Emil er møg utidig!
Fra : Helle

Dato : 22-01-03 22:26

Hejsa.

Da Emil begynte at skifte tænder begyndte han at bide meget i alt og alle. I
sær fingrene. Det er jo klart når de kløer men han bider stadig! Hele tiden.
Han vil op til os konstant og vræler indtil vi tager ham op - når han så
kommer op så bider han i vores hænder og fingre. Vi siger nej, og sætter ham
bestemt ned og væk men han bliver bare ved!
Når han bliver sat ned vræler han og river i vores bukseben, vi tager ham op
og så bider han og får NEJ! og får et daf over snuen og bliver sat ned men
så fortsætter det bare. Vi kigger ham i øjnene imens og ser meget strenge
ud...
Hvad skal vi gøre? han fatter heller ikke at han ikke må være på
køkkenbordet. Konstant er han der oppe og vi smider ham nærmest ned og
sprøjter med vand og har prøvet mange ting - men det værste er nu hans
bideri.

Han bider ikke fordi han er gal - tit så gør han det midt i vi kæler og det
er sådan noget gumle-bideri men det gør virkelig ondt! Det kan lidt virke
som om han bliver for ivrig. Hvis vi leger med legetøj er vores hænder ofte
sjovere end selve legetøjet..

Hvad gør vi? eller hvad gør vi ikke?

Mvh Helle

Fra : Niels Peter

Dato : 22-01-03 22:37

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

virke
> som om han bliver for ivrig. Hvis vi leger med legetøj er vores hænder

Først og fremmest trøster I Jer selv med, at det her er kun en overgang
(som ræven sagde, da den blev flået ), og at han bliver noget nemmere
at have med at gøre, når det med tænderne er helt overstået.
Det, at han er lidt svær at opdrage p.t. kan nemlig godt have noget at
gøre med tænderne. Det gør ham generelt lidt frustreret.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Helle

Dato : 22-01-03 22:35

> [...]
> Det, at han er lidt svær at opdrage p.t. kan nemlig godt have noget at
> gøre med tænderne. Det gør ham generelt lidt frustreret.

Men hvor længe skal de tænder klø?? det er jo altså meget lang tid siden at
han fik nye tænder.
Nogengange hugger han også efter vores fingre og vil skælder virkelig ud men
han bliver bare sur som nu hvor han ligger og fnyser af mig med ryggen til
mig... *s*

Helle

Fra : Niels Peter

Dato : 22-01-03 22:45

> [...]
ud men
> han bliver bare sur som nu hvor han ligger og fnyser af mig med ryggen

Hvis de allesammen er skiftet (men det er nu ikke altid lige til at
afgøre), burde det være overstået. Men det kan altså godt stå på en
måneds tid ...
Hvis han bliver sur, har det jo virket, at du skældte ud. Det er værre,
hvis de er ligeglade ...
Du kan også prøve en anden vej, nemlig at gå fra ham og ignorere ham,
hver gang, han begynder med sit bideri. Det skal være næsten mens han
kun overvejer det, og det skal gøres konsekvent.
Noget af det værste, man kan gøre ved en kat, er at fratage den éns
opmærksomhed ...

Niels Peter

Fra : Helle

Dato : 22-01-03 22:49

> [...]
> kun overvejer det, og det skal gøres konsekvent.
> Noget af det værste, man kan gøre ved en kat, er at fratage den éns

Det har i hvert fald stået på i 1½ mdr nu. Ja han bliver godt nok sur når
jeg skælder ham ud - så sidder han med ryggen til mig nogengange og
surmuler. Så går der lidt, han vil op, bider, bliver smidt ned og forfra
igen! *træls*.
Og går jeg så render han efter mig og skaaaaaaber sig..

Mvh Helle

Fra : Niels Peter

Dato : 22-01-03 22:56

> [...]
forfra
> igen! *træls*.
> Og går jeg så render han efter mig og skaaaaaaber sig..

Det her er nok snarere lømmelalder - mange katte (især hanner) har sådan
én, hvor de prøver kræfter med én.
Her gælder det så bare om at være lige så stædig som katten og lade ham
være sur, til han bliver god igen ...

Niels Peter

Fra : Ida

Dato : 22-01-03 22:49

--
> [...]
> er sådan noget gumle-bideri men det gør virkelig ondt! Det kan lidt virke
> som om han bliver for ivrig. Hvis vi leger med legetøj er vores hænder

Hej Helle *s*
Jeg ville da forsøge at give ham noget legalt at tygge i. Hvad med daggamle
kyllinger eller kalveknogler med lidt kød på ?
Det er godt for hans tænder og tandkød og samtidig går der tid med gumleriet

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Helle

Dato : 22-01-03 23:06

Hvad er daggamle kyllinger??

