Køb af 32" båd i USA
Fra : gofy

Dato : 23-01-03 02:59

Hej
Jeg har kik på en 32" båd 1976, i USA, øst kysten, til under 170,000.- kr
(min ønske båd)
Den er billig, da den er ukendt i USA og dollaren er lav.
MEN det er jo lidt uoverskuelig hvordan den skal komme til danmark,
så hvad kan jeg forvendte:
Er det for farligt at sejle over atlanten og hvilket tidspunkt er bedst på
året?
Hvor lang tid vil det min. tage?
Kan den fragtes i container?
Er der told, moms eller afgift, kan det undgåes?
Andre forslag, svar eller hjælp modtages gerne.

Mvh: Rene Møller

Fra : TEAS

Dato : 23-01-03 08:47

"gofy" skrev d. 23-01-03 02:59 dette indlæg :
> [...]
> Kan den fragtes i container?
> Er der told, moms eller afgift, kan det undgåes?
> Andre forslag, svar eller hjælp modtages gerne.

Hej Rene!
Skal du sejle den hjem er der langt 3-4 uger! har du plads til al den
disel?
Hvis der ingen sejl og mast er,må du have en lile mast,sejl mm.
Sejl hjem i juni juli august.
Det er nok ikke smart at snyde told+skat.
170000Kr+told ca.6%+moms25%=51000Kr oveni 221000KR
Dækslast hjem ca 20000+forsikring ca 20000kr båd+170000Kr=210000Kr+told
ca 6%
+ moms=ca 265000Kr
Husk der er også store udgifter hvis du selv sejler den hjem Kontakt AP
møller de der
kan du få et tilbud fra usa- Hamburg eller Rotterdam eller dør til dør.
> Der er forskellige container `nogen er en 40` underpart uden sider og
tag så der kan
båden stå sikkert og fastspændt.
Kontakt langtursejlene de har en masse erfaring og tips+triks til sådan
et eventyr
Skriv et par ord til os der må blive hjemme!
God vind.
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-01-03 10:03

"gofy" <fast@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg har kik på en 32" båd 1976, i USA, øst kysten, til under 170,000.- kr
> (min ønske båd)
<snip>

Jeg har en anelse om at den måske skal CE-klassificeres; jeg kan bare ikke
huske om det gælder for så gamle både.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-01-03 15:22

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en anelse om at den måske skal CE-klassificeres; jeg kan bare ikke
> huske om det gælder for så gamle både.

Det skal den ikke.

Ang. transport.

Det nemmeste er vel at komme den i en 40 fods container, hvis den kan være
der i højden, men du får sikkert et problem med masten. Kan masten ikke være
i containeren, skal den sendes som dækslast, og så er det, at det begynder
at blive dyrt..

Det er ikke særlig dyrt at få sendt en container, men kran og pakning løber
naturligvis op, der skal en masse træ og remme til at fiksere skroget..

Ring til nogle speditørfirmaer og få en ca. pris. Husk at sige, at det skal
være en container, som kan åbnes i toppen. De er noget dyrere..

Alternativet er almindelig dækslast, men det ved speditøren mere om jeg.

En kammerat fik sendt en 32 fods båd som dækslast fra finland, det kostede i
alt kr. 25.000 inkl. kraner.

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : TH

Dato : 23-01-03 16:42

Är det andra regler i Danmark? För att ta in en begagnad båt från ikke EU
land måste den vara CE klassad om jag importerar till Sverige.
Mvh.Tommy H.

Fra : Mogens

Dato : 23-01-03 17:34

On Thu, 23 Jan 2003 15:22:17 +0100, "Claus Tersgov"
<Clausnews@hotmail.com> wrote:

> [...]
>være en container, som kan åbnes i toppen. De er noget dyrere..
>En kammerat fik sendt en 32 fods båd som dækslast fra finland, det kostede i

Jeg skulle give ca. 17.500 kr for at få sendt en bil i en container
fra Sydafrika til Danmark - alt inkl. også stevedoring på begge havne.
MEN Mærsk krævede, at jeg selv hjalp til med arbejdet !
(sige ok for det)

/MK

Fra : Lindstroem

Dato : 24-01-03 19:31

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse

> Det skal den ikke.

Det undrer mig at CE-godkendelse ikke er nødvendig. Danmark har da i lighed
med de andre lande tiltrådt aftalen og hvorfor skulle Danmark have
særstatus? Men nu kan der på den anden side skrives tykke bøger om det jeg
ikke ved, så et eller andet særligt kan gøre sig gældende.
C. Tersgov du virker sikker i din sag. Hvis du kan henvise til en eller
anden form for dokumentation hører jeg gerne nærmere.
mvh
Lindstroem
mvh
Lindstroem

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-01-03 21:05

CE krav gælder for professionel import og salg. Som privat mand bliver man
ikke mødt af krav.
/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-03 23:43

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> CE krav gælder for professionel import og salg. Som privat mand bliver man
> ikke mødt af krav.

Jo, det gør man, hvis båden sælges inden for en periode af fem år. Se link i
andet svar.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-01-03 11:05

Ja, det kan jeg se, men der står jo "Båtar byggda för eget bruk..." og det
er jo ikke tilfældet her. - men jeg indrømmer at det jeg hævder ikke rigtigt
står klart nogle steder.

