men jeg prøver nu
> alligevel.

Nej den er vidst god nok :)

> Vi har lige fået vores gode adsl opkobling, problemet er bl.a. at når en
> henter fra nettet, mens den anden spiller, så får ham der spiller en
> dårlig ping, hvilket gør spillet uspilleligt.

Ja, det er et udbredt problem.

> [...]
> til at det smarteste nok ville være, at få fat i en server, der kan
> håndtere vores båndbredde, samtidig med at holde hackere og andet godt

Du skal regne med at decideret båndbreddestyring (QoS, Quality of Service)
er svært. Det er særdeles svært. Det kan dog alligevel hjælpe bare at sætte
en fælles server op, da linux i mange tilfælde er bedre til at dele
båndbredden end Joe Router :)

> Til dette har jeg tænkt mig en linux server, der køre på en så lille
> maskine som muligt. Men hvor lille kan den være? En pentium mellem 90-200
> MHz, burde vel være rigeligt.

En 75Mhz med 32 MB ram er fint.

> [...]
> (skulle være mere end rigeligt), så et s3 virge 1 mb ram eller matrox
> mystique grafikkort, jeg ved ikke helt med ram, men en 64 mb burde vel

Jeg mener (uden dog at være sikker) at Virge vil bruge (lidt) mindre strøm
da chippen er simplere end på Matrox Mystique.

> To 100 mbit netværkskort(måske er det endda rigeligt med 2
> x 10mbit, da vores forbindelse ikke er mere end 1 mbit),

Ja, i teorien er 1Mb netkort jo nok :) (derfor er 10Mbit fint)

> et direkte til
> adsl modemet og et til vores switch. Hvor meget vil sådan en maskine
> forbruge af strøm?

Det er svært at svare på, og kommer an på hvilke dele du sætter i. Det er i
hvert fald sikkert at sådan en maskine kun bruger en brøkdel af de
watttimer en moderne computer med P4/Thunderbird + stort grafikkort kan
sluge.

> Og så til selve opsætningen, jeg er total newbie til
> linux, men der er vel ikke så svært at sætte op. Problemet er så lige valg
> af distro. nogen forslag?

Mandrake skulle være en god begynderdistro. Jeg kører selv Debian, men den
vil jeg ikke anbefale til førstegangsbrugere

Held og lykke med det :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Jakob Harming

Dato : 24-01-03 17:05

> [...]
sætte
> en fælles server op, da linux i mange tilfælde er bedre til at dele

Hvad med håndtereing af IP'er? Vi har på nuværende tidspunkt 4 dynamiske
IP'er. Men det skal være muligt at spille ude på nettet, f.eks. counter
strike eller andre fps. Og det skal også være muligt at 2 brugere kan spille
på den samme server ude på internettet. Når linuxserveren kommer til at
styre vores netadgang, hvordan vil det påvirke, når der skal spilles?

> En 75Mhz med 32 MB ram er fint.

Det lyder jo godt. Sådan et system køre vel på en 200 W strømforsyning, og
man bruger vel ikke mere end de 60 W, hvis den køre på minimalt forbrug(bare
et gæt).

> Mandrake skulle være en god begynderdistro. Jeg kører selv Debian, men den
> vil jeg ikke anbefale til førstegangsbrugere

Jeg vil som sagt kun leve en server der kan fungere som netadgang, så vi kan
dele printer, mapper og andet på vores eget lokalnetværk, uden at folk på
internettet kan se det.
Var lidt inde og kigge på Mandrake, og der så jeg at der var en del, nogen
koster noget og der var vist en man bare kunne downloade. Er den OK? (man
ærgrer sig lidt over at man ikke har en linux gut i vennekredsen ;)

/Jakob

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-01-03 23:04

Jakob Harming wrote:

> sætte
>
> Hvad med håndtereing af IP'er? Vi har på nuværende tidspunkt 4 dynamiske
> IP'er.

For fremtiden har i kun brug for 1, kan jeg så glæde dig med :)

> Men det skal være muligt at spille ude på nettet, f.eks. counter
> strike eller andre fps.

Det er det også, men alle computere i huset kommer til at fremstå som den
samme IP-adresse, nemlig den jeres router (linux-boxen) bliver tildelt.

