RAM i Asus K7M
Fra : Thorbjørn

Dato : 23-01-03 09:40

Jeg har et problem med et 256 MB PC133 SD-RAM modul i et ASUS K7M.
Bundkortet skulle i følge manualen kunne håndtere 256 MB moduler, men når
jeg isætter RAM'en og opstarter, sker der intet. Sort skærm, ingen POST
eller noget. Har testet det i alle tre slots.

RAM'en virker i en anden pc og ASUS-bundkortet virker fint med det 64 MB
modul der har siddet i det hidtil.

Nogen ideer?

-Thorbjørn

Fra : Olesen

Dato : 23-01-03 17:40

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget. Har testet det i alle tre slots.
>
> RAM'en virker i en anden pc og ASUS-bundkortet virker fint med det 64 MB

K7M...tar' den ikke kun PC-100 ?
Måske dêt er er problemet..sæt den evt.
til at køre "33 mhz mindre" i BIOS eet sted...

Fra : Karsten Vinding

Dato : 23-01-03 19:42

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in message

> [...]
> jeg isætter RAM'en og opstarter, sker der intet. Sort skærm, ingen POST
> eller noget. Har testet det i alle tre slots.

Jeg har selv et K7M, og har kørt det med 2x256Mb RAM, og et 128Mb modul
samtidig, og det virkede fint.

I øjeblikket er boardet i min anden PC, og her kører det med en stang 256Mb
PC133, og en stang 128Mb PC100.

> RAM'en virker i en anden pc og ASUS-bundkortet virker fint med det 64 MB
> modul der har siddet i det hidtil.
>
> Nogen ideer?

Det er faktisk RAM'en det er galt med. K7M er meget kritisk overfor
kvaliteten af den RAM der proppes i det. Jeg har et par gange oplevet at
helt nyindkøbt kukommelse som virker fint i andre maskiner _nægter_ at virke
i K7M. Jeg fik byttet mine RAM til et andet fabrikat, og så virkede det.

Den 256Mb stang jeg kører med nu er så vidt jeg husker Apacer RAM.

Det har ikke noget at gøre med at det er PC133, da PC133 er bagudkompatibelt
med PC100.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Thorbjørn

Dato : 29-01-03 09:07

Karsten Vinding skrev
> [...]
virke
> i K7M. Jeg fik byttet mine RAM til et andet fabrikat, og så virkede det.

Tak for tippet, jeg tror du har ret. Jeg byttede med rammen i en anden
maskine, og nu kører K7M-maskinen fint med et andet PC133 256 MB-modul. Mit
Soltek SL-75KAV accepterer den problematiske ram uden videre.

-Thorbjørn

Fra : Karsten Vinding

Dato : 29-01-03 16:49

> [...]
Mit
> Soltek SL-75KAV accepterer den problematiske ram uden videre.

Kun glad for at kunne hjælpe.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Frank Frederiksen

Dato : 14-02-03 16:57

Thorbjørn wrote:
> Tak for tippet, jeg tror du har ret. Jeg byttede med rammen i en anden
> maskine, og nu kører K7M-maskinen fint med et andet PC133 256 MB-modul. Mit
> Soltek SL-75KAV accepterer den problematiske ram uden videre.

Hej Thorbjørn (og Karsten - og alle andre),

Er der nogen, der kan give nogle mere udførlige data på de 256 MB
moduler, som I har til at virke i jeres ASUS K7M? Jeg har prøvet at
bestille nogle 256 MG moduler fra Kingston gennem Midt-data, men der
ville mit bundkort kun genkende halvdelen

Så derfor: Hvilket mærke, hvilket modelnummer, og hvilken forhandler
skal man have fat i, for at kunne få fuld udbytte af 256 MB RAM moduler?

Jeg har fundet følgende typer, men der er vist ingen af dem, der kan
købes i DK....

Kingston: KVR100X72C2/256 - Part Detail
Transcend: TS32MLS72V8D2

Dane-Elec: Dane Specified Parts
Dane Part Number OEM Part Number Description
DA-GEN90058 32x72 100MHz 256MB SDRAM ECC 100Mhz CL 2 16x8
DA-GEN90046 32x64 100MHz 256MB SDRAM 100Mhz CL 2 16x8
DA-GEN90021 32x72 100MHz 256MB SDRAM ECC 100Mhz CL 3 16x8
DA-GEN90009 32x64 100MHz 256MB SDRAM 100Mhz CL 3 16x8

Med venlig hilsen, og på forhånd tak for hjælpen.

Frank Frederiksen

Fra : Karsten Vinding

Dato : 15-02-03 01:09

"Frank Frederiksen" <frank.frederiksen@klarupnet.dk> wrote in message

> Så derfor: Hvilket mærke, hvilket modelnummer, og hvilken forhandler
> skal man have fat i, for at kunne få fuld udbytte af 256 MB RAM moduler?

Mærke: Apacer
Modelnummer: ukendt men det er en PC133 256Mb stang
Købt hos: SCI data i Vejle.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Thorbjørn

Dato : 17-02-03 10:18

Frank Frederiksen skrev:
> Så derfor: Hvilket mærke, hvilket modelnummer, og hvilken forhandler
> skal man have fat i, for at kunne få fuld udbytte af 256 MB RAM moduler?

Det 256 MB-modul jeg fik til at virke var af mærket PQI, og blev købt
hos www.shg.dk i 2001. Jeg kan desværre ikke komme med yderligere detaljer
indenfor en overskuelig fremtid (maskinen befinder sig i en anden del af
landet).

Det modul jeg IKKE fik til at virke var af mærket Performance, købt samme
sted.

Da jeg havde postet mit oprindelige indlæg, sendte jeg en også en mail til
shg. En tekniker skrev tilbage, at de ville kunne anbefale mig noget RAM der
virkede, hvis jeg oplyste om bundkortets chipset. Så det var måske en ide at
spørge en erfaren pc-tekniker. Mange professionelle pc-byggere har givetvis
haft dette meget udbredte bundkort mellem hænderne og ved derfor hvad der
virker.

-Thorbjørn