Hvilket bundkort til Athlon 500 MHz?
Fra : Max Petersen

Dato : 22-01-03 13:26

Jeg er vist kommet til at smadre mit kære ASUS K7.
Altså skal jeg have et nyt bundkort til min 3½ år gamle AMD Athlon 500 MHz.
Egentlig ville jeg helst have et andet K7, men de forhandles selvfølgelig
ikke mere.
Hvilket bundkort køber jeg så i stedet? Jeg vil helst slippe for at udskifte
andre dele, og jeg vil selvfølgelig ikke skyde gråspurve med kanoner...

Max P.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 22-01-03 14:41

Max Petersen wrote:

> Jeg er vist kommet til at smadre mit kære ASUS K7.
> Altså skal jeg have et nyt bundkort til min 3½ år gamle AMD
> Athlon 500 MHz. Egentlig ville jeg helst have et andet K7, men
> de forhandles selvfølgelig ikke mere.

Du finder ikke længere Slot-A bundkort hos forhandlerne, så jeg
vil anbefale dig at prøve med en købsannonce i
dk.marked.privat.edb.bundkort+cpu - det kunne jo være der var
nogen der havde et liggende...

> Hvilket bundkort køber jeg så i stedet? Jeg vil helst slippe
> for at udskifte andre dele, og jeg vil selvfølgelig ikke skyde
> gråspurve med kanoner...
<snip>

Jeg vil anbefale en opgradering af processor, bundkort og RAM i
et hug, f.eks. med disse dele, priserne er ca.-priser:

AMD Athlon Palomino XP1700+ 525,-
MSI KT3 Ultra2 (MS-6380E) 775,-
256MB Kingston Pc-2100 DDR 550,-
-----------------------------------
I alt 1850,-

Så mangler der bare en køler, jeg køber mit kølegrej hos
studiedata, og hvis du vælger det samme, kan du lægge 3-500,-
oveni prisen (men så får du også en god køler).

Jeg har valgt delene af bestemte grunde:

XP1700+ giver lige nu mest bang for the buck.

MSIs KT3-serie er gode, stabile boards med mange features, og
Ultra2 er den "billige" model i serien - alle mulige andre
boards fra gode mærker kan være lige så smarte valg.

PC-2100 RAM er valgt ud fra et prismæssigt spørgsmål, og ud fra
den betragtning at der med den valgte processor ikke er den
store grund til at betale mere for at få små fem procent højere
ydelse. Kingston er valgt fordi jeg har gode erfaringer med
netop det mærke, noget jeg i øvrigt også har med Apacer.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, årets bedste konference! http://linuxforum.dk

Fra : Heinz

Dato : 22-01-03 14:43

"Max Petersen" <maxNOSPAMpet@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
udskifte
> andre dele, og jeg vil selvfølgelig ikke skyde gråspurve med kanoner...

Mit Asus er selv lige stået af i svinget her i week-enden.
Jeg skiftede til et kaldet: Spacewalker AK32
Det snupper din Athlon (kører jeg selv med), desuden er der valgfrit imellem
DDR og SD ram på kortet (2 slots til hver) og det funker dælme godt det
bundkort.
Det kostede mig sølle 699kr.

Heinz

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 15:26

On Wed, 22 Jan 2003 13:26:23 +0100, "Max Petersen"
<maxNOSPAMpet@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>andre dele, og jeg vil selvfølgelig ikke skyde gråspurve med kanoner...

Der findes et slotA bundkort på amitechs overskudslager

http://www.amitech.dk
andre produkter. overskudslager, se varerne

http://tw.giga-byte.com/products/ga7ixe.htm

Det koster 250 kr. plus moms og porto og efterkrav.

Dey skulle være et udmærket eet. sdram, ata66.

Det ender vel på 350 kr. eller så.

Du skal lige registrere dig for at kunne købe der.

Jeg har gjort det een gang. Det var udmærket.

John