Mvh Helle

Fra : Ida

Dato : 22-01-03 23:44

--
> Hvad er daggamle kyllinger??
>
> Mvh Helle

Daggamle kyllinger er få dage gamle kyllinger, der er blevet gasset og dem
kan man så købe i større antal til en rimelig pris : ca 350-400 stk for den
nette sum af 150 kr
Jeg kunne forestille mig, at det er alle hanekyllingerne, der er blevet
sorteret fra..for de kan jo ikke bruges i ægproduktionen.

De er ved at blive et større og større hit herhjemme og det tiltrods, at
"man" altså bliver lukket ude på badeværelset med sin kylling og ikke får
lov at slæbe den rundt i stuerne Kyllingerne har æggeblomme i maven og
det er svært at få af tæpper, kattehuler og gulv.

Jeg ved ikke, hvor man kan købe dem på Fyn, men det er der måske andre der
kan hjælpe med ?
Du kan også prøve at ringe til Triova, som er der jeg har købt kyllinger, på
57 64 21 47, jeg kunne forestille mig, at de ved hvor man ellers kan købe
kyllinger *s*

Fra : Helle

Dato : 22-01-03 23:52

> [...]

> 57 64 21 47, jeg kunne forestille mig, at de ved hvor man ellers kan købe

Undskyld mig, men jeg synes det er VILDT klamt og har godt nok ikke lyst til
at få sådan noget ind i mit hjem...måske jeg er sippet men føj da *g*

Mvh Helle

Fra : Kate

Dato : 23-01-03 00:03

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> Undskyld mig, men jeg synes det er VILDT klamt og har godt nok
> ikke lyst til at få sådan noget ind i mit hjem...måske jeg er
> sippet men føj da *g*

Hihi, sådan tænkte jeg faktisk også første gang jeg hørte om det, men
så tænkte jeg at hvis det kunne hjælpe misserne med at holde deres
tænder så var jeg villig til at prøve og helt ærligt jeg syntes faktisk
slet ikke det var så slemt. Ikke værre en at rense en fisk, og det
synes jeg er temmeligt ulækkert.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ida

Dato : 23-01-03 00:01

--

> Undskyld mig, men jeg synes det er VILDT klamt og har godt nok ikke lyst
til
> at få sådan noget ind i mit hjem...måske jeg er sippet men føj da *g*
>
> Mvh Helle

*Griner* du er vist ikke den eneste, der finder det en smule utiltalende og
jeg synes da heller ikke, at det er det lækreste i verden, men kattene kan
lide det og de har rigtig godt af det
Forsøg med en kalveknogle *s*

Fra : Eva Schmidt

Dato : 23-01-03 09:48

> [...]
ikke lyst til
> at få sådan noget ind i mit hjem...måske jeg er sippet men føj

Holder med dig Helle, det vinder heller aldrig indpas her!!

Og aflivningsmetoden på kyllingerne, ja måske bliver de gasset
til sidst, men jeg har set i TV, hvordan sorteringen foregår.
"Affaldskyllingerne" bliver smidt ned i en spand og ja jeg mener
smidt og efterhånden bliver de nederste simpelthen kvalt.
Jeg mener det grænser til dyrplageri og den slags ønsker jeg ikke
at støtte.
Ok, måske bliver hver kylling nænsomt aflivet, hvor I køber
jeres, det ville da glæde mig, hvis det er tilfældet!

mvh Eva

Fra : Ida

Dato : 23-01-03 10:31

--

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ok, måske bliver hver kylling nænsomt aflivet, hvor I køber
> jeres, det ville da glæde mig, hvis det er tilfældet!

Hej Eva *S*

Der er kylling og kyllingebenmel i det tørfoder jeg køber og jeg tvivler
på, at de kyllinger bliver aflivet på mere human måde end de gassede.
Jeg har også set programmer om hønserier og deres sorteringsprogram og her
blev kyllingerne, der alligevel skulle i dyrefoder, smidt direkte ned i en
kværn.

Det er ikke min mening at være provokerende, jeg bryder mig skam heller ikke
om måden, hvorpå vi behandler vores slagtedyr, men jeg tror, at de fleste af
os "vælger" at vende det blinde øje til. Vi ved egentlig godt, hvilke
ingredienser dyrefoder indeholder og hvordan disse bliver behandlet.
Med hele daggamle kyllinger kommer det lidt tættere på, men jeg kan ikke se
at "forskellen ikke er den samme" *s*

Venlige hilsner

Fra : Eva Schmidt

Dato : 23-01-03 13:49

> [...]
behandlet.
> Med hele daggamle kyllinger kommer det lidt tættere på, men jeg

Hej Ida

Du har fuldstændig ret.
Jeg tror såmænd heller ikke, at de kyllinger, der indgår i
tørkost bliver bedre behandlet!
Men som du skriver, det er ikke så tæt på, og så kan man ligesom
bedre se bort fra det!
Sikkert smadder dobbeltmoralsk, men sådan er der jo så meget.
Jeg vil spørge, om jeres katte udelukkende får kyllinger? Der kan
da ikke være meget andet en dun og ben/brusk på sådan en lille
sag?
Jeg tror nu nok, at jeg stadig vil holde mig til tørkost +
dåsefoder, tror ikke jeg vil bryde mig om at se dem jonglere
rundt med et kyllingelig!
Men det er nok bare mig, der er et pylrehoved *GG*

mvh Eva

Fra : Ida

Dato : 23-01-03 14:49

--

> [...]
> rundt med et kyllingelig!
> Men det er nok bare mig, der er et pylrehoved *GG*

