Caligula 3½ time DVD?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-01-03 03:30

En bekendt fortalte mig forleden om Caligula som han kaldte for 'den sygeste
film der nogensinde er lavet' (og så anbefalede han mig faktisk at se
den!?!). Nu er jeg efterhånden forberedt på hvad jeg går ind til, så nu
ville jeg investere i den.
Jeg ser den så pludselig i en DVD R2 udgave ligge hos TP til 25 kroner (!).
Denne udgave er 2½ time lang, hvor min kammerat påstår der findes en 3½
times udgave som han synes jeg skulle gå efter.
Kan det passe og kan en sådan købes på DVD noget sted? (Ellers er 25,- vel
en ok pris Region er ligemeget...

Fra : ML-78

Dato : 22-01-03 05:25

> [...]
> times udgave som han synes jeg skulle gå efter.
> Kan det passe og kan en sådan købes på DVD noget sted? (Ellers er 25,- vel

Er du sikker på de spilletider? Der findes en 1½ times standardudgave i både
region 1 og region 2, og så en 2½ times "Caligula - Complete Uncut Version".
Sidstnævnte er en region 0 amerikansk udgivelse (dvs. den kan fås hos region
1 forhandlere).

ML-78

Fra : Henrik Larsen

Dato : 22-01-03 08:28

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Version".
> Sidstnævnte er en region 0 amerikansk udgivelse (dvs. den kan fås hos

Den uklippede 149min version er også ude på dansk DVD (som ganske
rigtigt kan købes i TP for små penge), desværre uden ekstramaterialet
fra den tilsvarende amerikanske udgivelse.

Vh Henrik

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 08:40

On Wed, 22 Jan 2003 08:28:20 +0100, "Henrik Larsen"
<info@cultmovies.dk> wrote:

>Den uklippede 149min version er også ude på dansk DVD (som ganske
>rigtigt kan købes i TP for små penge),

Undskyld, men hvad er TP ?
Bare lige så de uindviede også kan være med.

Thanks

Per

Fra : Martin Moeller

Dato : 22-01-03 09:08

Per N skrev:

> Undskyld, men hvad er TP ?
> Bare lige så de uindviede også kan være med.

TP Musik Marked.
Find dem her: http://www.tpmusik.dk/

--
Mvh. Martin Møller
"Ingen har nogensinde stillet spørgsmålstegn ved det faktum, at alle kvinder

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 09:13

On Wed, 22 Jan 2003 09:07:59 +0100, "Martin Moeller"
<martin.moller@get2net.dk> wrote:

>TP Musik Marked.
>Find dem her: http://www.tpmusik.dk/

Tusind tak

mvh Per

Fra : Heidi

Dato : 22-01-03 08:18

C. H. Engelbrecht wrote:
> En bekendt fortalte mig forleden om Caligula som han
> kaldte for 'den sygeste film der nogensinde er lavet' (og
> så anbefalede han mig faktisk at se den!?!).

Kunne du mon løfte sløret for hvad den handler om?
En søgning på imdb gav nemlig 4 resultater, og ingen
af dem havde ret meget info om handlingen.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 08:45

On Wed, 22 Jan 2003 08:17:39 +0100, "Heidi" <no-spam@adslhome.dk>
wrote:

>Kunne du mon løfte sløret for hvad den handler om?
>En søgning på imdb gav nemlig 4 resultater, og ingen
>af dem havde ret meget info om handlingen.

Klip fra Dvdoo :

Caligula er filmen der viser det dekadente liv i romerriget under
kejser Caligulas skrækvælde. Han udnævner sig selv til Gud og sin hest
til senator. Hans passion er hans egen søster. Hvordan han får
oparbejdet et gigantisk bordel og tvinger senatorernes hustruer og
døtre til at prostituere sig. Filmen skabte stor skandale ved
premieren, fordi producenten indsatte specielle nøgenscener efter at
filmen var optaget. Nu udgives den i sin oprindelige uklippede
version.

Fra : etta place

Dato : 22-01-03 09:57

.... Filmen skabte stor skandale ved
> premieren, fordi producenten indsatte specielle nøgenscener efter at
> filmen var optaget.

nøgenscener... de omtalte scener er pornogafiske!

etta

Fra : Per N

Dato : 22-01-03 10:09

On Wed, 22 Jan 2003 09:56:55 +0100, "etta place" <etta@place.com>
wrote:

>nøgenscener... de omtalte scener er pornogafiske!

