Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny type CCD chip
Fra : Morten Winther

Dato : 22-01-03 01:30

Hej

Fujifilm har introduceret en ny type chip der skulle give en bedre "Dynamic
Range".

Jeg synes det er på tide i stedet for blot at øge antal pixels. Dette åbner
op for bedre digitale billeder med flere detaljer i både skygge og højlys.

Bliver spændende at se nogle samples.

Mere info her:
<http://www.dpreview.com/news/0301/03012202fujisuperccdsr.asp>

--
/ morten

www.megapixel.dk - Dit fotoalbum på nettet!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 01:43

Morten Winther wrote:

> Bliver spændende at se nogle samples.

Ja Fuji's er meget langt fremme med deres Super CCD'er, jeg har
prøvet at åbne emnet i en tråd, men jeg tror det var sort snak
for de fleste, der var ihvertfald ikke den store respons.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-01-03 01:57

"Niels Ebbesen" skrev:
> Ja Fuji's er meget langt fremme med deres Super CCD'er,
> jeg har prøvet at åbne emnet i en tråd, men jeg tror det
> var sort snak for de fleste, der var ihvertfald ikke den
> store respons.

Det er nok også svært at debatere teori baseret på pressemateriale (og
tilsvarende) fra fabrikantens side.

Personligt vil jeg nok hurtigt savne praktiske sammenligninger, allerhelst
udført af uafhængig trediepart. Men det er nok bare en erhvervsskade jeg har
fra computerbranchen hvor den ene fabelagtige mikroprocessor "udkonkurrerer"
den anden, eller den og den grafikchip bare er så meget bedre end den anden,
og så viser det sig senere at det mere var indenfor et begrænset virkeområde
og ikke det som flertallet brugte.

Men nu vi er startet debatten, hvad er det som gør denne CCD-chip værd at
fremhæve ?

Mvh, Lars

Fra : Morten Winther

Dato : 22-01-03 11:04

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Men nu vi er startet debatten, hvad er det som gør denne CCD-chip værd at
> fremhæve ?

Det synes jeg jo nok at jeg nævnte, men teknisk har de gjort det at der er 2
photodiodes til hver "photosite". Da de har hver sin følsomhed giver det en
større "dynamic range". Det vil sige at der er større mulighed for at belyse
ekstremerne - altså højlys samt skygge.

Dette er faktisk noget man kender fra negativ film, hvor man også har korn
der reagerer forskelligt på lys for at give en bedre "dynamic range".

Hvad er egentlig det danske ord for dynamic range? Toneområde? Kan ikke
huske det.

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 22-01-03 18:07

I <b0lq5m$g87$1@news.cybercity.dk> skrev Morten Winther:
> [...]
> følsomhed giver det en større "dynamic range". Det vil sige at der er
> større mulighed for at belyse ekstremerne - altså højlys samt skygge.

Det bliver interessant - netop dette punkt er vel et af de steder hvor
der endnu mangler en del i forhold til de analoge film, selv med de
bedste CCD-elementer?

> Hvad er egentlig det danske ord for dynamic range? Toneområde? Kan
> ikke huske det.

Jeg tror faktisk man bruger "dynamikområde"!

- det gør man i hvert fald ved højttalere.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 22:05

Lars Ladingkaer wrote:

> Men nu vi er startet debatten, hvad er det som gør denne CCD-chip værd at
> fremhæve ?

Jeg orker ikke en debat, hvor jeg først skal forklare hvad
debatten handler om, hvis du vil vide noget om chipteknologi,
så må du selv gøre en indsats, og sætte dig ind i emnet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 26-01-03 23:26

Lars Ladingkaer wrote:

<snip>

> Men nu vi er startet debatten, hvad er det som gør denne CCD-chip
> værd at fremhæve ?
>
> Mvh, Lars

Jamen prøv at vælge flash demoen på denne link
Den er virkelig godt lavet

<http://www.dpreview.com/news/0301/03012202fujisuperccdsr.asp>

Og Tryk på denne link (findes på ovennævnte side)
For more information see this Flash presentation on the Fujifilm UK website

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 22-01-03 19:24

Mit D30 har en bitdybte på 12bits pr. kanal, som man kan få adgang til med
RAW formatet.

PS: Nvidias nye grafikkort, GeforceFX 16bits pr. kanal - i hukommelsen og på
video-out.

