MRTG og WindowsXP
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 22-01-03 18:44

Hej!

Inden jeg kaster mig i kamp med installationen af MRTG vil jeg lige søge et
par råd her.

Jeg ønsker at overvåge trafikken på min ADSL-linie og egentligt ikke mit
LAN (netkort), men eftersom at min router ikke understøtter SMNP må det vel
blive mit netkort jeg hiver data fra til MRTG?

På routeren er pt. forbundet 2 computere hvor den ene virker som filserver
24/7 og det er på denne jeg ønsker at installere MRTG på. Men pga den
funktion som server vil der til tider være højere belastning end min ADSL-
forbindelse hvilket jeg ser som et problem i stil med forkerte målinger til
MRTG.

Kan det løses ved at installere endnu et netkort som kun tager sig af
internettrafikken til/fra denne maskine og lade det andet tage sig af
LANtrafikken?

Jeg ønsker ikke at ændre noget på den anden computer - Den skal altså
fortsat blot være forbundet til routeren og kunne gå på internettet denne
vej. Jeg er klar over at den trafik denne computer måtte lave til
internettet ikke vil blive registreret af MRTG.

Morten Brynjolf

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 22-01-03 19:39

> [...]
> vej. Jeg er klar over at den trafik denne computer måtte lave til
> internettet ikke vil blive registreret af MRTG.

det ser ud til at det skulle virke hvis du installer SNMP og MRTG på server

Thomas Johansen

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 22-01-03 20:03

Thomas Bøjstrup Johansen wrote:

> det ser ud til at det skulle virke hvis du installer SNMP og MRTG på
> server

Det er jeg heller ikke i tvivl om at det vil, men jeg øsnker ikke at
'blande' internettrafik og LAN-trafik sammen.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 08:43

On 22 Jan 2003 18:44:12 +0100, Morten Brynjolf
<morten@indsaetmitefternavn.nu> wrote:

> [...]
> forbindelse hvilket jeg ser som et problem i stil med forkerte målinger til

Omvendt kan du opleve, at der er mere trafik på routeren, end du
kan måle på serveren, fordi det kan være den anden maskine, der
bruger båndbredden.

> Kan det løses ved at installere endnu et netkort som kun tager sig af
> internettrafikken til/fra denne maskine og lade det andet tage sig af
> LANtrafikken?

Ja, det er da en mulighed.

> Jeg er klar over at den trafik denne computer måtte lave til internettet
> ikke vil blive registreret af MRTG.

Men hvis det er ligegyldigt, hvad skal du så overhovedet bruge
det til?

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 09:33

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Men hvis det er ligegyldigt, hvad skal du så overhovedet bruge
> det til?

Til at måle på hvilke tidspunkter af døgnet og hvor meget min server
belaster min internetforbindelse.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 09:36

On 23 Jan 2003 09:32:37 +0100, Morten Brynjolf
<morten@mitefternavnher.nu> wrote:

> Til at måle på hvilke tidspunkter af døgnet og hvor meget min server
> belaster min internetforbindelse.

Jamen, i så fald, er du vist selv kommet frem til den rigtige
løsning.

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 09:57

> Jamen, i så fald, er du vist selv kommet frem til den rigtige
> løsning.

Med 2 netkort?

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 10:55

On 23 Jan 2003 09:57:28 +0100, Morten Brynjolf

Ja, det ville jeg nok gøre.

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 11:26

> Ja, det ville jeg nok gøre.

Hvordan fortæller jeg WindowsXP at den skal benytte det ene netkort til
internettrafik og det andet til LANtrafik når begge netkort er forbundet
til samme router?

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 11:57

On 23 Jan 2003 11:26:15 +0100, Morten Brynjolf
<morten@mitefternavnher.nu> wrote:

> Hvordan fortæller jeg WindowsXP at den skal benytte det ene netkort til
> internettrafik og det andet til LANtrafik når begge netkort er forbundet
> til samme router?

Du er nødt til at køre med to forskellige subnet, sådan at det
ekstra netkort får adresser i et nyt subnet. Så hvis du bruger
192.168.1.x/24 i dag, kan du fx. bruge 192.168.2.x/24 for det nye
netkort. Routeren skal have adresser i begge net, og så bruger du
routerens extra adresse som default gateway.

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 12:48

> [...]
> netkort. Routeren skal have adresser i begge net, og så bruger du
> routerens extra adresse som default gateway.