Sikkert derfor at de omtales som "specielle nøgenscener".
Almindelige nøgenscener ses jo i halvdelen af alle film.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 22-01-03 10:40

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du mon løfte sløret for hvad den handler om?
> En søgning på imdb gav nemlig 4 resultater, og ingen
> af dem havde ret meget info om handlingen.

http://us.imdb.com/Title?0080491 - IMDB har stavet det forkert, nemlig
Caligola. De amerikanere!! :)

Jeg købte filmen til 39,- hos DVDOO - og så filmen, som muligvis er - ja den
mest sindsyge film jeg til dato har set. Til gengæld synes jeg de har skabt
en Caligula i filmen, som passer meget godt med ham Caligula, jeg lærte om i
1.g latin på gymnasiet.
Pornoscenerne er desværre alt for dominerende i filmen hvis man vil se den
rent historisk interesseret.

mvh
Mads

Fra : etta place

Dato : 22-01-03 11:56

> Pornoscenerne er desværre alt for dominerende i filmen hvis man vil se den
> rent historisk interesseret.

c'mon... du fandt 6 min. porno "dominerende" og forstyrrende i forhold til
din "historiske interesse", i en film der i 2½ beskæftiger sig med
perversiteter, kastrationer, opsprætninger, hovedafhugningerog lemlæstelse!!

etta

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-01-03 12:11

etta place <etta@place.com> skrev:

> [...]
> forhold til din "historiske interesse", i en film der i 2½
> beskæftiger sig med perversiteter, kastrationer, opsprætninger,

Den køber jeg heller ikke, men det lød godt.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 22-01-03 15:53

> [...]
> din "historiske interesse", i en film der i 2½ beskæftiger sig med
> perversiteter, kastrationer, opsprætninger, hovedafhugningerog

Det der gider jeg overhovedet ikke tage seriøst.

Desuden er det mere normalt med "perversiteter, kastrationer, opsprætninger,
hovedafhugningerog lemlæstelse" i film end det er at se en kejser stikke sin
hånd op i røven på en anden mand.

Fra : ivan karamazov

Dato : 23-01-03 10:03

> [...]
opsprætninger,
> hovedafhugningerog lemlæstelse" i film end det er at se en kejser stikke

!!!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-01-03 12:31

Mads Holmsgaard Eriksen skrev:
> http://us.imdb.com/Title?0080491 - IMDB har stavet det forkert,
> nemlig Caligola. De amerikanere!! :)

Nej, de har stavet det på italiensk, da de åbenbart anser Italien
for vigtigste oprindelsesland.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 22-01-03 15:53

> Nej, de har stavet det på italiensk, da de åbenbart anser Italien
> for vigtigste oprindelsesland.

My bad. Kan desværre kun spansk, ikke italiensk.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-01-03 16:00

Mads Holmsgaard Eriksen skrev:
> My bad. Kan desværre kun spansk, ikke italiensk.

Et trick til IMDB-brugeren: Hvis man udskifter "www" i adressen
med "akas", altså lader IMDB-URL'er starte med
http://akas.imdb.com/, vises alternative titler i
details-informationerne om filmene.

Så kan man f.eks. se, at filmen har nogle italienske b-titler, som
også staves med o i Caligola, og at den almindelige engelske titel
er Caligula.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 22-01-03 21:14

Niche hint

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Grandmaster Melle Me~

Dato : 22-01-03 17:32

Mads Holmsgaard Eriksen <mhe@smartazz.dk> wrote:

> "Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> http://us.imdb.com/Title?0080491 - IMDB har stavet det forkert, nemlig
> Caligola. De amerikanere!! :)

Det er en italiensk produktion, så det er blot den italienske
originaltitel.

> [...]
> 1.g latin på gymnasiet.
> Pornoscenerne er desværre alt for dominerende i filmen hvis man vil se den

Caligula er stor kunst, den og Salò o le 120 gionate di Sodoma bør ikke
fattes i noget hjem!

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-01-03 11:28

C. H. Engelbrecht <chrisengeldk@dkik.dk> skrev:

> [...]
> faktisk at se den!?!). Nu er jeg efterhånden forberedt på hvad jeg
> går ind til, så nu ville jeg investere i den.

