Holde TDC ADSL i live...
Fra : Nick

Dato : 22-01-03 14:15

Jeg har - rent privat - en lille E-smith server (linux) kørende på en alm.
ADSL snor, men der ser ud til at TDC lukker snoren ved manglende udgående
aktivitet i et par timer.

Jeg har sat min router (som er adskilt fra kabelmodemet) op til at holde
forb. i live, men det hjælper ikke.

Det nemmeste ville vel være at bombe TDC. Det næstnemmeste er vel et fikst
lille linuxprogram der pinger ud engang imellem? Eller hvad?

Nogen gode forslag?

/Nick

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-01-03 14:23

Nick wrote:

<snip>
> Det nemmeste ville vel være at bombe TDC. Det næstnemmeste er
> vel et fikst lille linuxprogram der pinger ud engang imellem?
> Eller hvad?

Ja, det er nemt at lave, og det burde virke - men sørg for at
have et sted at pinge hen, hvor de ikke lige pludselig bliver
trætte af det

> Nogen gode forslag?

Ja, hvis du absolut skal krydsposte, så gør det ordentligt, se
hvordan på http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, årets bedste konference! http://linuxforum.dk

Fra : Nick

Dato : 22-01-03 14:32

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er nemt at lave, og det burde virke - men sørg for at
> have et sted at pinge hen, hvor de ikke lige pludselig bliver
> trætte af det

Tak. Det var jo en stor hjælp

"Doktor, manden forbløder! Hvad skal vi gøre?"
"Lille frue, nu skal De bare tage det roligt, der er en løsning"
.... [vente]...

Du kunne da så henvise til et eksempel eller lignende?

> Ja, hvis du absolut skal krydsposte, så gør det ordentligt, se
> hvordan på http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

Jeg fandt først lidt efter ud af, at det måske var mere relevant i den anden
gruppe.
Det er OK med private vagtværn, men gem spredhaglet til de slemme

/Nick

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-01-03 14:47

Nick wrote:

<snip>

> [...]
> løsning" ... [vente]...
>
> Du kunne da så henvise til et eksempel eller lignende?

keepalive.sh

#!/bin/bash
/bin/ping -c1 www.dr.dk

Og så ellers chmod +x ind i rc.hourly med den...

Det skulle komme fra mig, der ikke en gang kan finde ud af at
lave ordentlige shell-scripts eller noget, men jeg tror da det
virker

<snip>
> Det er OK med private vagtværn, men gem spredhaglet til de
> slemme
<snip>

Det var en ganske simpel og (måske ikke tilstrækkeligt) venlig
henvisning til en ressource på området, det var jo ikke sikkert
du var klar over det

Fra : Christian Iversen

Dato : 22-01-03 20:42

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> keepalive.sh
>
> #!/bin/bash
> /bin/ping -c1 www.dr.dk

Nej!! Det kan du ikke! Dr.dk har lukket for ICMP Ping idet "alle" pinger dem
"konstant" :)

Hvad med at bruge en server hos TDC?

M.V.H,
Christian Iversen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-03 23:06

"Christian Iversen" <iversen@it.dk> wrote in message

> Nej!! Det kan du ikke! Dr.dk har lukket for ICMP Ping idet "alle" pinger
dem
> "konstant" :)

Lige i det her tilfælde kunne man godt bruge dr.dk - en ICMP Request laver
jo trafik på linjen, at der så ikke kommer noget reply er vel underordnet.

/Dennis

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 00:40

> dem
>
> Lige i det her tilfælde kunne man godt bruge dr.dk - en ICMP Request laver
> jo trafik på linjen, at der så ikke kommer noget reply er vel underordnet.

Nåeh yes.. det er det vel egentlig

Med mindre udstyret da kun checker for indkommende trafik (men det er vel
helt usandsynlig?)

M.V.H,
Christian Iversen

Fra : Martin Dalum

Dato : 22-01-03 14:53

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> writes:

> Nick wrote:
>
> <snip>

> keepalive.sh
>
> #!/bin/bash
> /bin/ping -c1 www.dr.dk
>
> Og så ellers chmod +x ind i rc.hourly med den...

