Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skanning af papir- og lysbilleder?
Fra : Jan Poulsen

Dato : 22-01-03 06:55

Hej NG

Jeg har en masse billeder liggende, som jeg helt ærligt aldrig for hentet
frem og når jeg så endelig skal brug et af dem, så leder jeg mapper,
kassetter, kuverter og hvad har vi igennem (ja det roder lidt

Nå, men nu hvor jeg har fået købt mig et digital kamera har jeg fået blod på
tanden med at få ryddet op i "mit liv i billeder indtil videre", så derfor:

Er der nogen der har erfaring med skanning af papir- og lysbilleder?

Følgespørgsmål som jeg kunne tænke mig at få kommentarer til er:

Er det muligt at få andre til det og hvad koster det typisk pr
negativ/positiv?

(gerne med link eller firmanavn).

Hvad skal man forvente at betale for en skanner til negativ/positiv
skanning?

(gerne med forslag til skanner)

Skal man købe en dedikeret negativ/positiv skanne eller en indsats til
flatbed?

(er det muligt at skanne flere negativ/positiv i "one go" og så auto
klippe/klistre derefter?)

Hvor lang tid tager det ca. pr. negativ/positiv? (hvis jeg vælger
skan-selv løsningen kan man jo godt vurderer om man skal digitaliserer hele
sit liv *s*)

Hvilken opløsning skal man benytte når man skanner?

Er der andet der bør overvejes?

På forhånd tak.

Mvh

Jan

Fra : Rfou

Dato : 22-01-03 07:47

"Jan Poulsen" skrev d. 22-01-03 06:55 dette indlæg :
> [...]

lysbilleder?

> Jeg har en Canoscan D66oU og scanner billeder/Dias og negativer med
gode resultater ved opløsning 300 pixel . Der er mange valgmuligheder op
til 1200 pixel.
Negativer og Dias sker enkeltvis i en speciel holder; men med
papirbilleder kan man fylde scanneren op, og så klippe og redigere i sit
fotoprogram.
Jeg tror nok at jeg gav ca. 1300 kr. for scanneren for ca. 1½ år siden.
Hilsen Rudolf

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Petersen

Dato : 22-01-03 08:56

"Jan Poulsen" <jpoulsen@theoffice.net> skrev i en meddelelse
> [...]

derfor:

> Er der nogen der har erfaring med skanning af papir- og lysbilleder?

( Mht. scanning af alm. sort/hvide positive fotos kan du bruge en alm.
billig flatbedscanner - lysbillederne ville jeg få lavet billeder af hos en
fotohandler og derefter selv scanne billdet ind ).

> Er det muligt at få andre til det og hvad koster det typisk pr
> negativ/positiv?
( Hvis du har mange billeder vil en scanner hurtigt tjene sig ind, frem for
at få en fotohandler til at gøre det - men når du nu skriver
negativ/positiv - snakker vi så også om sort/hvide negativer? Indscanning af
sort/hvide negativer kan du selv meget nemt også selv scanne, hvorimod jeg,
tidligere i denne gruppe, har hørt at en scanner med indsats til scanning af
farvenegativer og dias ikke har den ønskede/forventede kvalitet ( billederne
kræver som regel hver sin intensitet af lys - men en indsats afgiver altid
samme lys lysintensitet ))

Skal man købe en dedikeret negativ/positiv skanne eller en indsats til
> flatbed?
( En dedikeret negativ/positiv scanner har samme svaghed, som en indsats -
den scanner med samme lysintensitet, uanset om negativet - sort/hvid -
farvenegativ - eller dias kræver mere eller mindre lys for at få et godt
resultat )

>(er det muligt at skanne flere negativ/positiv i "one go" og så auto
> klippe/klistre derefter?)
( Når vi taler om sort/hvide negativer med samme mæthed/sværtning - kan der
scannes flere på én gang - men ellers vil jeg foretrække ét billede af
gangen)

Hvor lang tid tager det ca. pr. negativ/positiv? (hvis jeg vælger
> skan-selv løsningen kan man jo godt vurderer om man skal digitaliserer
hele > sit liv *s*)
( En indscanning af et sort/hvid negativ tager ikke længere tid end at
indscanne positivt papirbillede - alt efter størrelsen - men vel omkring ½
minut - dertil kommer så tiden med evt. redigering - fjerne ridser m.m.)

