Blitz på børn ???
Fra : Michael Petersen

Dato : 22-01-03 23:21

Hejsa NG.

Jeg har taget en del billeder af min datter på nu 6 mrd. med mit
digital-kamera.
Tager det skade for hendes øjne, hvis jeg tager billeder med skarp blitz ???

Med venlig hilsen
Michael Petersen.

Fra : Tomas O.

Dato : 23-01-03 11:38

"Michael Petersen" <hagman@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> digital-kamera.
> Tager det skade for hendes øjne, hvis jeg tager billeder med skarp

Nope Knips du bare løs. Der skal en hel del mere til.

Tomas

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-01-03 11:42

> Nope Knips du bare løs. Der skal en hel del mere til.

Jamen jeg er meget glad for rigtige closeup-billeder, og der er blitz en god
ting.
....og det er en rimelig skarp blitz på kameraet.

Tager det overhoved ikke skade ???

Med venlig hilsen,
Hagman.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-01-03 11:45

"Michael Petersen" <hagman@stofanet.dk> writes:

> Jamen jeg er meget glad for rigtige closeup-billeder, og der er
> blitz en god ting. ...og det er en rimelig skarp blitz på kameraet.

Barnet tager næppe skade af det, men derfor kan det selvfølgelig godt
være generende. Alt med måde.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 23-01-03 11:47

> Jamen jeg er meget glad for rigtige closeup-billeder, og der er blitz
> en god ting.
> ...og det er en rimelig skarp blitz på kameraet.
>
> Tager det overhoved ikke skade ???

Niks.. man lad ikke dit barn glo direkte ind i solen i 10 minutter for så
meget skal der rent faktisk til.

Tomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-01-03 14:33

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message
> "Michael Petersen" <hagman@stofanet.dk> wrote in

> Niks.. man lad ikke dit barn glo direkte ind i solen i 10 minutter for så
> meget skal der rent faktisk til.
>
> Tomas

Med hvilken baggrund kan du svare så skråsikkert?
mvh
Thomas

Fra : Svend Pedersen

Dato : 23-01-03 15:21

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> Med hvilken baggrund kan du svare så skråsikkert?
> mvh
> Thomas

Har du hørt Forbrugerrådet, Børnerådet eller noget som helst andet råd sige
andet?

Det er naturligvis generende at have pupillerne indstillet på svagt lys, når
der kommer et skarpt lysglimt. Det kan endda være smertende, men der skal
meget mere til at brænde nerveenderne i øjet af.

Det med de ti minutter er jeg nu ikke sikker på. Jeg har lært at det er
betydeligt mindre, der skulle til, blot få sekunder - det er vel også
derfor, at man skal bruge polariserende glas selv ved næsten totale
solformørkelser for at undgå øjenskader.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-01-03 15:27

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> Har du hørt Forbrugerrådet, Børnerådet eller noget som helst andet råd
sige
> andet?
[...]
> [...]
> derfor, at man skal bruge polariserende glas selv ved næsten totale
> solformørkelser for at undgå øjenskader.

Der ser du. Du er heller ikke sikker.
Som ny far (Michael Petersen) synes jeg det er tilladt at være på den sikre
side.
Generelt, så skal man ikke tro på hvad som helst man læser i en
nyhedsgruppe.

Jeg hører ikke alt hvad Forbrugerrådet m.v.siger. Desuden tror jeg heller
ikke
på alt hvad der slipper ud derfra. Fejl sker. Det er blot mennesker.

Fra : Tomas O.

Dato : 23-01-03 16:52

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> wrote in

> "Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> Med hvilken baggrund kan du svare så skråsikkert?

Jeg er far til en dreng på 10 år, der blev fotograferet voldsomt meget af
sine bedsteforældre i sine første leverår og tro mig han har stadig
falkeblik.

Tomas

Fra : Hansen

Dato : 23-01-03 15:37

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse
> "Michael Petersen" <hagman@stofanet.dk> wrote in

> Niks.. man lad ikke dit barn glo direkte ind i solen i 10 minutter for så
> meget skal der rent faktisk til.
>
> Tomas

ADVARSEL!!!
se aldrig direkte på solen. End ikke i få sekunder. Nethinden bliver "brændt
af" og er ødelagt for livet!

Hilsen Hansen

Fra : pizzaman

Dato : 23-01-03 16:01

Du KUNNE også fotografere dit barn i dagslys med ansigtet mod lyskilden
(solen) eller i velbelyste lokaler. Samtidig har mange kameraer fuld flash
og fill-in flash. Andre og dyrere med spejlrefleks kan styre linsens
lukkertid. Du kan også zoome ind på ansigtet fra længere afstand, men så er
blitzen ikke så stærk. Der er nu mange måder at undgå fuld blitz i ansigtet.

Fra : john-pilely

Dato : 24-01-03 06:37

Hejsa !

Jeg ved ikke om det er skadeligt for øjnene at blive blitzset, men jeg må sige at
jeg altid selv oplever et ubehageligt fænomen bagefter med synsforstyrrelser, hvor
jeg f.eks. - alt efter hvad jeg kigger på kan se auraen fra blitzen i mange min. (mel. 5 og 10 min)
og i forskellige farver...

Er det egentligt normalt ?

Hilsen Sanne