Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første og anden gardin
Fra : Børge Larsen

Dato : 22-01-03 22:21

Hej derude!

Jeg har læst et eller andet sted om at flashen føres af ved første el. andet
gardin.
Er der nogen der vil give en populær forklaring på dette.
På forhånd tak.

Børge

Fra : John

Dato : 22-01-03 23:01

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andet
> gardin.
> Er der nogen der vil give en populær forklaring på dette.

Lukkeren på et moderne kamera, er en slidse der kører hen over filmplanet.
Slidsens bredde varierer med lukketiden. Deraf forståes det, at det der er
kameraets maksimale flash-sync hastighed, er den lukketid, hvor slidsens
bredde er lige nøjagtig så bred (eller bredere) som filmplanet. Hvis
hurtigere hastighed (=mindre slidse-bredde), oplyses kun en del af
filmplanet af flashen.
Ved langsommere lukketider, fyres flashen normalt ved begyndelsen af slidsen
vandring henover filmplanet (husk at flashen kun glimter i under 1/1000
sec). Dette giver dog den kedelige effekt, at motiver der bevæger sig
henover filmplanet (f.eks en bil), oplyses af flashen ved begyndelsen af
dens bevægelse, mens resten af bevægelsen belyses med det naturlige lys,
hvilket fører til at der kommer "skygger" foran bilen, således at det ser
ud, som om at den har bevæget sig baglæns.
Derfor kan mange kameraer synkronisere flashen, således at den "fyrer", lige
før den sidste del af slidsen (det sidste gardin) begynder at bevæge sig
henover filmen.
Dette kaldes "Rear Curtain Sync".
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 23:40

John wrote:

> Lukkeren på et moderne kamera, er en slidse der kører hen over filmplanet.
> Slidsens bredde varierer med lukketiden.

Der findes da masser af kameraer som ikke har en spaltelukker,
de har en centerlukker i objektivet, der netop har den fordel,
at der er blitz/flasch syncronisering ved alle hastighedder.

Så det vil nok være mere rimmeligt at sige, at begrebet er
knyttet til kameraer med spalte-lukker typisk 24x36 mm SLR
kameraer, og nogle få mellemformat kameraer med spaltelukker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 00:19

Uanset lukker teknik, kan man fyre flashen i begyndelsen af exponeringen,
eller i slutningen af exponeringen. (og det hedder så first curtian eller
last curtian)

--Michael

Fra : J@N

Dato : 23-01-03 20:19

> [...]
> knyttet til kameraer med spalte-lukker typisk 24x36 mm SLR
> kameraer, og nogle få mellemformat kameraer med spaltelukker.

Canon G3 har mulighed for at vælge mellem første og andet gardin, så også
her er den digitale verden med

http://www.dpreview.com/reviews/canong3/page9.asp

Flash Sync
. 1st-curtain
. 2nd-curtain

Controls whether the flash goes off at the beginning of the exposure
(1st-curtain) or just before the end (2nd-curtain). Used for slow-sync
effects.

Jan