> Hvilken opløsning skal man benytte når man skanner?
( Alt afhængig efter hvor stort du vil have dit sort/hvide billede i på
skærm eller i udprint - jeg scanner med 600 dpi, men så kan et 6 X 6 negativ
også printes i pæn kvalitet op til 12 X12 cm )
Jeg sidder netop og scanner gamle sort/hvide negativer - og lægger gerne en
sådan scanning i dk.binaer under titlen " 1943 ".
Opskriften til den metode jeg bruger med scanning af sort/hvide negativer er
hentet på Poul Petersens hjemmeside
http://home19.inet.tele.dk/poulm

Jan
Mvh. Meyer.

Fra : CeeCee

Dato : 22-01-03 14:38

Hej Jan

Jeg har stået i samme situation som du, og efter 20 år med kamera over
skulderen villle jeg gå over til digitalt.

Først vil jeg afvare dig mod at købe en HP Scanjet 3570 - for jo en god
scanner er din løsning. HP scanneren er totalt langsom, dyr og har faktisk
ikke en god kvalitet.

Jeg valgte sådan een og heldigvis gik den i stykker efter 1½ måned og jeg
har lige fået den byttet til en Canon Canoscan 1250 US2F hvor der medfølger
et USB2.0 kort i pakken. Suveræn software, godt "optik", og masser af gode
scanninger forude. Et spark røv produkt i forhold til HP.

Sæt i gang

Claus

Fra : nedrige@hotmail.com

Dato : 22-01-03 16:23

> Først vil jeg afvare dig mod at købe en HP Scanjet 3570 - for jo en god
> scanner er din løsning. HP scanneren er totalt langsom, dyr og har faktisk
> ikke en god kvalitet.

Enig i dine betragtninger omkring Scanjet 3570 (og HP scannere iøvrigt??) .
Lad dem blive i butikkerne.!!

Jeg købte ligeledes en HP3570 for 1350,- Kr. i Elg-giganten. Mit første
indtryk var dårligt på grund af de meget hukommelseskrævende og langsomme
drivere. De havde også mærkelige ikke standard brugergrænseflader.

Eneste plus var at scanneren var i stand til at scanne meget store billeder
med højeste opløsning (1200 dpi).

Man kunne endvidere ikke placere dias i rammer i transparent holderen uden
at skulle tage dem ud af dias-rammen.

Scanneren var iøvrigt også fejlbehæftet, idet der på billeder scannet med
fuld opløsning var en grøn og en rød stribe.

Jeg kunne returnere scanneren uden problemer.

Jeg købte istedet en Canon 1210 med tilhørende transparent scanner. Ikke med
USB 2.0, og problemer med at scanne store områder med fuld opløsning, men
med mere moderate drivere ( lidt Win3.11 look) . Jeg mærker ikke nogen
forringelse i dataoverførselen i forhold til HP og kvaliteten er også bedre.

Jeg var engang HP fan (takket være min trofaste HP15C).

/ Bo

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-01-03 20:03

On Wed, 22 Jan 2003 06:55:02 +0100, "Jan Poulsen"
> [...]

>frem og når jeg så endelig skal brug et af dem, så leder jeg mapper,
>kassetter, kuverter og hvad har vi igennem (ja det roder lidt

Aldi har en dias/filmscanner til salg fra onsdag den 29.01. for
2300,-kr.

http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Jens

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 22-01-03 20:24

I <3e2feac2.522051@news.get2net.dk> skrev Jens Olsen:

> Aldi har en dias/filmscanner til salg fra onsdag den 29.01. for
> 2300,-kr.
>
> http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm

Yderligere info om scanneren:

http://www.scanace.com/en/index.php