Hvad er Kenya Rock ?
Fra : Michael

Dato : 22-01-03 17:56

Hvad er Kenya Rock ?

Ja, det er en hvid sten med en masse huller i, og jeg gætter på, at den er
fra Kenya . Men udover det ?. Er det skarpe kanter i stil med lava, eller
kan man roligt lade afrikanske cichlider/maller rende rundt imellem dem,
uden at købe plaster ?...og er der nogen, som ved hvad de består af; er det
en "afrikansk Faxekalk" ?

Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-01-03 18:16

Det er vel levende sten fra Kenya. Altså en sten der består af
korelskelletter og findes i havet.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Michael

Dato : 22-01-03 20:10

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote
> Det er vel levende sten fra Kenya. Altså en sten der består af
> korelskelletter og findes i havet.

Hmm, jeg har jo ikke meget forstand på saltvand, men jeg har ikke
opfattelsen af, at de slæges som levende sten. Men nærmere pga. udseende og
"gemmesteder" for yngel.

Det lykkedes mig at finde nogle billeder fra Cichlide Centret (de kalder dem
Kenya Hulsten 35 kr/Kg)
http://www.cichlidecentret.dk/hulsten.htm

Michael

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 22:02

> [...]
og
> "gemmesteder" for yngel.
>
> Det lykkedes mig at finde nogle billeder fra Cichlide Centret (de kalder

Hej Michael.
Hmmmmm, nu hvor jeg har set billederne af stenene på den linken du har lagt
ud, så bliver jeg mere og mere sikker på at dette faktisk er koraller.....
Stenene viser tydelig præg af at have ligget i vand, pga de runde
former........
Se mit andre indlæg, om mine indvending mod at købe denne stenen.
Hilsen Ditte

Fra : Michael

Dato : 23-01-03 00:32

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote
> [...]
> former........
> Se mit andre indlæg, om mine indvending mod at købe denne stenen.

Nu var det nu heller ikke fordi jeg stod med umiddelbar interesse i at købe
dem. Som det svagt fremgår af min første post, så vidste jeg knap nok
hvordan de så ud ;). Men de er tilsyneladende blevet meget populære; jeg var
stødt på det mange steder.

Men du har ret i, at det ligner noget, som har tilbragt lang tid i vand. Det
kan jo fint være, som Thomas også skriver, være døde koraller. Mit spørgsmål
var jo også oprindeligt, om nogen vidste hvad de bestod af, og hvor de var
fra. Døde koraller er vel hovedsageligt kalk, eller ?
Om det også kan være levende sten ? Det ved jeg ikke nok om, troede bare, at
den slags ikke måtte tørre ud ?

Tak til jer begge.

Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-01-03 15:20

> [...]
> former........
> Se mit andre indlæg, om mine indvending mod at købe denne stenen.

Hvordan i alvernden kan du se en sammenligning mellem helt glatte og
blankslebne "kenya sten", og så porøse levende sten? Det er som at sige at
lavsten og fornæs sten ligner hinanden.

Jeg vil gerne ligge hovedet på blokken på at de sten ALDRIG har været i
nærheden af en korel. Sten bliver også slebet hvis de for eks. ligger i søer
eller floder.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Michael

Dato : 23-01-03 16:05

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote

> Hvordan i alvernden kan du se en sammenligning mellem helt glatte og
> blankslebne "kenya sten", og så porøse levende sten?

---SNIP--

Ok, så har jeg ikke været helt galt på den, når jeg troede, at levende sten,
var "sten" med mange flere og meget mindre huller.

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-03 18:09

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message

> Jeg vil gerne ligge hovedet på blokken på at de sten ALDRIG har været i
> nærheden af en korel. Sten bliver også slebet hvis de for eks. ligger i
søer
> eller floder.

Pas på hovedet, makker, du har kun et - det er letsindigt at slå om sig med
den slags bemærkninger.

Jeg er ret sikker på at de pågældende sten er kridt - og dermed er de næsten
100% sikkert af marin oprindelse (ligesom al det danske kridt). De kan
sagtens bestå af materiale, der har været koraller (ikke dermed sagt at de
er det - men det er ret sandsynligt at der indgår koralmateriale)- blot er
der gået en hel del tusind år siden de levede, og siden har de været ude for
mangt og meget.

Men kridt og hav hører sammen - mig bekendt er den eneste undtagelse
kildekalk - og her er der endog tale om en udfældning af kridt opløst i
vand, kridt der netop er blevet opløst ved at vandet har været i kontakt med
kridtaflejringer fra havet.

vh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 18:45

> [...]
> kan man roligt lade afrikanske cichlider/maller rende rundt imellem dem,
> uden at købe plaster ?...og er der nogen, som ved hvad de består af; er

Hej Michael.
Uden at være skråsikker, vil jeg antage at det er koral sten, som kommer
uden for kysten af Kenya. I så fald, ville jeg nok lige være forsigtig med
at købe den, for ved køb er man med til at udryde en koralart som er truet
nok i forvejen....... Korriger mig, hvis jeg er helt på vilde veje
Min antagelse baserer sig på at vi var i Kenya sidste år, og brugte en uge
ved havet i Mombasa :)
Hilsen Ditte