Hej igen *s*

Nej, de lever ikke kun af kyllinger. Og nej, der er ikke meget andet end
dun, ben og brusk på sådan en fyr *g*
Kyllingerne bliver brugt som suplement til tørfoderet, sammen med
kalveknogler, kogt kalvelever, råt oksekød, kyllingeindmad, kogt fisk og
hvad vi ellers kan finde på, både som variation i deres kost, men også som
vigtig stimulation af deres tænder og tandkød.
Mange katte får dårlige tænder og tandkød og det kan til dels undgås, ved at
give dem noget at bruge tænderne på.
Min race, MCO, er nogle slughalse med store gab og her er størrelsen på
foderpillerne, som det meste tørfoder har, ikke tilstrækkeligt til at de
gider tygge det..derfor må vi klare den på anden vis *s*

Fra : Denise

Dato : 23-01-03 15:16

> [...]
> foderpillerne, som det meste tørfoder har, ikke tilstrækkeligt til at de
> gider tygge det..derfor må vi klare den på anden vis *s*

Hej
Vores Briter fik daggamle kyllinger i sin tid, som jo også indeholder en
æggeblomme. Da de blev lidt ældre holdt jeg op med kyllingerne, både fordi
jeg var i tvivl om det var godt med alt det æg, og så var det også på det
tidspunkt, salmonelle dukkede op. Men de var alle vilde med det, og Molly
skyndte sig med sin, så hun kunne stjæle de andres bagefter. Så stak hun ind
i stuen, med mig bagefter for at fange hende, inden hun fik gnavet hul, så
jeg skulle til at rense gulvtæppe
Hilsen Denise

Fra : Ida

Dato : 23-01-03 16:15

--
> [...]
ind
> i stuen, med mig bagefter for at fange hende, inden hun fik gnavet hul, så

Hej Denise *s*

Så vidt jeg er informeret, så kan katte ikke få salmonellaforgiftning - men
det vil jeg helst ikke gøre mig alt for klog på.
Svineriet med æggeblommen kan du undgå, ved at give kyllingerne en kort tur
i mikroovnen .. så bliver blommen hårdkogt

Fra : Denise

Dato : 23-01-03 18:21

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

tur
> i mikroovnen .. så bliver blommen hårdkogt

Det var nu mest fordi jeg syntes de fik for meget æg.
Jeg prøvede engang at tø en op i mikroovnen, føj hele huset lugtede ækelt,
så det var ingen succes .
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-01-03 18:27

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev...
> Så vidt jeg er informeret, så kan katte ikke få salmonellaforgiftning -
men
> det vil jeg helst ikke gøre mig alt for klog på.

Det kan de nu godt - men katte er meget mere modstandsdygtige over for
Salmonella-bakterier end vi fx er, derfor får katte ikke særlig ofte
Salmonella (eller måske kun i så mild en grad, at det bare opleves som et
par dages diarré, hvor mennesker måske får ekskremento ekspresso i ugevis og
er nær ved at dø af det - min far har haft Salmonellaforgiftning, og jeg er
derfor *hysterisk* ang. brug af rå æg og hygiejne efter berøring mv...).

> Svineriet med æggeblommen kan du undgå, ved at give kyllingerne en kort
tur
> i mikroovnen .. så bliver blommen hårdkogt

Men synes kattene så, at det er lige så godt?

Mvh. Camilla

Fra : Ida

Dato : 23-01-03 19:21

--
"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev...
> men
>
> Det kan de nu godt - men katte er meget mere modstandsdygtige over for
> Salmonella-bakterier end vi fx er, derfor får katte ikke særlig ofte

Tak, så bliv jeg også lidt klogere i dag

> tur
>
> Men synes kattene så, at det er lige så godt?

Jeg har ikke selv gjort forsøget. Mine katte bliver lukket ude på
badeværelset med deres kylling, så kan de svine som de lyster og når nu
Denise siger, at det stinker som ind i H...... , så tror jeg at jeg holder
mig til badeværelsesmodellen
Jeg ved dog at andre benytter mikroovnen og der har ingen "katteklager"
været *S*

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 23-01-03 19:41

> [...]
> mig til badeværelsesmodellen
> Jeg ved dog at andre benytter mikroovnen og der har ingen "katteklager"

Hæ. Vi benytter også mikroovnen, men vi tænder den ikke *S*. Det er kun
fordi døren til den kan lukkes, så de kan ligge og tø op, uden at kunne nås
af nysgerrige poter.

Mvh. Else.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 23-01-03 14:53

> [...]
> Ok, måske bliver hver kylling nænsomt aflivet, hvor I køber
> jeres, det ville da glæde mig, hvis det er tilfældet!

