Musik med andre takter end 4/4
Fra : Michael Jensen

Dato : 23-01-03 14:05

Hejsa

Jeg står og mangler noget musik, med en lidt anderledes rytme end det
normale. Jeg skal bruge det til noget gymnastik hvor vi skal arbejde med
andet musik end de sædvanlige 4/4 dels takt musik.

Så der jeg søger er noget lidt moderne musik, der går på nogle lidt
utraditionelle rytmer.

Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

--
Med venlig Hilsen
Michael JEnsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-03 14:14

Michael Jensen wrote:
> [...]
> utraditionelle rytmer.
>
> Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

Tim Christensens "Right Next To The Right One" (temaet fra Nikolaj Og
Julie) er i valsetakt, altså 3/4. Men om den er egnet til at lave
gymnastik til, har jeg ingen forstand på.

http://www.dr.dk/nikolajogjulie/index.asp?link=soundtrack

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Jesper Barrit

Dato : 23-01-03 14:17

Michael Jensen wrote:
> [...]
> utraditionelle rytmer.
>
> Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

Pat Metheny Group - First Circle (22/8)
Pat Metheny Group - Have You Heard (7/8)
Take Five - Paul Desmond/Dave Brubeck (5/4)

Mvh Jesper Barrit

Fra : Søren Bovbjerg

Dato : 23-01-03 14:51

> Så der jeg søger er noget lidt moderne musik, der går på nogle lidt
> utraditionelle rytmer.
>
> Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

Sting - Love is stronger than justice (7 i vers)
Sting - Seven Days (5, så vidt jeg husker)
Fra albummet "Ten Summoner's Tale"

/Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-03 01:23

On Thu, 23 Jan 2003 14:51:14 +0100, Søren Bovbjerg
<musicaze@hotmail.com> wrote:

>Sting - Seven Days (5, så vidt jeg husker)

Skifter den ikke mellem 5/4 og 7/4 i hveranden takt, i hvert fald i
nogle passager?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Søren Bovbjerg

Dato : 24-01-03 08:41

Robert Piil wrote:

> Skifter den ikke mellem 5/4 og 7/4 i hveranden takt, i hvert fald i
> nogle passager?

Kan ikke huske det, men det skulle ikke undre mig

/Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-03 11:40

On Fri, 24 Jan 2003 08:41:02 +0100, Søren Bovbjerg
<musicaze@hotmail.com> wrote:

>Kan ikke huske det, men det skulle ikke undre mig

Da resten af familien ikke længere sover, lyttede jeg lige efter.

Det var ikke Seven Days jeg tænkte på, men Saint Augustine In Hell, og
den er vist bare 7/4 ligeud - og forøvrigt et helt suverænt nummer,
specielt speaken i midten, og den måde orglet kommer ind på igen. Det
er nu ikke det ringeste album han har lavet.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Mads Madsen

Dato : 23-01-03 15:11

"Michael Jensen" <michael@REMOVEogj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> utraditionelle rytmer.
>
> Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

Primus - Year of the Parrot 7/4
Højt på en gren en krage 5/4

Mads

Fra : Mads Breddam

Dato : 23-01-03 15:32

> Nogen forslag,

Sting - Seven Days. Vistnok 5/4.
Metallica - Nothing Else Matters. Vistnok 8/3.
Den der John Lennon juleting..... øhh.... War is over eller sådan noget. Den
kører i hvert fald i en 3 delt taktart.

Mvh.:
Mads Breddam
breddam@esenet.dk

"Å brødre, så knus dog, knus dog alle gamle tavler" Nietzsche.

Fra : Rolf E. Thorup

Dato : 23-01-03 16:15

Mads Breddam wrote:

> Sting - Seven Days. Vistnok 5/4.
> Metallica - Nothing Else Matters. Vistnok 8/3.

Hmm, mon ikke du mener 6/8.

> Den der John Lennon juleting..... øhh.... War is over eller sådan noget. Den
> kører i hvert fald i en 3 delt taktart.

Igen 6/8.

mvh Rolf

Fra : Mads Breddam

Dato : 24-01-03 16:00

> Hmm, mon ikke du mener 6/8.

Jow, måske.... Ikke 8/3 men 3/8 som er næsten det samme som 6/8, bare noget
med hvordan man fortolker det....

Den

> Igen 6/8.

3/4 Var vel det jeg mente. Samme argument som før.

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 23-01-03 16:44

> [...]
> andet musik end de sædvanlige 4/4 dels takt musik.
>
> Så der jeg søger er noget lidt moderne musik, der går på nogle lidt

Mit forslag er noget med Lamb. Deres album Fear of fours har ikke særlig
mange 4/4 numre. Deraf navnet.

tjek d.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=10:43:26|AM&sql=Btt9us39ya3bg

Alle deres albums er fuldstændig sublime, så det er bare med at sprænge ud i
det.

Mvh
Jacob

Fra : Rolf E. Thorup

Dato : 23-01-03 17:11

Jacob Ulrich wrote:

> "Michael Jensen" <michael@REMOVEogj.dk> skrev i en meddelelse

> Mit forslag er noget med Lamb. Deres album Fear of fours har ikke særlig
> mange 4/4 numre. Deraf navnet.

Eller også prøv med nummeret "Heaven" fra deres nyeste plade "What Sound". Det kører i 3/4.