Fra : Dyrecenter_Flemming

Dato : 23-01-03 14:07

Hejsa, jeg har en masse af denne Kenya rock, og det er tydeligt at det ikke
er en korel, det er aflejringer i stil med faxekalk. Den har blot en masse
huller igennem, hvilket gør den en del pænere og mere brugbar end faxekalk,
og rigtigt nok så er den meget afrundet i kanterne. Jævnligt ses der et
fossil på overfladen af dem.
:) Flemming

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 16:08

Dyrecenter_Flemming <dyrecent@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2fe929$0$131$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
faxekalk,
> og rigtigt nok så er den meget afrundet i kanterne. Jævnligt ses der et

Der er du lidt galt på den!! Faxekalk er faktisk gammelt koral rev! Det
vil du også kunne så på
blokkene.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 17:28

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> ikke
> faxekalk,
>

> Der er du lidt galt på den!! Faxekalk er faktisk gammelt koral rev! Det

Hej :)
Grunden til at jeg kom med min bemærkning, er at, da vi var i Kenya, så kom
det fram at det ikke er alle deres handelsvarer som burde være i
omsætning....... :(
Sørgelig nok bliver der solgt ufattelig mange ting dernede, som faktisk er
med til at ødelægge det økologiske system, fordi træer, koraller osv er
udrydningstruet....
Og den eneste måde at stoppe sådan handel på, er ved at lade være med at
købe.......
Hilsen Ditte

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-03 18:12

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> [...]
> at købe den, for ved køb er man med til at udryde en koralart som er truet
> nok i forvejen....... Korriger mig, hvis jeg er helt på vilde veje

Ja, det er også meget bedre at bruge korallerne til moler og
cementproduktion. For det er nemlig der langt de fleste koraller ryger hen.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 20:59

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0p7gq$gfj$1@sunsite.dk...
> "Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

Nu er der jo indtil mange forskellige koralarter på hvert rev! Så
chancen for at udrydde en
art ved at tage nogle sten fra havet er ikke stor, og især ikke da de
sten her ikke har været koraller
i mange mange år, måske 10000 eller mere.

Med hensyn til ødelæggelser af koralrev, så er de store tyfoner langt
mere ødelæggende.
På 10 sekunder kan de ødelægge mere, end hvad samtlige dynamitfiskere
kan klare på mange år.

Det har i mange år været en almindeligt opfattelse at et koral rev
vokser meget langsomt,
men efter at man er begyndt at studere de levende koraller, har man
fået et helt andet syn for sagen.
En almindelig Acropora kan vokse med over 1 cm i højden om måneden,
ogf det er jo lige som med træer og
buske, væksten kommer ikke kun et enkelt sted, men over det hele.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 21:22

> [...]
> ogf det er jo lige som med træer og
> buske, væksten kommer ikke kun et enkelt sted, men over det hele.

Hej Casten.
Vi har været på flere turer hvor vi har været ude og "scuba dive" på og ved
koral rev. Ved alle steder har der været streng besked om ikke at komme i
nærheden af bunden, fordi vi ville ødelægge korellerne..... Så jeg ville tro
at der faktisk ikke skal så meget til, for at ødelægge et temmelig stort
koralrev, hvis man bare er en lille smule uheldig.
Og det med en syklon..... tja, vi er ikke herrer over vejret, men vi kan
vælge at gøre vort til at vi ikke ødelægger jorden mere end højst nødvendigt
:)
Hilsen Ditte

--
Verden er din - bruk den :)
Ditte's hjørne av verden: http://tihlde.org/~royb/index.html

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-01-03 01:09

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ebYX9.43667

> dynamitfiskere kan klare på mange år.

man fået et helt andet syn for sagen.
måneden, og det er jo lige som med træer
> [...]
> Og det med en syklon..... tja, vi er ikke herrer over vejret, men vi kan
> vælge at gøre vort til at vi ikke ødelægger jorden mere end højst

Nu er de steder hvor man dykker som regel ganske "overrendte" spørg bare
dem som har været i Rødehavet.
Men sagen er den at korallerne ikke bryder sig om at blive rørt, der sker
ikke noget ved en gang eller 2
men når det er hele tiden, så klarer de det ikke. Det er også meget
lettere for dykker instruktørene at sige
fingerne væk, end at sige det og det må i røre. Men selv om et rev
skulle blive "slidt" ned så kommer det sig
sig hurtigt når det får fred. Jeg har set nogle billeder taget på et rev,
tilfældigvis dagen inden en tyfon,
og så dagen efter. Der var intet stort set tilbage, men da der så blev
taget et billed 3 år senere, kunne man ikke se at der overhovedet havde
været sket noget. Knækker en koral, vokser "stubben" bare videre, og skulle
det afknækkede stykke komme til at sidde et sted det kan få fat, vokser det
da også bare videre.
Det er en helt almindelig måde at holde sine koraller ned, som en form
for avanceret bonsai.

Carsten

Fra : Dyrecenter_Flemming

Dato : 24-01-03 12:00

Hejsa, jeg kan oplyse at det Kenya rock vi får fra grossisten fyldt med
udtørret rød jord og planterødder i hullerne.