Hej Eva.

Kyllingerne bliver altså aflivet hvad enten vi køber dem eller ej. Det er jo
ikke for katteejernes skyld, de bliver aflivet. For hønseriet er
hanekyllingerne en form for affald, og den pris, vi betaler for at få en
kasse af dem til kattene, er vel nærmest en slags administrationsgebyr. Man
kan jo også "trøste" sig med, at de slipper for et liv som burhøns i trange
bure eller slagtekyllinger i overfyldte stalde.

Jeg har ikke noget imod at se mine katte spise kyllinger (men jeg er altså
heller ikke sippet af natur *S*), jeg kan faktisk godt lide at de får lov at
udfolde lidt naturlig adfærd (selv om de er nødt til at lade som om, at
kyllingerne er levende).

Her i huset er kyllinger søndagsmad (de får 1 hver en gang om ugen), så det
bliver brugt som lækkerbisken og adspredelse. Og samtidig skulle det være
godt for deres tænder og fordøjelse.

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 23-01-03 15:39

> [...]
> kan jo også "trøste" sig med, at de slipper for et liv som
burhøns i trange
> bure eller slagtekyllinger i overfyldte stalde.

Det er klart, at hanekyllingerne bliver aflivet også selvom de
ikke blev til katteføde!
Og jeg vil helt klart give dig ret i, at de ved at være klækket
som hankøn og dermed hurtigt aflives slipper for et liv som
burhøne, den skæbne er ikke at misunde.
Men bruges hanekyllinger ikke også som slagtekyllinger?
Det troede jeg egentlig, men det kan godt være, jeg tager fejl.
Nu kan jeg forstå, at der er flere, der fodrer med daggamle
kyllinger, men jeg synes bare altid man har hørt, at katte og
hunde ikke må få kyllingeben. Men det gør måske ingen skade, når
det er så små kyllinger??

mvh Eva

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-01-03 18:24

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev...
> Men bruges hanekyllinger ikke også som slagtekyllinger?
> Det troede jeg egentlig, men det kan godt være, jeg tager fejl.

Nok ikke ret mange, for det er sikkert for dyrt at gå og fodre på dem indtil
de bliver gamle/store nok til, at man kan slagte dem...

> [...]
> kyllinger, men jeg synes bare altid man har hørt, at katte og
> hunde ikke må få kyllingeben. Men det gør måske ingen skade, når

Katte og hunde må ikke få ben af kogt/stegt fjerkræ, for det splintrer i
bittesmå stykker - råt fjerkræben splinter også, men i større stykker, og er
til at tygge i (blødere/sejere på en måde - det var ihvertfald s****svært at
klippe rå kyllingelår over med fjerkræsaksen...).
Benene i daggamle kyllinger er så små og bløde, at de ikke splintrer på
samme måde som hos store kyllinger.
Altså, ingen fare på færde der

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 23-01-03 19:39

> Men bruges hanekyllinger ikke også som slagtekyllinger?
> Det troede jeg egentlig, men det kan godt være, jeg tager fejl.

Jo, men netop dét firma lever altså af at opdrætte moderhøns til andre
rugerier, så de har ikke brug for haner.

> [...]
> kyllinger, men jeg synes bare altid man har hørt, at katte og
> hunde ikke må få kyllingeben. Men det gør måske ingen skade, når

Som Camilla har svaret, så er forskellen, at de ikke er kogt/stegt. I øvrigt
svarer størrelsen på en daggammel kylling vel nogenlunde til en solsort, som
en kat jo også kan spise uden problemer.

Vores katte får også fiske"affald" (det, der bliver skåret fra, når vi
filetterer) med både ben, finner og hovede, og vi har aldrig haft problemer
med ben galt i halsen. Fisken serveres rå, hvis den har været frosset,
ellers bliver den kogt i mikro-ovnen (af hensyn til evt. sildeorm).

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 20:47

-- Men bruges hanekyllinger ikke også som slagtekyllinger?

Nope, slet ikke i det omfang man bruger hunkyllinger i madlavningen.
Hannerne er seje og smager anderledes. Jeg er ikke den store kogekone, men
der findes da en speciel ret, hvor man bruger hane-kyllinger???
(smager forøvrigt ret godt, men de skal koge ret længe før de bliver
spiselige)
Dem vi køber i supermarkedet og kalder "kylling", er hunner med det fine
hvide kød.
Og det er jo også hunnerne der skal bruges til at lægge de blødkogte æg vi
spiser søndag morgen.
Så derfra kommer overproduktionen...

Nina

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-01-03 21:14

"Nina, Tender Tribes" skriver:

> [...]
> hvide kød.
> Og det er jo også hunnerne der skal bruges til at lægge de blødkogte æg vi

Hej Nina!
Bare lige for at blande mig:
Det er muligt at industri-haner er seje og ikke smager så godt som hønsene,
men sådan er de ikke "konstrueret" fra naturens side. Vi har Gammel Dansk
Landrace, en race der er mange hundrede år gammel. Vi har i december slagtet
unge haner fra juni, og de smager helt vidunderligt. Hvis man vælger gode
racer og lader dem vokse op uden brug af hormoner osv, kan unge haner sagtens
spises. At der så ikke er penge nok i det til at tilfredsstille
fjerkræ-industrien, ja det er jo i sidste ende noget forbrugerne styrer.

