Ja, og det er et resultat af den tilgængelige bit-dybte (UK: Dynamic range),
og en computerberegning som hedder "toneal mapping" Der er nogle gode
eksempler sidst i Michael Ashikhmins paper, A Tone Mapping Algorithm for
High Contrast Images (
http://www.cs.sunysb.edu/~ash/tm.pdf )
Og på
http://www.cg.tuwien.ac.at/research/theses/matkovic/node78.html og god
baggrundsinformation i
http://graphics.lcs.mit.edu/~fredo/PUBLI/EGWR2000/durandInteractiveTM.pdf
Der er i virkeligheden meget interessant information i disse papers, så kig
lidt på dem. Der er som regel billeder der illustrerer ideerne på de sidste
sider. De fleste af disse papers beskæftiger sig med computer-generede
billeder, men principperne er de samme for digitale billeder. Det handler
primært om at simulere den måde øjet opfatter lys og skygge.
Så det Fujifilm har gjort er, at:
1) Skaffe mere dynamish område ved at have 2 lys følere på hver pixel (i et
bayer mønster) og
2) At lægge en tone-mapping på billedet, så noget af denne dynamiske
information bliver synlig i den færdige billede.
Derfor fandt jeg det relevant at mange kameraer allerede har mere bit-dybte
(dynamisk område) end der kommer med i en typisk JPG, og som hvis man henter
raw data ud af kameraet kan gøres synlig ved at bruge nogle af de kendte
tone-mapping funktioner.
Så....
--Michael
------------------------ SNIP ------------- SNIP -------------
SNIP -------------
> I et motiv er det forskellen på højlys og skygge, og når
> billedet er taget, så ses der på, hvor god tegningen er i
> højlyset og skyggen.
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
>
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
>
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
>
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
----------------------------------------------------------------------------
----
"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:3E2F2EF1.5EC19267@niels-ebbesen.net...
>
>
> Michael Holm wrote:
>
> > Hvad forstår du så ved dynamisk område?
>
>
> I et motiv er det forskellen på højlys og skygge, og når
> billedet er taget, så ses der på, hvor god tegningen er i
> højlyset og skyggen.
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
>
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
>
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
>
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner