Forholdet mellem bundkort og skærmkort
Fra : Gearløs

Dato : 22-01-03 11:22

Er der nogen som har erfaring med at sætte et hutigere skærmkort på et
langsommere bundkort. Jeg vil give min søn på tolv min gamle computer (233
mhz) som har en dejlig 17 tommer Sony skærm. Spørgsmålet er om han ville
kunne spille på den hvis jeg ofrede et godt skærmkort på den. Eller er det
en dårlig idé?

Det ville være dejligt om der var en som kørte med sådan en konfiguration,
som kunne fortælle mig at det går.

MVH / Gearløs.

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 11:39

On Wed, 22 Jan 2003 11:22:03 +0100, "Gearløs" <Per@lorx.dk> wrote:

> [...]
>en dårlig idé?
>
>Det ville være dejligt om der var en som kørte med sådan en konfiguration,

Det vil ikke kunne svare sig at ofre mere end 500 kr. på et grafikkort
af type geforce2 mx400 eller voodoo3.
En Pll 233 er mere gunstig end en 233mmx.

Det er ikke sikkert, at det kan køre. Du skal dels finde ud af om
computeren har agp slot eller kun pci. Der er jo ikke ret meget til
salg til pci.
Dels bør du lige fortælle hvilket bundkort det er, eller hvis det er
mærkevare, så type og model. Bios opdatering kan nemlig være afgørende
for, om grafikkortet vil virke (give skærmbillede overhovedet).

Hvilket styresystem bruges ? Det er vel windows 98.

hilsen

John

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 11:42

> [...]

>en dårlig idé?
>
>Det ville være dejligt om der var en som kørte med sådan en konfiguration,

Hej

Du får aldrig et moderne spil til at køre tilfredsstillende på en
maskine med 233 MHz CPU, uanset hvor mange tusind kr
du bruger på grafikkortet. Den maskine har simpelthen ikke
hestekræfter nok til at trække det. Et dyrt grafikkort vil være
spildt på den maskine.
Jeg har selv en gammel 233 MHz Pentium 2 stående og
den er fin til Internet og tekstbehandling, men ikke ret meget
andet.

Køb hellere et billigt bundkort og en CPU på ca 1 GHz.
De to ting kan fås for ca 1000 kr ialt.
Et middelgodt grafikkort kan fåes for 6-800 og så kan
de fleste spil køre tilfredstillende.

mvh Per

Fra : Gearløs

Dato : 22-01-03 14:01

"Per N" <nospam@invalid> skrev i en meddelelse
> On Wed, 22 Jan 2003 11:22:03 +0100, "Gearløs" <Per@lorx.dk> wrote:
>
> Jeg har selv en gammel 233 MHz Pentium 2 stående og
> den er fin til Internet og tekstbehandling, men ikke ret meget
> andet.

Fint nok Per. Men du har jo ikke prøvet at sætte et godt grafikkort i
233'eren. Det jeg forestillede mig, men det kan være at det er forkert, er
at man ville få noget 'loading ventetid' - som man måske kunne leve med, men
at det ellers kørte tilfredstillende...

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 14:07

On Wed, 22 Jan 2003 14:00:38 +0100, "Gearløs" <Per@lorx.dk> wrote:

>Fint nok Per. Men du har jo ikke prøvet at sætte et godt grafikkort i
>233'eren.

Ja, det glemte jeg at nævne. Sorry. Jeg prøvede for sjovs skyld at
smide et Geforce 4 i fra min "rigtige" PC, bare for at se hvad der
skete. Desværre skete der ikke ret meget. Et spil som "Soldier of
fortune" kørte præcist lige så sløvt som med det billige TNT2 kort
jeg normalt har siddende i maskinen. Og SOF er altså et 2 år
gammelt spil, så helt nye spil vil kun køre endnu værre, eller slet
ikke.

>Det jeg forestillede mig, men det kan være at det er forkert, er
>at man ville få noget 'loading ventetid' - som man måske kunne leve med, men
>at det ellers kørte tilfredstillende...

Niks, der kræves altså også CPU kraft for at køre et spil og det kan
en 233 MHz ikke leve op til. Det hjælper jo heller ikke meget at
have en Ferrari hvis der sidder en motor fra en knallert i den, vel?

mvh Per

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-01-03 14:16

Per N wrote:

> have en Ferrari hvis der sidder en motor fra en knallert i den, vel?