> Og det skal også være muligt at 2 brugere kan
> spille på den samme server ude på internettet.

Ikke noget problem. I kan bare ikke bruge den samme CD-key, men det er jo
ikke noget nyt

> Når linuxserveren kommer til at styre vores netadgang, hvordan vil det
> påvirke, når der skal spilles?

Det har den effekt, at når i opretter en server (det ved jeg ikke om i
normalt gør), så er det kun maskiner på jeres interne netværk der kan tilgå
spillet. Hvis i vil "dele jeres server med verden", skal den køre på
linux-serveren. (det kan den i øvrigt sagtens, måske bare ikke lige på en
P75 med 32MB RAM)

De fleste (alle?) fps spil kan køre over NAT. Tænk hvis en ADSL-linie ikke
kunne bruges til spil, hvor mange ville så købe ADSL?

> Det lyder jo godt. Sådan et system køre vel på en 200 W strømforsyning, og
> man bruger vel ikke mere end de 60 W, hvis den køre på minimalt
> forbrug(bare et gæt).

Hmm... nu er jeg ikke elektriker, så det ved jeg faktisk ikke :)

Jeg tror der var én der sagde 30W.

> Jeg vil som sagt kun leve en server der kan fungere som netadgang, så vi
> kan dele printer, mapper og andet på vores eget lokalnetværk, uden at folk
> på internettet kan se det.

Der skal du lige være opmærksom på at printerproducenter nogle gange holder
oplysninger om deres egne printere tilbage. Dermed bliver det umuligt at
lave en linux-driver, med mindre printerne benytter åbne standarder for
kommunikation mellem printer og PC. Det er der desværre få der gør :(

www.linuxprinting.org kan du se om din printer er understøttet. Det er
typisk billige inkjet-printere der ikke er.

> Var lidt inde og kigge på Mandrake, og der så jeg at der var en del, nogen
> koster noget og der var vist en man bare kunne downloade. Er den OK? (man
> ærgrer sig lidt over at man ikke har en linux gut i vennekredsen ;)

Så må du jo bare lære det selv, det tager du såmænd ikke skade af

Jeg skulle bestemt mene at Mandrake er Ok, men jeg bruger den som sagt ikke
selv. Hvis vi skal have en ren linux-diskussion må vi nok hellere flytte
til dk.edb.system.unix

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-01-03 10:36

"Jakob Harming" <Jakob_Harming@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

jeg vil lige blande mig lidt i jeres debat

> [...]

det kan godt være det vil virke til jeres formål
jeg har bygget en IPCop (en linux ting, med et lidt andet formål)
den er bygget over en P133 og i starten med 32MB RAM
det blev jeg dog hurtigt ked af.. og har udvidet til 96MB det rykker lidt
bedre..

> Det lyder jo godt. Sådan et system køre vel på en 200 W strømforsyning, og
> man bruger vel ikke mere end de 60 W, hvis den køre på minimalt
forbrug(bare
> et gæt).

den 200W PSU, kan leverer 200W på sekundær siden (5-12V)
det siger ikke retmeget om hvormeget den suger på primær
siden (220V siden) der skal ikke meget strøm til at holde liv i 2netkort,
et gfx kort, en lile PSU og en HD jeg vil sige man kan komme ned på
ca 15W forbrug

1Kw koster ca 1krone så det er altså lidt ligegyldigt, IMNSHO set på års
budgettet 100 - 150 Kr. / år i strøm
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 24-01-03 21:00

"Jakob Harming" <Jakob_Harming@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

Hejsa.
Jeg har haft en lignende opsætning. jeg brugte en K6/300 på et ASUS P5AB, og
den bruger ca 30W. Ved den løsning kan du også nøjes med en IP-adresse og så
lade maskinen være router med nat og DHCP. Denne løsning havde jeg selv med
en W2K-server. Jeg vil også selv skifte til Linux, og har lige prøvet at
installere Mandrake 9.0 - peace off cake. Bare sæt skiven i og så kører det.
Og dertil kommer at der er mange der gerne vil hjælpe, prøv at kigge på
www.sslug.dk. Og det her er jo en netværks gruppe.
Elmer