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 22-01-03 19:25

Rettelse, GeforceFX har 32 bits pr. kanal - en float....

--M

Fra : Sonny W.

Dato : 22-01-03 19:54

Michael Holm wrote:
> Mit D30 har en bitdybte på 12bits pr. kanal, som man kan få adgang til med
> RAW formatet.

Fint nok, men det har ikke noget med CCD imagerens dynamik at gøre. :)

Mvh.
Sonny W.

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 00:12

Ehhhh

Hvad forstår du så ved dynamisk område?

--Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 00:54

Michael Holm wrote:

> Hvad forstår du så ved dynamisk område?

I et motiv er det forskellen på højlys og skygge, og når
billedet er taget, så ses der på, hvor god tegningen er i
højlyset og skyggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 08:28

Ja, og det er et resultat af den tilgængelige bit-dybte (UK: Dynamic range),
og en computerberegning som hedder "toneal mapping" Der er nogle gode
eksempler sidst i Michael Ashikhmins paper, A Tone Mapping Algorithm for
High Contrast Images ( http://www.cs.sunysb.edu/~ash/tm.pdf )

Og på http://www.cg.tuwien.ac.at/research/theses/matkovic/node78.html og god
baggrundsinformation i
http://graphics.lcs.mit.edu/~fredo/PUBLI/EGWR2000/durandInteractiveTM.pdf

Der er i virkeligheden meget interessant information i disse papers, så kig
lidt på dem. Der er som regel billeder der illustrerer ideerne på de sidste
sider. De fleste af disse papers beskæftiger sig med computer-generede
billeder, men principperne er de samme for digitale billeder. Det handler
primært om at simulere den måde øjet opfatter lys og skygge.

Så det Fujifilm har gjort er, at:
1) Skaffe mere dynamish område ved at have 2 lys følere på hver pixel (i et
bayer mønster) og
2) At lægge en tone-mapping på billedet, så noget af denne dynamiske
information bliver synlig i den færdige billede.

Derfor fandt jeg det relevant at mange kameraer allerede har mere bit-dybte
(dynamisk område) end der kommer med i en typisk JPG, og som hvis man henter
raw data ud af kameraet kan gøres synlig ved at bruge nogle af de kendte
tone-mapping funktioner.

Så....

--Michael

------------------------ SNIP ------------- SNIP -------------
SNIP -------------

----

Fra : John

Dato : 23-01-03 16:42

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> og en computerberegning som hedder "toneal mapping" Der er nogle gode
> eksempler sidst i Michael Ashikhmins paper, A Tone Mapping Algorithm for

Tjae, tjoe. Teoretisk har du ret. Men det _er_ altså udførelsen og typen af
CCD'en eller CMOS'en samt de efterfølgende analoge forstærkere, som i sidste
ende afgører, hvad du kan hive ud af dynamik. Og så er det ligegyldigt om
der er "mange" bit.

Der har længe eksisteret film scannere i konsum lejet, med mere end 10 bit
opløsning pr kanal. Men først de sidste par år, er der kommet Dmax tal på
over 3 - 3.5. Se blot Minoltas nye Dimage Scan Dual III. En scanner til
omkring 4.000 med et Dmax på 3.8. Et respektindgydende tal.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Morten Winther

Dato : 23-01-03 18:15

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Ehhhh
>
> Hvad forstår du så ved dynamisk område?

Det har ikke noget at gøre med antallet af bit som den nye chip kan levere.

Dynamic Range har noget at gøre med hvorvidt over- eller underbelyste
områder indeholde nogen detaljer.

Mange gange når man tager et billede kan man bagefter se at f.eks.
baggrunden ville have korrekt belyst med blænde 11 mens hovedmotivet er
korrekt belyst med blænde 8. Hvis hele motivet så er taget med blænde 8
betyder at det at baggrunden vil blive overbelyst og flyde ud i hel hvid -
altså hvis vi snakker en traditionelt digitalt kamera med dårlig Dynamic
Range.

På en alm. farve negativ film vil du kunne se flere detaljer i baggrunden da
den har en bedre Dynamic Range.

Så vi snakker altså ikke om billedet er i 16, 32 eller 48 bit. Billeder kan
godt have samme antal farver selvom der er forskellig Dynamic Range.

/ morten

Fra : Morten Winther

Dato : 23-01-03 18:32

"Morten Winther" <mail@is.invalid> skrev i en meddelelse