Mvh Rolf

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-01-03 17:34

Jeg er ikke sikker, men jeg tror der er en chance for at finde noget på den
nye Coldplay CD "A Rush of Blood ti the Head". Nr. 5 "Clocks" går så vidt
jeg kan hører i 8/6 eller noget i den stil. God til gymnastik? Ingen anelse.
Har aldrig prøvet det. Altså at dyrke gymnastik... :)

MP

Fra : Jan Andersen

Dato : 24-01-03 01:02

> Hejsa
>
> Jeg står og mangler noget musik, med en lidt anderledes rytme end det
> normale.
>
>På Pink Floyds album "Dark side of the Moon" er der et godt 7/4 nummer
som hedder "Money",og så er det ovenikøbet musikalsk.
Gå ind på cdnow, Pink Floyd, Og "dark side of the Moon" og hør en prøve.
VH Jan.

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 24-01-03 08:59

Nummeret "The Seven Corners of the World" på www.mp3.com/hillebrandt er i
7/4...

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-03 11:51

On Thu, 23 Jan 2003 14:05:19 +0100, "Michael Jensen"
<michael@REMOVEogj.dk> wrote:

>Jeg står og mangler noget musik, med en lidt anderledes rytme end det
>normale. Jeg skal bruge det til noget gymnastik hvor vi skal arbejde med
>andet musik end de sædvanlige 4/4 dels takt musik.

Det lyder som et spændende projekt, som dog også lyder lidt
tidskrævende. Må man spørge i hvilken forbindelse du skal bruge det?

>Så der jeg søger er noget lidt moderne musik, der går på nogle lidt
>utraditionelle rytmer.

Hvad med noget cubansk musik. Jeg har lige været til koncert med Salsa
Ma'na (suveræn koncert forøvrigt), og det kunne da godt passe ind i en
opvisning. Jeg sad dog ikke og talte med, og har aldrig spillet den
slags, så jeg ved faktisk hvilke taktangivelser der bruges, men det
lyder i hvert fald ikke som straight 4/4.

Ellers er Chucho Valdes og Irakere - som også er cubansk musik -en
mulighed. Musikstilen er så forbandet overlegen og oser af overskud.

>Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

Det meste kan vel fåes via de sædvanlige CD-butikker på nettet, men
vær opmærksom på, at fx CD-on blot skriver "ca. 20 dage" som
leveringstid på alt det de ikke har på lager. På trods af det, er ikke
sikkert de overhovedet kan skaffe det. Det har jeg efterhånden oplevet
mange gange.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-03 12:26

On Fri, 24 Jan 2003 11:50:30 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>så jeg ved faktisk hvilke taktangivelser der bruges, men det
>lyder i hvert fald ikke som straight 4/4.

De numre jeg lige har kunnet finde, er dog alle 4/4 (der kan i hvert
fald tælles 4).

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Michael Jensen

Dato : 25-01-03 14:26

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som et spændende projekt, som dog også lyder lidt
> tidskrævende. Må man spørge i hvilken forbindelse du skal bruge det?

Jeg er i øjeblikket på højskole og der har vi noget kursusuddannelse. Der
skal vi blandt andet lave en opvarmning, hvor musikken skal være anderledes
(for at udfordre os selv), andre temaer kunne være at at bruge redskaber,
specielle ledelsesformer eller slet ingen musik.

Iøvrigt tak for alle forslagene, jeg vil kigge nærmere på det når jeg kommer
hjem fra skituren. Smutter om en time :
Michael

Fra : Robert Piil

Dato : 25-01-03 15:19

On Sat, 25 Jan 2003 14:25:39 +0100, "Michael Jensen"
<michael@REMOVEogj.dk> wrote:

> [...]
>(for at udfordre os selv), andre temaer kunne være at at bruge redskaber,
>specielle ledelsesformer eller slet ingen musik.

Ok, jeg har selv arbejdet på forskellige efterskoler, hvoraf den ene
havde ret meget gymnastik. Gymnastiklæreren og jeg, havde på et
tidspunkt nogle - ret lufttige - planer omkring at lave noget live -
evt. egenkomponeret - musik til gymnastikopvisningen.

Det blev dog aldrig til meget. De praktiske problemer var store, tiden
knap, og det år hvor vi var i god tid med ideen, var de potentielle
musikkere for dårlige....nå ja, og så var vi også begge to af den
type, der ikke altid er lige meget på forkant med begivenhederne, men
ideen synes jeg stadig er sjov, hvis man kunne rokke lidt ved de vante
traditioner omkring gymnastikopvisninger.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-03 12:37

<michael@REMOVEogj.dk> wrote:

>Så der jeg søger er noget lidt moderne musik, der går på nogle lidt
>utraditionelle rytmer.

Helt moderne er det ikke, men det er da fra starten af 90'erne:

Dave Weckl: Island Magic

>Nogen forslag, evt. til hvor jeg kan finde det?

http://www.cdon.com/main.phtml?prod=2433&nav=1124&navroot=903&page=product

Der ligger en midi af den her (det er en self-extracting zip, men den
er ikke farlig):

http://www.aic.se/basslob/MIDIOCEAN/jazz_n_fusion/Dave_Weckl.exe

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Jan Andersen

Dato : 24-01-03 14:15

> [...]
> normale. Jeg skal bruge det til noget gymnastik hvor vi skal arbejde med
> andet musik end de sædvanlige 4/4 dels takt musik.

Prøv denne side www.girassol.dk/index.htm
Det er en Københavnsk Samba-Reggae gruppe, måske er der noget at hente der.