Problem: OSX/Classic
Fra : Peter Theglev

Dato : 23-01-03 10:43

Jeg er sgu' lidt fatsvag, så jeg prøver lige at beskrive problemet:

Jeg kører OSX 10.2.3 på en G4 Dual 867, 1.25 GB RAM.
Jeg har partitioneret disken således:

1. partition, OSX : 10 GB
2. partition, OS9 : 1 GB
3. partition, Swap : 45 GB

Jeg bruger primært maskinen til billedbehandling.
MEN - jeg SKAL bruge QuarkXPress fra tid til anden – derfor behovet for
Classic.

MEN - jeg kan ikke starte classic op. Når jeg prøver via
Systemindstillinger får jeg flg. meddelelse:
"Der er ingen Classic-systemmappe. Der findes ikke en enhed med en
Systemmappe, der understøtter Classic. Du skal installere Mac OS 9.1
eller en nyere veersion, før du kan afvikle Classic".

Så ville jeg jo gerne smide en OS 9.2.2 cd i drevet og installere på min
OS9 partition. Men jeg kan ikke boote fra cd'en - og heller ikke køre
installeren fra OSX, da den kræver Classic.

Hvad f... gør jeg?

Kan jeg ikke ha' OS9 systemet på partitionen - skal den ligge på OSX
partitionen?

(Maskinen har kørt 9.2.2 tidligere uden OSX, så den kan sagtens køre 9.2.2.)

Svar modtages gerne - jo før jo bedre!
På forhånd tak
Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 10:54

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> [...]
> Systemmappe, der understøtter Classic. Du skal installere Mac OS 9.1
> eller en nyere veersion, før du kan afvikle Classic".

har det virket før ?

> Så ville jeg jo gerne smide en OS 9.2.2 cd i drevet og installere på min
> OS9 partition. Men jeg kan ikke boote fra cd'en - og heller ikke køre
> installeren fra OSX, da den kræver Classic.

igen er det en cd du har kunne boote fra før ? har du prøvet at vælge
cd'en som startdisk via OS X eller har du holdt C nede under opstart?
(ellers prøv det du ikke har prøvet
> Hvad f... gør jeg?
>
> Kan jeg ikke ha' OS9 systemet på partitionen - skal den ligge på OSX
> partitionen?

nej den kan godt ligge på en anden partition

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 23-01-03 11:01

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Jeg er sgu' lidt fatsvag, så jeg prøver lige at beskrive problemet:
>
> Jeg kører OSX 10.2.3 på en G4 Dual 867, 1.25 GB RAM.

Problemet er at Apple i de nye maskiner bruger en hurtigere ATA-bus end
tidligere, og at OS 9- installations-CD'en derfor ikke kan se
harddisken.

Men der rfindes en ret simpel løsning: har du installeret eller
installerer du en 9.2.2 med de for Quark nødvendige udvidelser og
kontrolpaneler på en "ældre" maskine, kan du kopiere denne Systemmappe
til én af partitionerne i den nye maskine. Efterfølgende vælger du i
SystemPreferences/Classic denne systemmappe - og så skulle det køre.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 23-01-03 11:06

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Efterfølgende vælger du i
> SystemPreferences/Classic denne systemmappe - og så skulle det køre.

Et lille PS: desværre kan du så ikke starte maskinen fra denne OS
9-systemmappe - igen pga den for hurtige ATA-bus.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Theglev

Dato : 23-01-03 12:42

Det lyder da helt hul i hovedet, at man ikke kan boote fra en CD?!?
Der må være andre løsninger.
Kan man "tilbagekopiere software" via OSX-cd'en og så få gang i Classic?

Fra : Karl Antz

Dato : 23-01-03 13:23

> [...]

> Der må være andre løsninger.
> Kan man "tilbagekopiere software" via OSX-cd'en og så få gang i Classic?

Sagen er den at harddisken i de nye maskiner sidder på en ATA/100-bus,
og den kan et OS 9 fra før denne type kom på markedet ikke se.

Der findes et trick: på installations-CD'en ligger der _i en usynlig
mappe_ et disk image af OS 9-installationen. Men for at få fat i den
skal man gøre den usynlige mappe synlig og så trække disk-imaget på en
harddrive for derefter at åbne disk image't og trække OS 9-systemmappen
(som i denne version er istand til at boote de nye maskiner) på
harddisken.

Ret bøvlet, og den præcise opskrift kan jeg ikke huske. Men du kna
sæføli også ringe til Apple, beskrive problemet og så formedelst et
pengebeløb få tilsend en bootable OS 9 til denne maskine

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 23-01-03 13:27

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Der findes et trick: på installations-CD'en ligger der _i en usynlig
> mappe_ et disk image af OS 9-installationen.

Ooops: den ligger faktisk på den første af de fire Restore-CD'er i en
usynlig mappe der hedder Images.

Hvis du har et program der viser de usynlige mapper, feks. PathFinder,
kan du nemt finde denne mappe og så trække OS 9 General på skrivebordet.

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 23-01-03 13:44

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Hvis du har et program der viser de usynlige mapper, feks. PathFinder,
> kan du nemt finde denne mappe og så trække OS 9 General på skrivebordet.

Har lige for en sikkerheds skyld afprøvet trikket med disk image't - det
virker

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-01-03 15:25

> [...]

> partitionen?
>
> (Maskinen har kørt 9.2.2 tidligere uden OSX, så den kan sagtens køre 9.2.2.)

Vi har en bærbar Wall Street 300 mhz med 512 MB RAM, som har 4
partitioner:

1. partition på 7 GB er der OS X

2. partition på 7 GB er der OS 9.1

3. partition på 7 GB er der OS 8.6

4. partition er til scratch

OS 9 blev installeret først, så OS 8.6 og til sidst OS X uden OS 9
delen.

Den kan startes op uden problemer i alle 3 OS'er.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 23-01-03 18:21

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Jeg bruger primært maskinen til billedbehandling.
> MEN - jeg SKAL bruge QuarkXPress fra tid til anden – derfor behovet for
> Classic.

Undskyld hvis dette lyder dumt, men er det ikke på tide at give det
super-arrogante firma QUARK fingeren og smutte over på InDesign vognen?

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-01-03 00:43

I artiklen <1fp8k3u.6s7u1o18brkbwN%karlantz@isa.dknet.dk> ,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) skrev:

> Et lille PS: desværre kan du så ikke starte maskinen fra denne OS
> 9-systemmappe - igen pga den for hurtige ATA-bus.

Maskinen har da også en 66 MHz ATA-bus. Flyt disken over på den.

Fra : Karl Antz

Dato : 24-01-03 09:25

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Maskinen har da også en 66 MHz ATA-bus. Flyt disken over på den.

.... ded hade jeg lissom glemt

ka'l
--
Karl Antz