Jeg ville nok overveje at tilføje >/dev/null efter ping kommandoen
eller lignende for at undgå at root@ får en mail en gang i timen med
output fra ping

--
Venlig hilsen / Regards from, |   /* If you listen carefully, you can
Martin Dalum |    actually hear this code suck. */

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-01-03 15:03

Martin Dalum wrote:

<snip>

> Jeg ville nok overveje at tilføje >/dev/null efter ping
> kommandoen eller lignende for at undgå at root@ får en mail en
> gang i timen med output fra ping

Det var da en rigtigt god ide

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-03 15:06

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> Nick wrote:

> Ja, det er nemt at lave, og det burde virke - men sørg for at
> have et sted at pinge hen, hvor de ikke lige pludselig bliver
> trætte af det

Et godt bud kunne være ens gateway. DR bliver nok ret hurtigt træt af det
hvis der er pludselig 1000DSL'er der står og pinger dem 24/7 :)

/Dennis

Fra : Nick

Dato : 22-01-03 15:15

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2ea50d$0$10984$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Et godt bud kunne være ens gateway. DR bliver nok ret hurtigt træt af det
> hvis der er pludselig 1000DSL'er der står og pinger dem 24/7 :)

Det er mægtig fedt med disse gode råd om Linux-halløj, men det er en E-smith
SME 5.6 distribution som kører, og det er en lukket skal for non-nerds som
mig.

Kom nu med Ikea-do-like-this listen

/Nick

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-01-03 15:44

On Wed, 22 Jan 2003 15:05:33 +0100, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> DR bliver nok ret hurtigt træt af det hvis der er pludselig
> 1000DSL'er der står og pinger dem 24/7 :)

Måske *er* de blevet trætte af det, for de svarer ikke længere på
ping. (Det er lidt synd, for det var så dejlig nemt at taste (og
huske) 'ping dr.dk').

-A

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-01-03 15:50

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Måske *er* de blevet trætte af det, for de svarer ikke længere på
> ping. (Det er lidt synd, for det var så dejlig nemt at taste (og
> huske) 'ping dr.dk').

Jeps, men så er det godt at f.eks. konkurrenten TV2 stadig svarer :)

Men jeg ville nok anbefale at pinge et eller andet inde på TDC's net i
stedet.

Eller eventuelt lave et script selv som logger på en gang i timen via
PPPoE hvis du er TDC Internet kunde. Så slipper du for at pinge en
maskine som potentielt kan være gået ned.

Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-01-03 16:19

"Flemming" == Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> writes:

> [...]

> Jeps, men så er det godt at f.eks. konkurrenten TV2 stadig svarer :)

> Men jeg ville nok anbefale at pinge et eller andet inde på TDC's net i

Eller også sætte computeren op til at tidssynkronisere vha. NTP. Det
har den behagelige sideeffekt, at uret på maskinen er præcist indenfor
100ms.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-01-03 16:20

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]

> Måske *er* de blevet trætte af det, for de svarer ikke længere på
> ping. (Det er lidt synd, for det var så dejlig nemt at taste (og

Præsis - jeg har en sjov ting. Var ude for at lave et eller andet hos en
kunde, og brugte ping www.dr.dk for at teste en eller anden forbindelse. Da
dr.dk ikke svarede gennemgik jeg hele setup'et for at finde ud af, hvad der
var galt. Da alt så ud som om at det skulle virke, tænkte jeg, at det jo
kunne være, at dr.dk var nede og prøvede derfor tv2.dk - og den virkede.
Sikke en dum omgang spildtid.

Enig. dr.dk var dejlig nem at huske. Vi må lave en forening, der har til
formål at få dr.dk til at lukke op igen.

Vh, Lars.

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 22-01-03 17:00

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message

> [...]
der
> var galt. Da alt så ud som om at det skulle virke, tænkte jeg, at det jo

me too... hehehe... ringede endda til NOC og frittede dem for at lortet ikke
virkede, så blev jeg lige sat på plads. ;)

> Enig. dr.dk var dejlig nem at huske. Vi må lave en forening, der har til
> formål at få dr.dk til at lukke op igen.

jeg er med... hvor kan jeg skrive mig op :)

/j

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-03 17:11

In dk.edb.netvaerk, Lars Bonnesen <none@none1.com> says...
> Enig. dr.dk var dejlig nem at huske. Vi må lave en forening, der har til

