Skærme
Fijala 3554
skift i opløsning...
Fra : Allan Eriksen

Dato : 23-01-03 01:06

Hej...

Har lige købt en 19 tommer skærm til min lillesøster. Den skulle være
billig, så jeg tog chancen og købte en AOC 9glr. Billedet står pænt skarpt
og refreshraten er okay (især når man tænker på at det er en 19 tommer skærm
til 1500kr), men der er noget jeg ikke helt kan forstå:
Første gang jeg går ind i et nyinstalleret spil, eller ændrer på hvilken
opløsning spillet skal køre i, så står billedet helt skidt; det står ikke
centret, trapezformet osv. Derfor skal jeg hvergang jeg går ind i et
nyinstalleret spil, manuelt indstille skærmbilledet vha. OSD...og det er
træls. Det er jeg ikke vant til ved min egen computer, og jeg kunne derfor
godt tænke mig at vide hvad det skyldes? Er der andre der har erfaringer med
dette - eller kan det være skærmen der er defekt?

Håber nogen kan hjælpe...
mvh
Allan

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-01-03 10:57

"Allan Eriksen" <holst@nork.auc.dk> wrote in

> [...]
> jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvad det skyldes? Er der
> andre der har erfaringer med dette - eller kan det være skærmen

Er det FPS spil (3D). De kører jo på OpenGL eller DirectX driveren. Og
deres opdateringsfrekvens er normalt sat til 60Hz i Windows. Med mindre
du selv ændrer det i driveren (Detonator har denne mulighed, men
desværre kun for DirectX spil) eller har et util til dit skærmkort der
kan sætte opdateringsfrekvensen på OpenGL og DirectX i forskellige
opløsninger.

Hvad grunden er til du skal gøre det flere gange ved jeg ikke. Er du
sikker på det er samme opløsning og opdateringsfrekvens spillene kører
med? Og er de begge DirectX eller OpenGL?

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.