Den sygeste er nu Salo efter min mening. Caligula er, efter sigende, en
udmærket beskrivelse af begivenhederne under denne kejsers styre. Da den er
lavet af mr. Penthouse Magazine Bob Guccione, så er der ikke sparet på unge
romerinder i lette geventer, men det er vist heller ikke ramt helt ved siden
af, hvis man skal tro de historiske kilder. Derudover er der ikke sparet på
noget på budgettet. Flotte dekorationer og dygtige skuespillere.
Skuespillerne påstod bagefter at Guccione tog røven på dem ved at putte
flere nøgenscener ind, men det er der vist ingen, der tror på. De vidste
godt, hvad filmen ville handle om.

> [...]
> der findes en 3½ times udgave som han synes jeg skulle gå efter.
> Kan det passe og kan en sådan købes på DVD noget sted? (Ellers er 25,-

Jeg har set 25 kr. udgaven og det er den udgave jeg kender fra tidligere.
Jeg tror ikke på, at der er lavet én med flere scener. Og hvis der er, så
går man formodentlig ikke glip af noget. Der er fuld valuta for pengene i
den fra TP.

Fra : Dan

Dato : 22-01-03 17:04

> romerinder i lette geventer, men det er vist heller ikke ramt helt ved siden
> af, hvis man skal tro de historiske kilder.

Det behøver du ikke engang...
Jeg var lige et smut dernede i min tidsmaskine forrige uge, og det var præcis som i filmen!

Dan

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-01-03 18:31

> [...]
> går man formodentlig ikke glip af noget. Der er fuld valuta for pengene i

Jeg checkede på IMDB (under Caligola), og jeg skal love for der findes mange
udgaver af samme film! Der var rent faktisk refereret til en 'complete'
italiensk udgave på 210 minutter, ergo 3½ time.
Nå, det kan være jeg skal bruge de skaldede 25 spir på TP's udgave og se om
jeg synes det er værd at lede efter en ekstra lang version inkl. noget
ekstramateriale.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-01-03 03:42

Tjah. Brugte 25 kroner på Caligula og fik set den.

Føj for den lede!!! Hvis man skal tro på noget i den film så var det gamle
Rom et vildt sygt samfund til sammenligning med i dag. Ok, Caligula var
ekstremen, men alligevel. Bestialske drab, voldtægt, incest, sodomi,
seksuelt vanvid på seksuelt vanvid. Aldrig er jeg stødt på en film som
denne.

Når man ser bort fra de pornografiske sekvenser som vi alle har lært ikke
hører hjemme i film man tager alvorligt, og bort fra at produceren kommer
fra denne (med rette) udskældt skyggebranche, så er det en dybt skræmmende
film der gør en i kolossalt dårligt humør. Seven, American Psycho og 8mm er
mainstream til sammenligning! Jeg kan sateme godt forstå at folk har råbt og
skreget af Caligula igennem tiderne, for mere psykotisk historie er aldrig
blevet fortalt på film. (SVJV.)
Jeg er glad for at jeg så den alene. Og jeg er glad for at jeg var blevet
forberedt på indholdet. Den film er revnende ligeglad med psykologiske kneb
til at sløre detaljerne så man selv skal forestille sig de ubehagelige ting,
de viser dem lige på og hårdt! Hvis 8mm havde haft den indstilling, havde vi
fået lov til at se snuff-strimlen ligepå!
Aldrig før har jeg måttet stoppe en film og tage en pause fordi jeg
simpelthen ikke kunne klare mosten! Man skal sateme være forberedt på at
være stærk før man sætter sig og ser Caligula, for der er reelt risiko for
selv at blive gak af indholdet!

