Birma og mco
Fra : Helle

Dato : 22-01-03 18:42

Hejsa.

Ja så går jagten på en kat jo igen og nu har jeg brug for Jeres hjælp og
ærlige mening.
Jeg har min birma, Emil, som er en hankastrat på 6½ mdr. Han er ret
forsigtig og kan ikke lide gæster men når vi er alene er han legesyg og fræk
og meget kælen.
Han trænger til en legekammerart, igen, efter at Mikkel (mco) blev aflivet i
sidste uge.
Mikkel var en "rolig" kat når man tager mco i betragtning og sammenføringen
gik rigtig godt. Der gik kun få dage før de accepterede hinanden fuldt ud.
Mikkel var ret "vild" som en mco killing nu engang er og Emil blev
indimellem ret irriteret på ham og sagde fra, hvilket Mikkel ikke altid
forstod.
Jeg er ret vild med mco og har nu fået tilbudt en ordentlig basse på 4½ mdr
gammel og som nu vejer omkring 4 kg. Han er meget fræk og meget aktiv og
kælen og det er bestemt en opdrætter jeg stoler på og som tester for
alverdens ting!
Men nu tænker jeg så bare på:
Er det synd for Emil at få sådan et monster og en basse ind og "teoriserer"
det hele? vil Emil blive for stresset, tage skade? eller vil det være bedst
at skaffe en rolig kat, altså en birma? (mere rolig end mco i hvert fald!!)
Hvad siger I folkens?

Mvh Helle

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-01-03 19:34

Hov, prøver lige at poste rigtigt denne gang, har slettet den tidligere

Tror ikke jeg nogensinde har set Birmaopdrættere herinde, ærgeligt

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 22-01-03 19:31

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> >

> Tror ikke jeg nogensinde har set Birmaopdrættere herinde, ærgeligt

Jow, Christina Kausmally er Birma opdrætter har Katteri Thammi (håber det er
stavet rigtig). Hun har skrevet her et par gange

Vh Sanne

www.silver-heart.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-01-03 20:04

> Jow, Christina Kausmally er Birma opdrætter har Katteri Thammi (håber det
er
> stavet rigtig). Hun har skrevet her et par gange

Super, det er glippet for mig
Jeg ved nemlig da jeg købte Siam, og skulle have råd, sagde flere
siamopdrættere faktisk, at det ikke var en god ide at have siam sammen med
cooner, da de er så forskellige. Og at siameser og coon sammen ofte gav
adfærdsproblemer hos siameseren. Det har da også vist sig, at hvis der er
problemer, så er
det da fordi de netop er så forskellige af sind. Dog tror jeg samtidig de
udnytter hinanden på mange punkter, at det går alligevel
Men jeg har aldrig været i stue med en Birma, ved slet ikke hvordan de er af
sind kontra Coon, måske Christina eller andre har erfaringer

Hilsen Nina

Fra : Lars Dahl

Dato : 22-01-03 19:34

> Tror ikke jeg nogensinde har set Birmaopdrættere herinde, ærgeligt
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk

Hej Nina.

Joh... En enkelt har der da været ind over, nemlig Christina Kausmally.

Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Pia Thomsen

Dato : 22-01-03 20:22

Hej Helle

Jeg har Maine Coons og min søster har Birmaer - de er tit sammen og jeg
synes ikke, at forskellen er så stor...der er selvfølgelig forskel på de
enkelte individer, men generelt har vores katte altid kunnet sammen!!
Faktisk have Lukas et Crush på min søsters gemle missepige, som desværre er
død nu og han leger med dem hun har nu.

Jeg ville overhovedet ikke være bekymret for at det to racer ikke skulle
kunne sammen!! Selvfølgelig vil en killing altid være mere aktiv end en
ældre kat (hvor gammel er det Emil er?), men det er uanset hvilken race du
vælger!!

Lad os endelig vide hvad du beslutter dig for Og held og lykke!

Hilsen Pia

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 21:56

Hej Helle

Min søster har 2 birmaer....to kastrater og de har umådelig megen glæde af
hinanden, så jeg ville helt sikkert tænke birma, hvis jeg var dig. Min
søster havde også en maine coon, og oprindeligt gik den sammen med min
søsters første birma, men coonen var noget vild og ville ikke sove i bunke
med birmaen, så derfor købte min søster en birma mere. De to birmaer har nu
deres helt specielle lege. Det er en fornøjelse at se på. Jeg har overtaget
min søsters maine coon og nu leger den coonie-lege med min egen coon.

Anders

Fra : Helle

Dato : 22-01-03 22:00

"Anders Mølgård" <Ingen angiven mail> wrote in message
> [...]
overtaget
> min søsters maine coon og nu leger den coonie-lege med min egen coon.

Nej hvor hyggeligt - ja du har nok ret i, at det er bedst med en birma og
som nogen også har sagt til mig; tag en birma og få en mco senere for så har
de to birmaer hinanden.

Mvh Helle

Fra : Christina Kausmally

Dato : 22-01-03 23:17

Hej Helle,
tjahh jeg vil nok også sige birma som ny ven til Emil.
Som før skrevet i denne gruppe har jeg dog også set flere eksempler på birma
og MCO sammen. Helt uden problemer.
Men jeg vil så også indrømme, at jeg mest siger birma fordi du taler om en
MCO på 4½ mdr gammel.
Det kan måske blive en lille smule problematisk, da det lader til at Emil er
i teenage-alderen .
Jeg ku forestille mig, at en MCO i den alder også har sine egne meninger.
Men klart, får du birma behøver du jo ikke tænke så meget over, om de passer
sammen rent temperaments-mæssigt.
Håber det kan hjælpe dig lidt. Du er selvfølgelig velkommen til at skrive
til mig privat. Jeg vil altid være behjælpelig med råd
Kig evt. omkring min nye(ikke helt færdige hjemmeside) og se hvor stor
glæde, MINE birmaer ihvert fald, har af hinanden.(advarsel!!hjemmesiden kan
godt være lidt tung i optrækket, mange bill.)

de venligste hilsner

Christina Kausmally: thamis@mail.tele.dk
Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/