Tror retten du tænker på er Coc au vin (med forbehold for stavefejl), en ret
hvor man ved hjælp af vin får selv gamle, seje haner til at smage godt *smil*.

Hilsen Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 21:24

> [...]
> spises. At der så ikke er penge nok i det til at tilfredsstille
> fjerkræ-industrien, ja det er jo i sidste ende noget forbrugerne styrer.

Det lyder ski dejligt, har du nogle til salg???
Det er ingen joke, jeg elsker kylling, men jeg synes egentlig industrien
tager lidt af smagen ... for ikke at tale om moralen.

Jeg aner intet om avl af høns, men kan det tænktes at for at lave så mange
æg som muligt i industrien, bruger man nogle racer hvor hannerne ikke dur
til madlavning?

> Tror retten du tænker på er Coc au vin (med forbehold for stavefejl), en
ret
> hvor man ved hjælp af vin får selv gamle, seje haner til at smage godt
*smil*.

Ja, det er den jeg tænkte på. Det må være vinen der tager den bitre smag *G*

Og udover det, et tillægsspørgsmål som du sikkert kan svare på:
Er de æg man køber i forretninger egentlig befrugtede?

Hilsen Nina

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 23-01-03 21:32

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg aner intet om avl af høns, men kan det tænktes at for at lave så mange
> æg som muligt i industrien, bruger man nogle racer hvor hannerne ikke dur
> til madlavning?

Jep - der er æglægningsracer og kødracer, lige som der findes kødkvæg og
malkekvæg.

Der mangler såmænd bare et q (Coq) *S*

> Og udover det, et tillægsspørgsmål som du sikkert kan svare på:
> Er de æg man køber i forretninger egentlig befrugtede?

Jamen, nej da!! Hvordan skulle der dog blive plads til en hane i
burhønseburene? )

Jeg ved ikke, hvordan det er nu, men før havde man da gennemlysningsmaskiner
til at tjekke, om æggene var befrugtede - og hvis de var, skulle de
kasseres.

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-01-03 21:44

"Nina, Tender Tribes" skriver:

> [...]
>
> Og udover det, et tillægsspørgsmål som du sikkert kan svare på:
> Er de æg man køber i forretninger egentlig befrugtede?

Nej, vi har ikke flere til salg lige nu, og de næste er først klar til november
(ja, det er extensivt hønsehold vi har *smil* ). Forhåbentligt får vi lavet
mellem 20 og 30 i år, hvoraf nogle skal være ekstra æglæggere næste år. Vores
høns går på friland året rundt, så der er altid en risiko for at miste en fugl
til ræven, trafikken el. lign. Heldigvis har vi ikke mistet nogen endnu.
Naboerne her omkring synes vi er lidt "til en side". Hønsene render frit
omkring, også ude på vejen, men kattene, ja dem har vi spærret inde i en
løbegård! *grin*

Æg bliver kun befrugtede hvis hønerne går sammen med en hane. De fleste
industri- og burhøns ser naturligvis aldrig en hane, og æggene er derfor ikke
befrugtede. Visse mindre hønsehold og nogle økologiske ditto, vælger at have
haner i besætningen, så her kan æg til tider være befrugtede. Man opdager det
sjældent, med mindre man kigger nøje efter. Slår man et æg ud på panden, og der
er en sej, lille gennemsigtig "boble" ved blommen, ja så er ægget befrugtet.

Skulle du virkelig have lyst til at smage en god høne (eller hane!) som dem
vikingerne i sin tid satte tænderne i, så kan vi nok finde ud af noget ved næste
slagtning!

Hilsen Dorthe

Fra : Denise

Dato : 23-01-03 21:46

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og der
> er en sej, lille gennemsigtig "boble" ved blommen, ja så er ægget

Hej Dorthe
Den lille gennemsigtige "boble" fik jeg engang i et blødkogt æg. Jeg sad og
skulle spise ægget, og fik så fat i dette kogte "foster". Der gik lige et
stykke tid, inden jeg fattede, hvad det var jeg havde gang i .Jeg tror der
gik 3 år, før jeg rørte et æg igen
Hilsen Denise

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-01-03 22:02

Denise skriver:

> [...]
> stykke tid, inden jeg fattede, hvad det var jeg havde gang i .Jeg tror der

Yuiks... det kan jeg godt forstå.
Vores æg er jo i sagens natur ofte befrugtede, men jeg er efterhånden ekspert i
at fjerne det. *smil*
Til gengæld kan jeg stadig få kvalme over æg med fiskesmag, fra dengang man
eksperimenterede med at give økologiske høns fiskeaffald. Det var så ulækkert!
Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 22:16

> [...]
> stykke tid, inden jeg fattede, hvad det var jeg havde gang i .Jeg tror der

Nu jeg tænker over det, så har jeg faktisk en veninde der havde "mystiske"
problemer med æggedeleren, indtil hun fandt ud af hvad forhindringen var.
Et kogt (faktisk halvstort) kyllingefoster med det hele !