Og når det er sagt...så synes jeg rent faktisk det er en knaldgod film! Jeg
har aldrig stødt på pornografi der har fundet en naturlig del af en seriøs
historie (Triers Idoterne skulle være en undtagelse, men den har jeg så
aldrig set). Det her er suverænt den bedste pornofilm der nogensinde er
lavet (jeg mente engang det var Stjernetegnsfilmene, men ikke mere). Og ikke
pga. at sex-sekvenserne er specielt flottere eller bedre end så meget andet
der kommer fra sex-branchen, men fordi disse indgår i en naturlig sammenhæng
i denne her syge historie. Sådan er det univers bare! Sygt, depraveret,
dekadent.
Jeg tror i øvrigt ikke det er hverken Penthouse-producerens eller nogen
andre 'ansvarliges' mening at forsvare et sådant univers. Jeg fortolker det
i hvert fald omvendt. Meningen med at chokere så effektivt som det gøres er
netop at vise at denne her syge kejsers opførsel ikke er uden konsekvenser!
Han bliver som bekendt slagtet til allersidst!
Man kan så viderefortolke den konklusion til at slutningen viser hvorfor
pornografi aldrig bliver mere respekteret end det er; pornobranchen
beskæftiger sig med at vise sexfantasier der som regel har bedst af at
forblive fantasier! Pornofilms universer er stort set altid grinagtigt
urealistiske. Her er der så vist en realistisk historie om en fyr der
misbruger sin absolutte magt til at føre sine syge fantasier ud i livet.
Hvad er konsekvensen? Døden, samfundets straf er hård og brutal. Paradoksalt
nok har Guccione hermed vist hvorfor hans branche er og bliver en
skyggebranche. Den vil altid være kilde til seksuelt vanvid.
Det der er chokerende og depraverende ved Caligula er faktisk der hvor den
er stor kunst, ligegyldigt hvordan man så end har det med
pornografi. (Og lad mig sige at jeg afskyr porno som kunstart, hvilket så
sjovt nok ikke betyder at jeg ikke benytter mig af det...) Pornoen bruges
som virkemiddel i en kunstnerisk sammenhæng den hører hjemme i. Samtidig
bebrejder jeg ikke nogen for at bespotte filmen, samfundet er nu som det er
og med god grund, og jeg har egentlig ikke lyst til at være med til at
fremme en genkomst af 70'ernes korte trend med 'respekteret porno'.
Det værste ved denne film er at man forestiller sig universet som virkeligt,
hvilket det SVJHF også var. Man bliver simpelthen tæskeræd! Ingen anden
pornografisk film er i stand til dette. Derfor er Caligula god.

Jeg begynder at synes rigtig godt om det samfund jeg bor i. Jeg ved ikke nok
kulturhistorie til at vide om det er de tidlige kristne vi skal takke for
forandringerne i Rom eller om det bare er vores humanisme vi er født med fra
generne, men et samfund hvor noget sådan kan hænde (ok, Caligula var
tilsyneladende den værste) vil jeg sgu egentlig ikke have igen! Og hvordan
ved jeg så det? Fordi nogen lavede en film der hed Caligula og lavede den
som de gjorde.

Føj for den lede...

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-01-03 13:05

> [...]

> Caligula var ekstremen, men alligevel. Bestialske drab, voldtægt,
> incest, sodomi, seksuelt vanvid på seksuelt vanvid. Aldrig er jeg

Den er unik, men mere fordi den har haft et større budget en andre film i
den genre, der var ret populære i den periode. Ilse-filmene og
blackploitation-filmene f.eks.

> [...]
> sateme være forberedt på at være stærk før man sætter sig og ser
> Caligula, for der er reelt risiko for selv at blive gak af indholdet!

Det er nok så meget sagt, men sådan er vi så forskellige.

> [...]
> dekadent. Jeg tror i øvrigt ikke det er hverken Penthouse-producerens
> eller nogen andre 'ansvarliges' mening at forsvare et sådant univers.

Det tror jeg heller. Filmen er lavet fordi det er en saftig historie.

> [...]
> magt til at føre sine syge fantasier ud i livet. Hvad er
> konsekvensen? Døden, samfundets straf er hård og brutal.

Nu var det ikke ualmindeligt, at kejseren blev myrdet. Det var formentlig
sket tidligere, hvis ikke Caligula var så populær hos folket. Han delte jo
penge ud osv.

> [...]
> sig universet som virkeligt, hvilket det SVJHF også var. Man bliver
> simpelthen tæskeræd! Ingen anden pornografisk film er i stand til

Man må tage hatten af for at nogen havde nosser til at lave filmen. Det var
aldrig sket i dag.

> [...]
> egentlig ikke have igen! Og hvordan ved jeg så det? Fordi nogen
> lavede en film der hed Caligula og lavede den som de gjorde.

Hmm, jeg tror nu nok at den slags forekommer den dag i forskellige
diktaturregimer rundt omkring, men der bliver ikke skiltet med det. Men jo,
jeg er også glad for at bo i Danmark.

