Centrering med CSS
Fra : Christian Høegh

Dato : 23-01-03 17:15

Jeg ønsker at centrere en hvid box der skal gå fra top til bund og have
bredden 620 pixel.
Jeg har prøvet at centrere med følgende kode uden held:

<center>
float: center; (i stylesheet'et)

Min kode ser således ud:

styles.css

body {
background-color: #333399;
margin-top: 0px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
margin-left: 0px;
}

div.boks {
height: 100%;
width: 620px;
background: white;
}

index.html

<head>
<link rel="stylesheet" href="styles.css" type="text/css">
</head>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-03 17:38

"Christian Høegh" <christian@discoworld.dk> skrev
> Jeg ønsker at centrere en hvid box der skal gå fra top til bund og have
> bredden 620 pixel.
> Jeg har prøvet at centrere med følgende kode uden held:

I css skriver du:

..cent{
text-align:center
}
____

I dokumentet skriver du <div class="cent">..........

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Christian Høegh

Dato : 23-01-03 17:52

Hvis jeg indsætter din kode, så er er boxen ikke længere 100% høj, men kun
et par få pixel??

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-01-03 18:35

"Erik" == Erik Ginnerskov <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> "Christian Høegh" <christian@discoworld.dk> skrev

> I css skriver du:

> .cent{
> text-align:center
> }

Det virker kun for MSIE. I alle andre browsere får man centreret
tekst i en venstrestillet boks (Hvis der da ellers er tekst i den). I
stort set alle andre browsere skal man bruge noget i retning af:

#center-notIE {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}

Er man rigtig smart, bruger man:

#center-stupidIE {
text-align: center;
}

#center-notIE {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: left;
}

[Centered environment with leftjustified text]

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-03 12:13

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Det virker kun for MSIE.

- i versioner tidligere end IE6.

> I alle andre browsere får man
> centreret tekst i en venstrestillet boks

Sådan viser IE6 det også - såvel i Quirks mode som i Standard. Jeg
har ikke mulighed for at teste i tidligere IE-versioner.

PS: Du har byttet om på class og id i dit eksempel (css-
specifikationerne er givet med id-selectors, mens du kalder dem med
class-selectors).
--
Jens Gyldenkærne Clausen