Jeg pinger en DNS istedet. 193.88.44.22 er dejlig nem at huske

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 22-01-03 17:13

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> In dk.edb.netvaerk, Lars Bonnesen <none@none1.com> says...
>
> Jeg pinger en DNS istedet. 193.88.44.22 er dejlig nem at huske

Hvis det skal være på den måde, så kan jeg bedre lide 130.226.1.2

(-;

Vh, Lars.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-03 21:31

In dk.edb.netvaerk, Lars Bonnesen <none@none1.com> says...
> Hvis det skal være på den måde, så kan jeg bedre lide 130.226.1.2

Det er da nemmere at huske IP-adressen til ratatosk (ratatosk.dk.net)
end til noget andet på internet.

Fra : Christian Iversen

Dato : 22-01-03 21:55

Jesper G. Poulsen wrote:

> In dk.edb.netvaerk, Lars Bonnesen <none@none1.com> says...
>
> Det er da nemmere at huske IP-adressen til ratatosk (ratatosk.dk.net)
> end til noget andet på internet.

Men dnsqipbr1.telesp.net.br er da endnu nemmere! :)

M.V.H,
Christian Iversen

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 22-01-03 22:22

In b0n0ke$286r$1@news.cybercity.dk,
Christian Iversen <iversen@it.dk> writes:

> Men dnsqipbr1.telesp.net.br er da endnu nemmere! :)
>
> M.V.H,
> Christian Iversen

jeg bruger altid ping msn.dk

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 00:44

> jeg bruger altid ping msn.dk

Ja den er også ok, selvom forbindelsen nu ikke er tip-top:

64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=48.4 ms
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=49.8 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=51.5 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=53.0 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=54.7 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=0 ttl=53 time=56.5 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=53.8 ms
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=55.5 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=57.2 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=58.7 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=60.4 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=1 ttl=53 time=61.9 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=45.9 ms
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=47.4 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=49.1 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=50.8 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=52.3 ms (DUP!)
64 bytes from 207.46.28.136: icmp_seq=2 ttl=53 time=54.2 ms (DUP!)

Men dnsqipbr1.telesp.net.br har 1 fordel. Prøv at lave en dnslookup på den,
så ser du hvad jeg mener. Desuden står den hos en internetudbyder, så man
kan være (rimelig) sikker på at den har en fornuftig oppetid

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 08:39

On Thu, 23 Jan 2003 00:43:58 +0100, Christian Iversen
<iversen@it.dk> wrote:

> Men dnsqipbr1.telesp.net.br har 1 fordel. Prøv at lave en dnslookup
> på den, så ser du hvad jeg mener.

Jeg synes ikke, adressen er særlig nem. Den er da klart overgået
af 193.88.44.22.

> Desuden står den hos en internetudbyder, så man kan være (rimelig)
> sikker på at den har en fornuftig oppetid

Det samme kan man jo sige om 193.88.44.22. Hvis en dansk udbyder
ikke har forbindelse til den, så er det da tegn på at noget er
galt. Det samme kan ikke helt siges om dnsqipbr1.telesp.net.br,
som jeg har 18+ hop til, og så kan man ikke trace til den.

-A

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 17:51

> Jeg synes ikke, adressen er særlig nem. Den er da klart overgået
> af 193.88.44.22.

Ja, hvis man skal kunne skrive det hurtigt har du nok ret

> [...]
> galt. Det samme kan ikke helt siges om dnsqipbr1.telesp.net.br,
> som jeg har 18+ hop til, og så kan man ikke trace til den.

Det er rigtigt, men jeg tænkte også mest på niftigheden af IP-adressen :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 10:05

In dk.edb.netvaerk, Christian Iversen <iversen@it.dk> says...
> Men dnsqipbr1.telesp.net.br er da endnu nemmere! :)

Det er den da ikke, for der ikke noget logisk ved den. Det er der jo ved
193.88.44.22 (hint: 44 er det halve af 88 og 22 er det halve af 44 - 193
er 1 større end 192 som man bruger på mange LANs)...

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-01-03 17:56

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> 193.88.44.22 (hint: 44 er det halve af 88 og 22 er det halve af 44 - 193
> er 1 større end 192 som man bruger på mange LANs)...
(jo, det lagde jeg mærke til :)

ARgh! Hvad er der sket!?

