Fireline-
Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-01-03 13:48

Hej gruppe.

Da jeg ikke har brugt Fireline før vil jeg gerne have nogle råd om hvad der
kræves af hjul og stang for at man kan andvende linen med godt resultat.

Har et Mithell 300X hjul og en Abu Workhorse whss1762m kulfiberstang som jeg
havde tænk mig at prøve det på - men har hørt at linen er hård ved øjer på
stang og linerulen på hjulet.

Jeg ved at der er hjul og stænger som er lavet specielt til flettede
liner -- men er det nødvendigt at invistere i nyt grej for at fiske med
Fireline ?

Endvidere bruger man alm nylonline som opfyldning af spole og har de sidste
100 meter som Fireline (den har jo en peberet pris), da der kan være 200
meter 0,24 på spolen eller fylder man spolen helt med Fireline?

Har 300 meter 0,15 Fireline at gøre godt med , men er ikke meget for at få
cuttet et forkert sted :D
(av min pengepung) , så gode råd råd modtages kærkomment.

MVH KIM

:newbie i Fireline, men 30 års fiskeri med nylonline.

Fra : Jan David

Dato : 22-01-03 13:53

Jeg har fisket meget med fireline, også på meget billigt grej - hjul og
stænger til 3-400 /sæt - og har ikke haft nogen problemer med slidtage de
sidste 4-5 år som følge af fireline. Linen er præcis, stærk og man har god
føling med agn/fisk. Jeg har ikke tænkt mig at gå væk fra den igen. Men jeg
vil mene at det er en god idé med 100 m nylon bagline !

knæk og bræk!

Jan

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-01-03 14:51

Erfaringerne med de forskellige superliner hvoraf fireline kun er en er
meget blandede. Nogel vil aldrig gå tilbage til nylon, andre begejstres lige
så meget men finder ud af svaghederne efterhånden.

Fireline er ikke flettet, som mange andre superliner. Den flosser lidt og
får er større overflade. Flettede liner har også en større overflade end
nylonliner af samme tykkelse.

Superliner har to fordele. De er tyndere (eller stærkere om man vil) og de
er uelastiske.

De er tyndere og giver længere kast, men regn ikke med den diameter der står
på spolen. Linen er tykkere end det! Og luftmodsatnden endnu større. men de
er bløde og smidige. Og kastene bliver altså ikke revolutionerende længere.
Mange bliver skuffede.

Men den uelastiske evne er der, men når line hænger i en bue i luft og vand,
kommer det meste af elasticiteten fra linebugten og ikke fra linen selv. Så
også her er fordelen begrænset.

Desuden er de mere holdbare, men dyrere.

Og så er de uforgænelige. Ikke just en god egenskab af noget der efterlades
kilometervis af om året i naturen.

mvh

Erik Breum Petersen

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-01-03 15:15

Hej Kim.
Når du har et 300x hjul, er det jo rimeligt nyt og så har du sikkert også en
extraspole.
Så du spoler den mængde fireline, du vil ha' på først og så lægger du nylon
udenpå. Når du har gjort det, spoler du linen over på den anden spole, så
nylon'en kommer til at ligge inderst. Husk at gøre det rigtigt - linen skal
falde ud over spolekanten (ligesom når du kaster) ved påspoling og så skal
den rende af den ene spole samme vej, som den render på den anden ellers
snor den for dig.

Jeg fisker med både nylon og fireline - der er fordele og ulemper. Jeg
fisker med 30 år gamle DAM-hjul og de håndterer fireline perfekt.

Fra : Anders og Berit

Dato : 22-01-03 21:03

Og jeg vil foreslå som et supplement til de øvrige udmærkede svar.

Da du råder over 300 m, ville jeg på den måde som Jesper foreslår, spole 100
m på en spole. Vær opmærksom på at fireline er meget glat i overflade. Du
kan bruge de knuder du plejer, men firelinen skal have et par ekstra tørn,
for at du kan være sikker på at knuden "bider". Et andet kneb jeg benytter,
er at vende linen når jeg fornemmer svækkelse i de yderste par meter.

Hvis du laver et snit og kigger ind i enden, er en fireline lidt oval, og
tykkelsen er opgivet for den tynde led. Derfor fylder den mere på spolen end
en 0,15 nylon. Men den fylder mindre end en nylon med samme brudstyrke (
0,30 ). Et eller andet sted midt imellem ca. Min erfaring er at en 0,15
fireline fylder ca. som en 0,22 nylon.

En anden erfaring jeg har gjort (uden betydning for en rutineret fisker).
Når du har afsluttet et kast med fastspolehjul, og slår bøjlen over, så vær
sikker på at linen ligger stramt med det samme ved indspoling. En lille
løkke med fireline har større tendens til at lave en "vindknude" ved længere
kast næste gang, end nylon har. Mht. brudstyrke kontra kastelængde, er du
helt klart begunstiget med firelinen.

Jeg tror du bliver glad for valget. Især til spinnefiskeri.

Mvh
Anders

Fra : Kim Nielsen

Dato : 23-01-03 17:29

Takker for de gode råd .
det har givet mig en god fornemmelse af hvad jeg skal gøre.

Knæk og bræk allesammen

MVH Kim