Jo sq da! Tøserne aner jo ikke forskel, de kigger bare på bilen og så er du
sikret f.. øøhhh, omsorg! det næste lange stykke tid..

sorry, kunne ikke lade være, skal nok gå til frokost nu!

--
Martin L. Johansen

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 15:03

On Wed, 22 Jan 2003 14:07:27 +0100, Per N <nospam@invalid> wrote:

> [...]
>jeg normalt har siddende i maskinen. Og SOF er altså et 2 år
>gammelt spil, så helt nye spil vil kun køre endnu værre, eller slet

Netop, tnt2 eller geforce2 mx er godt nok.

hilsen

John

Fra : Gearløs

Dato : 22-01-03 16:06

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
have en Ferrari hvis der sidder en motor fra en knallert i den, vel?

> John wrote: Netop, tnt2 eller geforce2 mx er godt nok.

Ja, spørgmålet er om Per's metafor er så god. Om forholdet mellem en Farari
og dens motor, svarer til forholdet mellem et bundkort og et skærmkort (Jeg
er selvfølgelig klar over at Per kan have ret, det kan godt være at det ikke
dur). Men problemet kunne også være at der er forskel på hvad man mener er
'godt nok'. Kunne man finde et godt kriterium? Hvad nu hvis man sagde at
'godt nok' var, at computeren for det første skulle kunne spille de ikke
allermest krævende spil, og den for det andet kan køre spillene på en måde
så (hvis man spiller mod hinanden på to computere) så spiller ham med 233 +
geforce2 mx ikke med væsentligt handikap?

Hvis det simpelthen ikke dur, hvilket brugt bundkort og brugt skærmkort som
er 'godt nok' skulle jeg så kikke efter?

Venlig hilsen Gearløs

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 17:02

On Wed, 22 Jan 2003 16:06:28 +0100, "Gearløs" <Per@lorx.dk> wrote:

> [...]
>dur). Men problemet kunne også være at der er forskel på hvad man mener er

Bevares, du kan da sagtens starte et krævende 3D spil op på din
gamle maskine. Det vil bare ikke køre i noget der ligner flydende
bevægelser. Istedet vil du få et slideshow med ca 1 billede pr sekund,
og det hjælper altså ikke meget med et tungt grafikkort.
CPU'en skal stadig regne ud hvad der sker inden den kan sende
det videre til grafikkortet, så resultatet vil bare være at CPU'en
knokler mens grafikkortet står og venter på data.

>Kunne man finde et godt kriterium? Hvad nu hvis man sagde at
>'godt nok' var, at computeren for det første skulle kunne spille de ikke
>allermest krævende spil,

Kom med nogen konkrete eksempler på spil. Så er det nemmere
at sige hvor meget power du skal bruge. Eller se på æskerne i
computerbutikken. Der står på dem hvad der kræves som minimum,
og bemærk at det som regel er det absolutte minimum der er nævnt.

>Hvis det simpelthen ikke dur, hvilket brugt bundkort og brugt skærmkort som
>er 'godt nok' skulle jeg så kikke efter?

Som tidligere nævnt, så skal du op på et minimum 1 GHz CPU
for at køre bare nogenlunde nye spil.
Af grafikkort vil jeg sige mindst et Geforce 2, ATI 7500 eller
lignende.

mvh Per

Fra : o&u

Dato : 23-01-03 08:55

> [...]

>Hvis det simpelthen ikke dur, hvilket brugt bundkort og brugt skærmkort som
>er 'godt nok' skulle jeg så kikke efter?

Jeg kendte engang een som baksede som et æsel med en k6-2 450 og et
geforce2 mx400 kort i en uge eller mere. Via chipset drillede ham vist
i windows 98. Han blev ikke tilfreds, - købte et bundkort til P4 og en
(desværre) celeron. Det blev han meget tilfreds med.

Tja, hvad er så godt nok: noget Plll med mere end 800 MHz og noget
(mindst) geforce2 mx400 eller gts.

Undgå hellere at bundkortet er med via chipset, nu vi er i gang. Find
noget med Intel chipset.

Brug et creative lydkort, gerne et billigt til 150, f.eks. pci128
eller 4.2

mvh

John