Bvadr!
Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 22:14

> Hej Nina!
> Nej, vi har ikke flere til salg lige nu, og de næste er først klar til
november
> (ja, det er extensivt hønsehold vi har *smil* ).
Ja, der er da gang hønseavleriet *G*

> [...]
> Naboerne her omkring synes vi er lidt "til en side". Hønsene render frit
> omkring, også ude på vejen, men kattene, ja dem har vi spærret inde i en

Jeg kan levende forestille mig at de ryster på hovedet når i kigger væk
*LOL* Er det hos jer betegnelsen "byboere" *ryster*på*hovedet* kommer fra?

> [...]
og der
> er en sej, lille gennemsigtig "boble" ved blommen, ja så er ægget

Men så på rugerier hvor man jo laver kyllinger til spisning eller æglægning
og derfor kun har brug for hun-kyllinger, der bliver jo brugt hanner til
befrugtning, ellers var der vel ikke kommet kyllinger, vel? Hos mennesker er
det jo hannen der bestemmer hvilket køn barnet bliver, ikk?
Kan man formode de kun bruger nogle få hanner til alle hønsene? Hvorfor
selektere man så ikke grundigt i hannerne, der må være nogle der er "bedre"
til at lave høne-kyllinger end hanekyllinger, eller er jeg helt forkert på
den. Burde det ikke være muligt?
Ja, jeg håber i forstår hvad det er jeg prøver at spørge om *G*

> [...]
dem
> vikingerne i sin tid satte tænderne i, så kan vi nok finde ud af noget ved
Jamen det har jeg skam

....og nu er vi snart ovre i den med "hvem kom først, hønen eller ægget?"
Nina

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-01-03 22:26

"Nina, Tender Tribes" skriver:

> [...]
> den. Burde det ikke være muligt?
> Ja, jeg håber i forstår hvad det er jeg prøver at spørge om *G*

Hejsa!
Ja, vi har meget søde naboer, men jeg er lidt i tvivl om hvad de siger om os når
vi ikke er der?! Bl.a. arbejder både jeg og min kæreste hjemme, så de tror vist
vi bare sidder og fiser den af foran computeren hele dagen. En bonde på besøg
sagde: "Nååh, I sidder nok rigtigt dér og spiller computerspil, hva'? ".

Og så lige lidt genetik:
Hos fugle er det faktisk hunnerne der er heterogametiske, dvs. dem der bestemmer
kønnet hos afkommet. Jeg tror man bruger få "gode" haner til at befrugte
hønsene, valgt fra stammer med kendte egenskaber. Der er ikke økonomi i at kigge
på alle hanekyllingerne, da mange egenskaber jo først kan evalueres når hanen er
fuldvoksen, eller endda på dens senere afkom.
Hilsen Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 22:48

> [...]
besøg
> sagde: "Nååh, I sidder nok rigtigt dér og spiller computerspil, hva'? ".
*LOL* ja, hvad ellers?

> [...]
hanen er
> fuldvoksen, eller endda på dens senere afkom.

Okay, det var jeg ikke klar over. Så den med få haner der laver mange hunner
holder ikke. Mon ikke det er grunden til at der stadig er total
overproduktion af kyllinger, og at så mange hane-kyllinger bliver skrald?
Det må alligevel koste noget at ruge dem ud, så hvis det kunne lade sig gøre
at begrænse antallet af hanner, var det nok sket ??

Nina

Fra : Kate

Dato : 23-01-03 23:39

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> Naboerne her omkring synes vi er lidt "til en side". Hønsene
> render frit omkring, også ude på vejen, men kattene, ja dem har vi
> spærret inde i en løbegård! *grin*

Hæhæ, jeg kan forestille mig at de ruller med øjnene og ryster på
hovedet

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-01-03 08:51

> Men bruges hanekyllinger ikke også som slagtekyllinger?

De hanekyllinger, der kommer igennem kværnen, er kyllinger, der er beregnet
til æglægning, og der er hanerne jo ikke meget værd. Da de samtidig heller
ikke er noget værd som slagtekyllinger (racen er mildt sagt ikke kødfyldt),
så ryger de altså i kværnen - eller til kattemad.

I øvrigt er det jo ikke anderledes end når kattene fanger en mus eller en
fugl.

Mvh Maria

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 20:29

> [...]
> Ok, måske bliver hver kylling nænsomt aflivet, hvor I køber
> jeres, det ville da glæde mig, hvis det er tilfældet!

