Dual DDR ?
Fra : Familien Kristensen

Dato : 22-01-03 09:11

Hej

Kan nogen forklare mig sammenhængen i Dual DDR ?

Er det bare 2 alm DDR ram blokke ?
Eller er de helt specielle ? Jeg kan ikke finde dem på edbpriser.dk

Grunden er, at jeg har fundet et Asus bundkort, P4G8X, og der ville jeg jo
gerne kunne købe noget Dual DDR ram til.

hilsner

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 09:31

On Wed, 22 Jan 2003 09:11:13 +0100, "Familien Kristensen"
<famkris@kristensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Grunden er, at jeg har fundet et Asus bundkort, P4G8X, og der ville jeg jo
>gerne kunne købe noget Dual DDR ram til.

Dual DDR er bare en bedre måde at udnytte ram'en på. Så DDR rammen er
helt normal. Der skal bare være mere end 1 stang. F.eks. 2 stænger,
men der må gerne 3. Så det _skal_ ikke sidde i par.

Til P4 er der kun Granite bay chipset (P4G8X) der understøtter dual
ddr, og så vidt jeg husker også noget sis.

Det gør det kun med ddr266 eller pc2100. Men det er nu klogt at købe
ddr333 (også kaldet pc2700 ram) alligevel. Måske kan det tweakes til
at løre ram'en så hurtigt, - men det slår andre chipset med ram
kørende som ddr266.

Til AMD har man nforce2 chipset, der kan dette også.

John

Fra : Familien Kristensen

Dato : 22-01-03 14:31

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørende som ddr266.
>
> Til AMD har man nforce2 chipset, der kan dette også.

Hej og tak for svar

Intel er lige kommet med et chipset til alm DDR og Dual DDR.

Fungerer Dual DDR ligesom IDE RAID princippet hvor den læser og skriver på 2
standard enheder af gangen ?

hilsner

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 15:01

On Wed, 22 Jan 2003 14:31:10 +0100, "Familien Kristensen"
> [...]

>jo

>Hej og tak for svar
>
>Intel er lige kommet med et chipset til alm DDR og Dual DDR.

Ja, det er vel granite bay chipset, som dit asus p4g8x anvender.

>Fungerer Dual DDR ligesom IDE RAID princippet hvor den læser og skriver på 2
>standard enheder af gangen ?

nah, nu virker raid da på den måde, at den skriver samtidigt på 2
diske, eller læser samtidigt. Og så kan man egentligt godt sige det,
ja.

Det er ligesom 2 kanaler. Dobbelt overførselskapacitet.

Det giver imidlertid ikke mere end ca. 2 % totalt på maskinens
hurtighed.

hilsen

John

Fra : Familien Kristensen

Dato : 22-01-03 15:15

> [...]
>
> Det er ligesom 2 kanaler. Dobbelt overførselskapacitet.
>
> Det giver imidlertid ikke mere end ca. 2 % totalt på maskinens

Hej

På Toms Hardware var der en test af Dual DDR 266 vs Single DDR 333, hvor
Dual DDR vandt flere tests, og blev kun slået af RDRAM 1066.

Det er imponerende syntes jeg

Hvis jeg nu køber nogle PC2700 eller PC3500, vil de så kunne køre i en
PC2100 sokkel ?

hilsner

Fra : o&u

Dato : 22-01-03 15:20

On Wed, 22 Jan 2003 15:14:51 +0100, "Familien Kristensen"

>På Toms Hardware var der en test af Dual DDR 266 vs Single DDR 333, hvor
>Dual DDR vandt flere tests, og blev kun slået af RDRAM 1066.
>
>Det er imponerende syntes jeg

ja, men det er sikkert, det bliver bedre endnu, med dual ddr 333 og
400.

>Hvis jeg nu køber nogle PC2700 eller PC3500, vil de så kunne køre i en
>PC2100 sokkel ?

jada, det er samme sokkel. Det specificeres efter 2700 Mbyte/s og 3500
Mbyte/s eller 2100 Mbyte/s, som åbenbart svarer til henholdsvist
ddr333, ddr431 og ddr266.
Jeg synes, at du giver vildt meget for pc3500 uden at kunne udnytte
det før end i din næste pc.

John