Underligt
Fra : Carsten Rosser

Dato : 22-01-03 22:47

Hej... Jeg har et lidt underligt spørgsmål. Jeg har lige installeret Windows
2000, hvorefter underlige ting har fundet sted. Når jeg går ind i My Network
Places, så kan jeg i folderen "Computers near me" se to ukendte computere.
Den ene hedder mike og den anden meyer. Jeg kan ikke komme ind på meyer men
mike giver mig adgang og jeg kan bruge hans hd som et online drev. Jeg kunne
leve med dette hvis det ikke var fordi at jeg er bange for at de også kan
trænge ind i min computer. Hvad foregår der? Og hvad kan jeg gøre...?

Carsten

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 00:57

Carsten Rosser wrote:

> [...]
> at de også kan trænge ind i min computer. Hvad foregår der? Og hvad kan

Med mindre der er noget HELT galt, må du nødvendigvis sidde på et netværk.
Mike og meyer er navnene på 2 andre computere i netværket, der er i samme
"workgroup" (arbejdsgruppe) som du. Standardopsætningen af Windows2000 er
ikke særligt godt sikret, hvorfor du muligvis har lyst til at slå Fildeling
fra. Dette gøres under egenskaber for netværk. Hvis du slår fildeling fra
kan "de" (m&m) ikke bruge den konventionelle adgang til at tilgå din
computer. Der er dog et hav af andre måder de i den mere-eller-mindre
jordnære teori kan omgå sikkerheden på.

Du må fortælle lidt mere om din situation, hvis vi skal hjælpe yderligere.
--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Carsten Rosser

Dato : 23-01-03 10:55

I dag kan jeg kun se meyer, mike er væk. Jeg sidder på fælles fastnet udbudt
af TDC og jeg har aldrig haft disse vanskeligheder da jeg var under
stofanet. Jeg kan se at meyer har et krav om username og password, hvordan
slår man dette til? Jeg ved ikke hvordan jeg kan uddybe mere, men stil
endelig spørgsmål.

Carsten

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 18:06

Carsten Rosser wrote:

> [...]
> stofanet. Jeg kan se at meyer har et krav om username og password, hvordan
> slår man dette til? Jeg ved ikke hvordan jeg kan uddybe mere, men stil

Endelig. Vil du ikke lige fortælle noget mere om dette "fælles fastnet"?

Det lyder som om der er kommunikation mellem nogle windows-PC'ere i
netværket. Navnlig din, mike og meyer. At mike er "væk" i dag betyder blot
at computeren med det navn er slukket.

Gå ind i start->kontrolpanel->Brugere og adgangskoder (Jeg kender ikke den
præcise danske betegnelse da jeg kun har arbejdet med den engelske udgave)

I den konfigurationsdialogen kan du se listen over brugere der er oprettet
på din computer. Vær særligt opmærksom på at den bruger der hedder "Guest"
*skal fra slået *fra*. "Guest" er en fiktiv bruger, der bruges til at styre
anonym adgang til maskinen. Hvis guest er slået til, tillades anonym
adgang, ellers ikke.

Når guest er slået fra, kan du se på om de andre brugere i listen (der er
fra starten kun 1-2 andre) har sat et password. Dette gøres ved at vælge
"egenskaber" når en bestemt bruger er valgt. Du skal være logget ind som
administrator.

Håber det virker.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : jens

Dato : 23-01-03 20:19

"Christian Iversen" <iversen@it.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig. Vil du ikke lige fortælle noget mere om dette "fælles fastnet"?

Ja det lyder lidt interessant, medmindre du har andre computere i huset som
har de navne som computernavn.
Hvad hedder din egen pc ?

> [...]
styre
> anonym adgang til maskinen. Hvis guest er slået til, tillades anonym

Kontrolpanel/administration/computeradministration-lokalebrugere-højreklik
på "gæst".

> [...]
> fra starten kun 1-2 andre) har sat et password. Dette gøres ved at vælge
> "egenskaber" når en bestemt bruger er valgt. Du skal være logget ind som

Nej, man skal bare have afministrator rettighedder, og det er ret vigtigt at
"administrator" kontoèn har en adgangs kode.
På min w2k pro er der kun "gæst" og "administrator" udover de selvoprettede
brugere, der er jo ikke fjernsupport og andet skrammel i en w2k.

Kik så også i opsætningen for dit netkort om der er installeret "ipx"
og/eller "netbui".

mvh Jens

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 20:42

> Nej, man skal bare have afministrator rettighedder, og det er ret vigtigt
> at "administrator" kontoèn har en adgangs kode.

Det er jo det jeg siger, mand!

Jeg mente: "du skal være logget ind som EN administrator" :)

> På min w2k pro er der kun "gæst" og "administrator" udover de
> selvoprettede brugere, der er jo ikke fjernsupport og andet skrammel i en
> w2k.

Hørt!

> Kik så også i opsætningen for dit netkort om der er installeret "ipx"
> og/eller "netbui".

Hvad forskel gør det? WindowsNetværk kører også over TCP/IP

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-01-03 20:44

"Carsten Rosser" <carsten@rossers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> leve med dette hvis det ikke var fordi at jeg er bange for at de også kan
> trænge ind i min computer. Hvad foregår der? Og hvad kan jeg gøre...?

ak ja, vi havde samme problem i Nyborg, da dk-tv lige havde bygget nettet
hele byen delte harddiske og printere..

bare trælst når man lige havde fundet sig en lækker farve laser printer,
at man ikke vidste hvor man skule hente udskriften :-/

jeg vile nok, som andre har rådet til, slå al deling fra, eller i det
mindste
beskytte med password, og så i øvrigt kontakte support, ved din udbyder

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Carsten Rosser

Dato : 23-01-03 21:43

Sådan, jeg har nu slået fildeling fra på både min og min kærestes computer.
Det er lidt irriterende da vi gerne vil dele filer med hinanden, men man
bliver så paranoid :) Men ærligt talt, det kan da ikke være rimeligt at TDC
sætter os i et netværk på den måde uden at informere os om hvad dette kommer
til at betyde. Jeg synes det er uforsvarligt. Hvad med firewalls o.lign.?
Kan disse bruges hvis man vil være fuldstændig sikker på at der ikke er
andre der får adgang til ens resourcer?

Carsten