På et hønseri har man ikke brug for hannerne. Kun hunnerne til at lægge æg.
Men da halvdelen af de æg der bliver klækket ud i rugemaskinen er hanner, er
der et "overskudsprodukt" (ja, det er grotesk)
Kyllingerne bliver sorteret lige når de er udklækket, i en form for bakker.
Bakkerne med hannerne bliver stillet på en vogn i etager og den bliver
stillet ind i en gasovn. Det går hurtigt, og så er de væk. Når de er døde,
bliver de sendt på forbrændingen.
De har ikke fået et måltid mad, så som jeg kalder det, er det "et æg med
fjer på".

Jeg spurgte sidst jeg var der, om der virkeligt ikke var noget disse kunne
bruges til, men nej, det var for dyrt og man bruger for mange resourcer på
at forarbejde dem til noget brugbart.
Så når alt kommer til alt, er det "skrald" vi giver til kattene. Og ja, det
er grotesk at man ikke tager et liv for mere end at det kan smides ud når
det er kommet til verden. Modsat så er det mad til kattene, og jeg tror der
også går mange resourcer til i produktionen af det fine kattemad vi køber i
butikkerne.

Dog vil jeg advare mod at give kyllinger, når man har killinger eller syge
katte. Der kan være bakterier med, der giver en ordentlig omgang
mave-problemer, mener det er Coli-bakterier. Og de bør gives et sted som
udenfor, på badeværelset eller køkkengulvet hvor der kan gøres rent. Det
sviner. Som altid når man har med kylling at gøre, kræver det en vis
renlighed. Ellers er det faktisk god og billig mad, og det indre rovdyr
kommer op i de søde kæledyr.
Man skal ikke regne med at de kaster sig over det første gang de ser sådan
en. De første gange er det ofte uinteressant. Men når de først finder ud af
hvad der skal gøres ved sådan en, så går det slag i slag. Og det er nærmest
uhyggeligt så hurtigt kattene opfanger rutinerne i hjemmet. Altså når
fryseren åbnes, de ligges over i en bøtte eller bøtten bæres ud i haven...
ordet "tålmodighed" er ikke i deres ordforåd *G*

....og så lige en af de mindre lækre. Er kyllingen ikke interessant, kan man
klippe maven op på den. Så kommer der æggeblomme ud... det har jeg endnu
ikke set en kat afholde sig fra.

Hilsen Nina

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-01-03 20:38

On Thu, 23 Jan 2003 20:28:56 +0100, "Nina, Tender Tribes"
<NOSPAMnina@knus.dk> wrote:

>Dog vil jeg advare mod at give kyllinger, når man har killinger eller syge
>katte. Der kan være bakterier med, der giver en ordentlig omgang
>mave-problemer, mener det er Coli-bakterier.

L: Hvad med til drægtige katte?

Venlig hilsen
Louise Viborg
Katteri Shuno Zahra
www.shunozahra.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-01-03 20:49

> L: Hvad med til drægtige katte?

Dem ville jeg sætte i samme kategori som killinger, de har ikke godt af et
maveonde, når de venter sig.
Så hellere finde på noget andet guf i de perioder.

Nina

Fra : Kate

Dato : 22-01-03 23:57

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> Hvad gør vi? eller hvad gør vi ikke?

Angående det med fingergumleriet har jeg altså fundet en superb måde at
vende mine katte af med det.
Oliwer gjorde det meget og jeg brugte de samme metoder du beskriver med
det strenge blik, det klare NEJ og at fjerne ham, lige lidt hjalp det.
Hvad der hjalp var, når han gjorde det at stikke fingeren længere ind i
munden på ham. Ikke så han blev kvalt, men bare så det blev
ubehageligt. Det hjalp og det har også hjulpet på Mowgli da han kom i
den alder.
Desværre har jeg ikke formået Mowgli at fatte køkkenbordsforbudet.
Johan og Lante skal bare ha' et NED, men Mowgli skal løftes ned 20X i
sekundet og alligevel er han der igen. Giv gerne et praj hvis det
lykkes for dig at formå Emil at forstå det

Fra : Helle

Dato : 23-01-03 00:04

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
> sekundet og alligevel er han der igen. Giv gerne et praj hvis det
> lykkes for dig at formå Emil at forstå det

Det lyder som noget jeg vil forsøge mig med. Tak for rådet

Helle

Fra : Ann K.