Jeg bygger min udtalelse på en konkret sag med en kollega, der har
forhandlet (med en importør) om at tage en speciel bådmodel hjem. Den er
ikke CE mærket (det er ikke et europæisk produkt) og forhandleren har derfor
anbefalet at de tager den hjem, men laver import papirerne og faktureringen
direkte i købers navn. Han hævder det er normal praksis. Der her ikke været
noget med 5 år på tale, men det kan jeg jo lige spørge om ....

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-03 15:00

> [...]
været
> noget med 5 år på tale, men det kan jeg jo lige spørge om ....

Femårsreglen gælder jo også kun, når man selv er producent (hjemmebygger).

Til gengæld tror jeg ikke, at den angivne metode holder vand. Hvis båden er
ny, skal den være ce godkendt, uanset hvem der importerer den. Sådan læser
jeg i hvert fald reglerne. Jeg havede en gang et bedre link, men det er
lukket for offentligheden og kræver password nu. Der kunne man læse meget
mere.

Hvis han selv importerer båden, så er forhandleren jo også juridisk fri for
sin garantiforpligtigelse??

Hvis jeg var ham, ville jeg gennemtænke det lidt mere, hvad nu hvis motoren
har en fabriksfejl. Det kan blive dyrt i det lange løb...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-03 23:41

"Lindstroem" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e318675$0$11028

> C. Tersgov du virker sikker i din sag. Hvis du kan henvise til en eller
> anden form for dokumentation hører jeg gerne nærmere.

Se neden for, det er fra en svensk hjemmeside, da man i danmark endnu ikke
har taget sig sammen til at lave den slags.. (som er lige så god)

Angående CE mærkning, dels kan man ikke indføre et direktiv, som gælder med
tilbagevirkende kraft for eksisterende produkter. Det er jo helt urimeligt.
Dels er det producenten eller den, der markedsfører produktet, der skal stå
for mærkningen, så hvem skulle så CE mærke hans båd, hvis ingen af disse
eksisterer længere??

http://www.euroinfo.se/omr4/ce/fritidsbatar.htm
http://www.euroinfo.se/omr4/ce/marinutrustning.htm

Claus

Fra : Lars Poulsen

Dato : 29-01-03 09:06

Direktiv 94/25/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fritidsfartøjer - kan læses i sin
helhed her:

http://www.emc-world.dk/ce/1994_25_da.pdf

- 24 sider - go' fornøjelse

_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : gofy

Dato : 23-01-03 14:52

Hej
Det er en sejlbåd
Mvh: Rene

Fra : Jonah-Hex

Dato : 23-01-03 15:36

"gofy" <fast@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
s.tele.dk...
> Hej
> Det er en sejlbåd
> Mvh: Rene

sejl den hjem. og tag mig med!!!!

Hilsen Jonah>

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-01-03 18:13

- og mig vil også med. Kan du spille ½12?
hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 23-01-03 18:51

Der er jo masser af gaster der vil med.....betal flybilletten og lidt
dåsemad ....og sejl skidtet hjem...:)

/Svend
....der ikke tør tage med...:)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-03 23:11

Fuldstændig enig. Hvornår får du eller taget dig sammen til at sejle over
det store vand. Spring ud i det. 2-3 erfarne gaster (der jo allerede flere
erfarne sejlere der har meldt sig). - og så sparer du en masse penge.

/Bjarke

Fra : Jonah-Hex

Dato : 23-01-03 23:12

en

>Hej Rene

Må vi se et lille foto?

Hilsen Jonah

www.sakh-baade.dk

Fra : Lars Bonde

Dato : 25-01-03 00:40

der findes specielle skibe der sejler over dammen. man sejler sin båd ind og
de hæver skibet. de priser jeg her hørt ligger på 15000 ddk. for en 38 fod.

Det er ikke for at ødelægger jeres tur over dammen.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-03 00:55

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> der findes specielle skibe der sejler over dammen. man sejler sin båd ind
og
> de hæver skibet. de priser jeg her hørt ligger på 15000 ddk. for en 38
fod.

Lyder det ikke lidt for billigt??!
Hvis man skal sejle over atlanten til den pris, skal man da kunne tage endog
ret mange både med?
Alene brændstof og lønninger løber op i en mindre formur?

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 25-01-03 17:17

Det gør de også. rigtig mange
der er mange fra USA der får deres båd over til middelhavet på den måde
Lars

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 27-01-03 01:20

> [...]
endog
> ret mange både med?
> Alene brændstof og lønninger løber op i en mindre formur?

Det skulle efter sigende ikke være så dyrt igen. Prøv at se på
www.sevenstaryacht.com eller www.yacht-transport.com/ de laver aldrig
andet...
Jeg ville nok foretrække at sejle den hjem. Det ville være en fantastisk
mulighed for at lære båden at kende. man kunne jo også overveje en delivery
skipper -mig f.eks....

Held og lykke

Jens Lundgaard

Fra : Allan Unnerup

Dato : 24-01-03 22:34

> Jeg har kik på en 32" båd 1976, i USA, øst kysten, til under 170,000.- kr
> (min ønske båd)
> Den er billig, da den er ukendt i USA og dollaren er lav.

32 tommer! Jeg synes, at det er dyrt for en modelbåd

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-03 23:45

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse news:ikiY9.44337

> 32 tommer! Jeg synes, at det er dyrt for en modelbåd

Til gengæld er hans transport problem jo løst, da den nu kan sendes som
pakkepost

Claus

Fra : TH

Dato : 25-01-03 19:31