Fodring under medicinering
Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-01-03 13:40

Jeg er ved at behandle med FuraPond (antibiotika) i et 128 L akvarie, med
lidt yngel.
Må man fodre imens man medicinere eller ej, der står intet i
forbrugsvildledningen.

Tillægs spgs. Jeg har lagt filteret fra mit Eheim 2010 filter i en tæt pose,
kan jeg bruge det igen bagefter ?

Mvh. Michael

Fra : Plesner

Dato : 22-01-03 17:11

> Jeg er ved at behandle med FuraPond (antibiotika) i et 128 L akvarie,
> med lidt yngel.
> Må man fodre imens man medicinere eller ej, der står intet i
> forbrugsvildledningen.

Det plejer jeg da at gøre - det er så ikke altid, at fiskene gider spise,
men det er jo en helt anden snak.

> Tillægs spgs. Jeg har lagt filteret fra mit Eheim 2010 filter i en tæt
> pose, kan jeg bruge det igen bagefter ?

Jeg ville rense det godt og grundigt, før jeg tog det i brug igen.

Plesner

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-01-03 02:05

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> Det plejer jeg da at gøre - det er så ikke altid, at fiskene gider spise,
> men det er jo en helt anden snak.

> Jeg ville rense det godt og grundigt, før jeg tog det i brug igen.
>
> Plesner

Tak for hjælpen

Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 23-01-03 13:10

> Jeg er ved at behandle med FuraPond (antibiotika) i et 128 L akvarie, med
> lidt yngel.
> Må man fodre imens man medicinere eller ej, der står intet i
> forbrugsvildledningen.

Jeg ville ikke fodre hvis jeg var dig. FuraPond dræber de bakterier
som er med til at nedbryde foderet, og hvis de ikke er tilstede kan
fiskene få det skidt. Jeg har selv prøvet det med Tropheus cichlider.
Der skete det at mange af fiskene fik hvid afføring hvis jeg fodrede
under medicinering.

Jeg ville køre kuren igennem og så starte stille og roligt op igen,
først lidt til at starte med og så lidt efter lidt forøge fodermængden
indtil de er oppe på fuld damp igen.

Husk masser af ilt i under medicinering.

> Tillægs spgs. Jeg har lagt filteret fra mit Eheim 2010 filter i en tæt pose,
> kan jeg bruge det igen bagefter ?

Ja, men du skal rense det grundigt da alle de gode bakterier er døde
og skal først til at opbygges igen.

Håber du kan bruge dette her, det er blot mine erfaringer jeg
videregiver.

Mvh
Nikolaj

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 16:07

Nikolaj Gerstrøm <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0222389.0301230410.74e676c7@posting.google.com...

> [...]
> indtil de er oppe på fuld damp igen.
>
> Husk masser af ilt i under medicinering.

Jeg har da altid fodret fuldt ud, når jeg har behandlet med Furapond, og
har aldrig oplevet
noget med hvid afføring.
Mine fisk er tilgæld heller ikke så sarte som Tropheus.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-03 18:19

"Nikolaj Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> wrote in message

> [...]
> fiskene få det skidt. Jeg har selv prøvet det med Tropheus cichlider.
> Der skete det at mange af fiskene fik hvid afføring hvis jeg fodrede

Har aldrig oplevet dette - dog har jeg flest erfaringer med metronidazol.
Men jeg fodrer lystigt videre også de par gange, hvor jeg har brugt furapond
(Tak Carsten, du har sparet mig for mange penge).

Stinker det stygt? Ellers ville jeg lade det køre et par timer i en spand
vand (skift evt vandet en enkelt gang). Jeg er af den overbevisning at
bakterier ikke uddør, hvorfor det er langt hurtigere at få et snavset filter
igang med at lave noget nyttigt, end et nyt.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 21:01

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0p7td$joa$1@sunsite.dk...
> [...]

furapond
> (Tak Carsten, du har sparet mig for mange penge).

Det er rart at kunne hjælpe andre, vores hobby er sgu dyr nok i forvejen
*s*

Carsten