Den var værre. Jeg tror ikke at min router (USR8000) understøtter flere
subnet. Mine nuværende computerere får tildelt adresser i 192.168.123.x af
routerens DHCP.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 13:05

On 23 Jan 2003 12:48:10 +0100, Morten Brynjolf
<morten@mitefternavnher.nu> wrote:

> Jeg tror ikke at min router (USR8000) understøtter flere subnet.

Sikke en skodrouter. Ikke noget SNMP og ingen support af
secondaries?

Jeg kiggede på usr.com, og det ser da ud til, den har en form for
DMZ-support, og så kan du jo placere din server i et DMZ og lade
den anden pc sidde, hvor den sidder. Så slipper du også for to
netkort i serveren.

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 13:24

> Sikke en skodrouter. Ikke noget SNMP og ingen support af
> secondaries?

Hehe.. Den har nu ellers opfyldt mine behov ganske godt.

> [...]
> DMZ-support, og så kan du jo placere din server i et DMZ og lade
> den anden pc sidde, hvor den sidder. Så slipper du også for to

DMZ? Ja, det er rigtigt, men er den så ikke totalt blottet til internettet?
Det er jeg ikke interesseret i.

Måske det var en mulighed at installere netkort2 og så køre min
ADSLforbindelse direkte til netkort2 og lade serveren virke som proxy?

ADSL <-> netkort1 (server) netkort2 <-> router <-> andre computere

Men så forsvinder sikkerheden vel med firewallen i routeren til serveren?

Århh.. Det er ikke nemt :)

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 13:43

On 23 Jan 2003 13:23:56 +0100, Morten Brynjolf

> Hehe.. Den har nu ellers opfyldt mine behov ganske godt.

.... indtil nu.

> DMZ? Ja, det er rigtigt, men er den så ikke totalt blottet
> til internettet?

Så er det en ret uortodoks definition af "DMZ", som USR bruger.
Men det er jo ikke mig, der har manualen, så hvad ved jeg.

> ADSL <-> netkort1 (server) netkort2 <-> router <-> andre computere
> Men så forsvinder sikkerheden vel med firewallen i routeren til
> serveren?

Ja, i det setup vil det gøre det. Og det er heller ikke så smart.
Bedre var det, hvis du lavede noget i stil med

> ADSL <-> router <-> netkort1 (server) netkort2 <-> andre computere

men det kræver selvfølgelig, at du ændrer adresser på de andre
computere.

-A

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-01-03 15:09

> ... indtil nu.

Jeg kan kun smile. God pointe.

> Så er det en ret uortodoks definition af "DMZ", som USR bruger.
> Men det er jo ikke mig, der har manualen, så hvad ved jeg.

Det var et spørgsmål da jeg ikke ved hvad DMZ er. Jeg mente bare at kunne
huske fra manualen i sin tid at det var noget man kunne bruge til en
webserver.

> men det kræver selvfølgelig, at du ændrer adresser på de andre
> computere.

Så forsvinder muligheden for at benytte den indbyggede printserver i
routeren, og jeg ønsker ikke at bruge serveren som en printserver.

Måske jeg bare skulle blive ved min nuværende installation med ét netkort
og så fortælle MRTG at trafik større end min ADSLforbindelse magter er
'sludder'.

Jeg troede faktisk at man 'bare' kunne fortælle Windows at internettrafik
skulle foregå på et kort og lantrafik på et andet uden de store problemer.

Men tak for hjælpen.

Morten Brynjolf

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 04-02-03 20:08

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> netkort. Routeren skal have adresser i begge net, og så bruger du
> routerens extra adresse som default gateway.

Kan det lade sig gøre ved ikke at have en gateway på det ene netkort og så
tilgå dette netkort via lokalnetværket?

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-03 00:52

On 4 Feb 2003 20:07:32 +0100, Morten Brynjolf

> Kan det lade sig gøre ved ikke at have en gateway på det ene netkort
> og så tilgå dette netkort via lokalnetværket?

Ja, hvis maskinen med de to netkort fungerer som router, proxy
eller NAT-device.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 06-02-03 11:38

> Ja, hvis maskinen med de to netkort fungerer som router, proxy
> eller NAT-device.

Tak for hjælpen! Nu kører det efter hensigten med 2 netkort hvor det ene
ikke har noget gateway defineret.

Morten Brynjolf