Dato : 23-01-03 00:55

Hej Helle og Kate.
Det der med fingeren i munden på katten bryder jeg mig ikke om... Det
ligner samme metode, som man tidligere brugte til hvalpebideriet og
(bortset fra at det var ubehageligt for hunden) så hjalp det ikke noget
særligt... Er man rigtig "heldig" kan man risikere at katten enten mener
at det er en skæg leg eller at den bliver lidt nervøs for hænder...
Hvis det er meget slemt med at Emil bider i fingrene, så prøv det her...
Tag en dejlig, stor rød chilli... skær den op og sørg for at få saft på
alle fingene/hånden... Ingen kat med respekt for sig selv, vil gumle på
en finger, der smager af chilli! Det er alt for stærkt...
Fidusen her er at _du intet_ gør for at katten skal få en dårlig
oplevelse... du smager bare grimt!
Opdagede det her ved et tilfælde for nogen tid siden... havde stået og
renset chilli til aftensmaden flere timer før, da Namacoola kom for at
være fjollet... et enkelt haps i min finger, og så skred damen... Det
tog lang tid, før hun var færdig med at drikke!
(OBS! pas selv på med at få dine fingre i nærheden af øjne, mund
o.lign... det svir som ind i H*)
Helle A er lidt imponeret af at Namacoola ikke er på køkkenbordet... Hun
påstår at der ligesom mangler noget
Det er også Namacoola selv, der har fundet ud af at køkkenborde er
væmmelige... hun "kom til" at vælte ca ½ liter vand ned over sig... det
kræver dog nogen arrangeren, for at få vandkruset til at stå helt
rigtigt strategisk placeret

Mvh Ann

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-01-03 01:31

On 23/01/2003 00:55, in article b0nb0u$gbs$1@sunsite.dk, "Ann K."
<tsarsNO@SPAMos.dk> wrote:

> [...]
> en finger, der smager af chilli! Det er alt for stærkt...
> Fidusen her er at _du intet_ gør for at katten skal få en dårlig

Det virker sikkert på de fleste katte - med mindre det tilfældigvis er
en kat, der ikke kan få sin chili con carne (eller sit hvidløgssmør) stærk
nok! Der var en gang en Aby (pudsigt nok!), hvis ejer brugte ham som
"smagsdommer", når hun lavede chili con carne eller hvildløgssmør - når
katten ikke længere ville smage, var retten stærk nok Begge var meget
glade for stærkt krydret mad...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 23-01-03 11:59

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "smagsdommer", når hun lavede chili con carne eller hvildløgssmør - når
> katten ikke længere ville smage, var retten stærk nok Begge var meget

Hej Camilla

Det har jeg også prøvet - en af mine tidligere katte spiste Chili Con Carne,
hvis han kunne slippe afsted med det - heldigvis er det nok temmelig
sjældent

Hilsen Pia

Fra : PiaR

Dato : 23-01-03 17:24

Ann K skrev:

(OBS! pas selv på med at få dine fingre i nærheden af øjne, mund o.lign...
det svir som ind i H*)

Men det er så Ok at lade det svie som ind i H på katten?
Det forstår jeg altså ikke helt.

mvh PiaR

Fra : Ann K.

Dato : 23-01-03 21:43

>Men det er så Ok at lade det svie som ind i H på katten?
>Det forstår jeg altså ikke helt.

<> Det der svien... jeg bruger kontakt linser... kan du forestille dig,
hvordan mine øjne har det, når jeg skal pille linserne ud - efter (flere
timer før!) at have renset chilli???
Derfor min "advarsel"....
Og nej - sådan har det ikke været for min kat (jeg har kun én som bider
i mig)... dens kontakt med chillien er kortvarig, men nok til at den når
at mærke den stærke smag i munden.... Chilli svier ikke i munden... men
det smager stærkt og grimt
Og når jeg skal være helt ærlig, så mener jeg at en grim smag, som
katten selv påfører sig (ved at bide i noget forbudt - her fingre/hånd)
er langt mere skånsomt for katten, end diverse fysiske "tvangsmetoder",
som vi mennesker kan komme i tanke om!
At mine fingre smager grimt er jo ikke noget, jeg kan gøre for... og jeg
har så sandelig heller ikke tvunget min kat til at gnave i dem! Den gør
det bare - og har så en ubehagelig oplevelse... som den vel at mærke
SELV er skyld i!!!
Det svarer fuldstændig til at du eller jeg (eller min kat for den sags
skyld) finder noget spændende at spise... umiddelbart virker det
delikat... men efter første bid, søger man som en gal efter et sted,
hvor man kan spytte det ud igen... Sådan har jeg det fx med fyldt
chokolade med marcipan!

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 23-01-03 23:38

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> wrote in news:b0pk4d$5ho$1@sunsite.dk:

> [...]
> det delikat... men efter første bid, søger man som en gal efter et
> sted, hvor man kan spytte det ud igen... Sådan har jeg det fx med

Lyder som når nogen tror de kan skjule champignon i maden for mig,
bvadr!

Nu var det jo mig som kom med det forslag med fingeren. Det jeg gør er
at stikke den ind mellem tænderne så kræet, i dette tilfælde Mowgli,
ikke kan bide til, men spytter den ud fordi den er i vejen Jeg
synes det er rigeligt at han synes det er så sødt at bide mig i næsen
om morgenen (læs: natten) når jeg ikke vågner hurtigt nok til at nusse
ham. Tro mig, selvom han ikke bider til mere, så bliver man dælme
forskrækket over at blive vækket af et tandsæt i næsetippen.
Så er Lante da lidt mere "human", han nøjes med at spinde højt og putte
sin hale ind i øjne, mund og næse. Så vågner jeg mærkeligt nok også
Men okay, den fordel har Mowgli jo ikke.