Da jeg skrev brevet havde dnsqipbr1.telesp.net.br ip-adressen 200.100.50.25,
som jeg vil mene er endnu nemmere

Men de har tilsyneladende lavet en hurtig netværksomlægning :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 21:37

> [...]
> som jeg vil mene er endnu nemmere
> Men de har tilsyneladende lavet en hurtig netværksomlægning :)

Nu er det en DSL-kunde der har den smarte IP

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-01-03 22:06

"Jesper" == Jesper G Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> writes:

> In dk.edb.netvaerk, Christian Iversen <iversen@it.dk> says... Da

> Nu er det en DSL-kunde der har den smarte IP

Og det samme gør sig gældende med 64.32.16.8

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/index.html>

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-03 19:15

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Måske *er* de blevet trætte af det, for de svarer ikke længere på
>ping. (Det er lidt synd, for det var så dejlig nemt at taste (og
>huske) 'ping dr.dk').

De har flyttet dr.dk til en ny maskine, der ikke svarer paa ping.
Foer i tiden laa dr.dk paa 129.142.20.35 (spoerg ikke). Nu ligger
dr.dk paa 129.142.22.8.

Den gamle maskine svarer stadig paa ping.

(Nej, jeg ved naturligvis ikke, om der vitterlig er tale om
ny/gammel maskine. Jeg kan kun konstatere, at ip er aendret.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-03 23:07

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-01-03 23:07

> [...]
>
> Måske *er* de blevet trætte af det, for de svarer ikke længere på
> ping. (Det er lidt synd, for det var så dejlig nemt at taste (og

Ach, det lå ellers lige i fingrerne med dr.dk :)
Oh well så må man jo finde sig et nyt offer.

/Dennis

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 23-01-03 18:30

Dennis Pedersen skrev:

> Ach, det lå ellers lige i fingrerne med dr.dk :)
> Oh well så må man jo finde sig et nyt offer.

jp.dk er god og kort. Til at starte med brugte jeg n.dk, men de lukkede
desværre for ping.

hilsen Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-03 14:35

In dk.edb.netvaerk, Nick <nick@danbit.dk> says...
> Jeg har - rent privat - en lille E-smith server (linux) kørende på en alm.
> ADSL snor, men der ser ud til at TDC lukker snoren ved manglende udgående

TDC Internet eller TDC Tele Danmark ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-01-03 23:29

On Wed, 22 Jan 2003 14:35:17 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> TDC Internet eller TDC Tele Danmark ?

"Tele Danmark"? Hvad er det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-03 10:09

In dk.edb.netvaerk, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> says...
> "Tele Danmark"? Hvad er det?

Det er lige så meget som "Internet" er, nemlig en del af TDC
Totalløsninger. Ikke desto mindre så havde TDC Tele Danmark et ADSL-
produkt og TDC Internet et ADSL-produkt som ikke var baseret på samme
teknologi.

Af samme årsag dækker TDC ADSL _mange_ forskellige løsninger og man kan
derfor ikke give et standardsvar uden at få flere oplysninger om
produktet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-03 10:54

On Thu, 23 Jan 2003 10:08:45 +0100, Jesper G. Poulsen

> Det er lige så meget som "Internet" er

Det var en halv-joke, for "Tele Danmark" navnet er droppet.

> Ikke desto mindre så havde TDC Tele Danmark et ADSL-produkt
> og TDC Internet et ADSL-produkt som ikke var baseret på samme
> teknologi.

Ja, jeg ved godt, at det var, hvad du forsøgte at finde ud af, og
det var som sagt mest en joke. Men egentlig kunne du jo blot have
spurgt om produktnavnet.

> Af samme årsag dækker TDC ADSL _mange_ forskellige løsninger og
> man kan derfor ikke give et standardsvar uden at få flere oplys-
> ninger om produktet.

Helt enig.

-A

Fra : Nick

Dato : 23-01-03 11:08

Jeg løste forresten problemet "selv", for den nye rev. af firmwaren til min
router havde en fiks lille KEEP ALIVE som virkede

Nu skubber den lidt fnidder afsted hvert 30 sek.

/Nick

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-02-03 00:07

On Thu, 23 Jan 2003 10:54:21 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det var en halv-joke, for "Tele Danmark" navnet er droppet.

Man skal ikke undervurdere den sikre sans for at forkludre alting.
--
Svend Olaf