Fra : Dan

Dato : 23-01-03 16:44

> Man må tage hatten af for at nogen havde nosser til at lave filmen. Det var
> aldrig sket i dag.

Ja, og det er lige præcis det, der er i vejen med vores dages film: Det skal være så /&¤&%¤ mainstream!

Dan

Fra : Morten DH

Dato : 23-01-03 19:05

"Dan" <me@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
Ja, og det er lige præcis det, der er i vejen med vores dages film: Det
skal være så /&¤&%¤ mainstream!

Du har SÅ ret, gider efterhånden ikke bevæge mig ned i Block Buster mere -
så hellere købe katalogtitler på DVD... 70'erne var sgu et spændende årti -
alt var tilladt...

Fra : Max

Dato : 23-01-03 18:15

>Man må tage hatten af for at nogen havde nosser til at lave filmen. Det var
>aldrig sket i dag.

Så rigtig sagt
hatten af for Tinto, for dette mesterværk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-01-03 17:02

C. H. Engelbrecht wrote:

> Jeg kan sateme godt forstå at folk har råbt og skreget af Caligula
> igennem tiderne, for mere psykotisk historie er aldrig blevet fortalt
> på film. (SVJV.)

Hehe. Som andre i tråden allerede har nævnt, så må du straks kaste dig
over Salo. Hvis du synes, Caligula er syg, så kan du bare vente dig.

Salo var filmen, hvor over halvdelen af biografgængerne var gået, før
den sluttede.

Ole Michelsen selv sagde også, at han synes den var ualmindelig
modbydelig. Og han er ellers så frisindet.

Se den straks, det er næste opus i din farefulde færd.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-01-03 19:32

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

> [...]
> over Salo. Hvis du synes, Caligula er syg, så kan du bare vente dig.
>
> Salo var filmen, hvor over halvdelen af biografgængerne var gået, før

Man skal bare lige huske, at Caligula er ren spekulation (læs: der er penge
i lortet) mht. at chokere og forarge.

Salo har et meget stærk politisk budskab, der, kort sagt, er anti-fascistisk
ved at beskrive, hvad fascisme er i sin mest ekstreme udlægning.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-01-03 06:37

> [...]
anti-fascistisk
> ved at beskrive, hvad fascisme er i sin mest ekstreme udlægning.

Salo...ok. Jeg tror jeg venter lidt til jeg har sundet mig ovenpå Caligula.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-01-03 12:39

> Salo...ok. Jeg tror jeg venter lidt til jeg har sundet mig ovenpå
> Caligula.

God idé. Du kan jo sætte dig lidt ind i Pasolini i mellemtiden, så du ved
lidt om, hvad der kan være i vente.

http://us.imdb.com/Bio?Pasolini,%20Pier%20Paolo

Fra : Peter G

Dato : 23-01-03 19:30

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote:

>Man må tage hatten af for at nogen havde nosser til at lave filmen.
>Det var aldrig sket i dag.

Hvad er det nu for en aktuel film hvor to skuespillere, i kunstens
navn, kopulerer som en del af handlingen?
Eller den ide som instruktøren af "Hedwig And The Angry Inch" har fået
om at beskrive "ægte nulevende" boehme/dekadente mennesker (stavning?)
og deres seksuelle udskejelser.

Man skulle tro at forsøg på nyskabelse og/eller provokation er blevet
den nye mainstream. ;)

--
Sv: Fordi det ødelægger den måde og orden hvormed folk normalt læser tekst.
Sv: Top-posting.      Sp: Hvorfor er top-posting en dum ting?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 23-01-03 19:38

Peter G <PeterNOSPAMPedal@gmx.net> skrev:

> [...]
> Eller den ide som instruktøren af "Hedwig And The Angry Inch" har fået
> om at beskrive "ægte nulevende" boehme/dekadente mennesker (stavning?)

Jamen fortæl. Jeg gider ikke gætte.

> Man skulle tro at forsøg på nyskabelse og/eller provokation er blevet
> den nye mainstream. ;)

Man ved aldrig.

Fra : Peter G

Dato : 24-01-03 00:22

>Jamen fortæl. Jeg gider ikke gætte.

Fandt efter lidt intenst søgning titlen på den første: "Intimacy"
(2000). Jeg tog forresten fejl. Det er vist kun blowjobbet, der er
ægte.

Den anden: http://www.thesexfilmproject.com/