Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"ghosting" og "flaring"??
Fra : RS

Dato : 22-01-03 00:12

Er der nogen, der ved, hvad 'ghosting' og 'flaring' kaldes på dansk, og hvad
begreberne dækker over?

Det drejer sig om nogle effekter, der skal undgås, i forbindelse med
fotografering med et digitalkamera.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-03 22:47

RS wrote:

> Er der nogen, der ved, hvad 'ghosting' og 'flaring' kaldes på dansk, og hvad
> begreberne dækker over?

Jeg kan sagtens oversætte de to ord, og jeg har også en idé
om deres betydning, men for at være helt sikker, så kunne
jeg godt bruge hele den tekst, hvor begreberne bliver anvendt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 22-01-03 23:06

> Jeg kan sagtens oversætte de to ord, og jeg har også en idé
> om deres betydning, men for at være helt sikker, så kunne
> jeg godt bruge hele den tekst, hvor begreberne bliver anvendt.

"Ghosting" er de spøgelses lignende skygger eller effekter, der optræder på
en film, hvis der er sluppet falsk lys ind. Eller den har været udsat for
stærk stråling. F.eks røntgen.

"Flaring" er betegnelsen for de ringe, der kan optræde på filmen, når der
fotograferes i modlys. Disse skabes i linsen, når stærkt lys, eller lys fra
siden reflekteres i de forskellige linse elementer. Dette kan modvirkes /
dæmpes med en modlysblænde.
--
MVH
John K Hansen