Maine Coone ?
Fra : Anders Houmark

Dato : 21-01-03 23:20

Hejsa..... For pokker da, nu kom jeg til at sidde og kigge billeder på
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=37&this_f
older=139&limit_start=0&limit_user=15# og.. altså den kat, nøj den er pæn

Sådan en må jeg havde en dag, dog ikke lige nu, da den kat vi har herhjemme
ikke er god sammen med andre katte.. Det tog nok ca. 2-3 mdr. da vi førte
den sammen med en anden kat som skulle bo herhjemme (den er død nu) og jeg
ønsker ikke at give den nuværende kat alt det stress igen.. Den er trodsalt
ca. 10 år gammel, så det er jo ved at være en olding

MEN, jeg tænkte på, kan nogen oplyse mig om hvordan sådan en kat opfører sig
? Jeg synes at have læst noget med de kan være utrolig frække ?
Hvad koster sådan et kræ?
Hvordan skal den holdes? Er det udelukkende en indekat, eller kan den som
min nuværende fint klare sig udenfor ?

På forhånd tak for hjælpen, mvh,

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ida

Dato : 21-01-03 23:46

--
"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad koster sådan et kræ?
> Hvordan skal den holdes? Er det udelukkende en indekat, eller kan den som

Hej Anders *s*

Der blev for et stykke tid siden snakket lidt om forskellen mellem MCO og
NFO og jeg har gemt denne beskrivelse af MCOen, som jeg synes passer rigtig
godt *s*

"Af temperament får Maine Coon katten helt speciel i sin adfærd. Den er fræk
og kan være direkte uartig. For killinger/ungdyr foregår alt i løb. Den er
hurtig og smidig også selv om den bliver stor og tung. En han vejer normalt
mellem 6-8 kg., hunnerne 4-7 kg.
Man må være klar over, at de er med i ALT. Faktisk ligner de meget hunde i
deres adfærd, og de elsker menneskekontakt. De trives fint indendørs, men
lukkede døre tolereres ikke.
Et andet særpræg for Maine Coon kattene, er at de sidder og skraber på
gulvet, eller slår med poten i deres vandskål, før de drikker. Denne adfærd
menes at være et levn fra deres oprindelse som naturkat i de kolde egne af
Nord Amerika, Og mange ejere oplever, at de tager deres mad med poterne og
spiser.
Der er, som hos andre naturkatte, forskel på sommer -og vinterpels. Der kan
også være forskel på pelskvaliteten på ude- og indekatte. Udekattene får en
kraftigere, noget mere fedtet pels.
Selv om pelsen er en naturpels, som burde kunne holde sig selv, er der dog
forskel på konstant at leve ude i det fri, og have busk og krat til at
"rede" pelsen, og til at være indendørs. Det er derfor nødvendigt at rede
katten igennem en gang i mellem, for at holde den fri for døde og løse hår,
specielt i fældetiden

og denne her:

Maine Coonen udvikler sig langsomt, og opnår ikke deres fulde størrelse før
de er mellem tre og fem år. Deres dispositioner forbliver killinge-agtige
gennem hele deres liv, de er store, blide og af naturen gode fjollehoveder.
Maine Cooner elsker at lege og mange vil glade erhverve små ting.

Temperament

Selvom Maine Cooner er meget menneske orienterede katte, er de ikke
overafhængige. De forsøger ikke konstant at tiltrække din opmærksomhed, men
nyder at være i selskab med deres ejer, undersøgende hvilket aktivitet du er
i gang med og hjælper når de kan. De er ikke som en generel regel
"skøde-katte" men som alle andre er der nogle få Maine Coon der foretrækker
skød. De fleste Maine Cooner vil holde sig tæt ved, formentlig optage stolen
ved din side i stedet. Maine Coonerne vil følge dig fra rum til rum og vente
udenfor en lukket dør for at gense dig. En Maine Coon vil være din
følgesvend, din ven, din kammerat men næsten aldrig dit lille barn."

------------------

Maine Coons har det fint med at være indekatte, men har de adgang til en
løbegård, så er det at foretrække.
Jeg er personligt ikke interesseret i at sælge mine killinger til folk der
vil lade dem løbe frit og ved, at jeg ikke er eneste opdrætter med den
klausul. Dette skyldes de farer en fritløbende kat kan komme i kontakt med..
du kan se mere her :
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=12 *s*
Prisen for en MCO med stamtavle ligger på omkring 2500-3000 for en kælekat
og fra ca 4500 og op for en avlskat.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Rollike

Dato : 22-01-03 08:39

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(Snip snap....)

WOW... sikke dog en beskrivelse.. jeg kunne kun sidde og nikke kenkendende
til det hele

Det med at der er lidt hun over Maine coons oplever jeg bl.a. Når jeg kommer
hjem fra arbejde. Inden jeg når at komme op til fordøren er Cæsar allerede
på vej ud til fordøren.. Så vi ca. mødes ved fordøren (på hver sin side) på
samme tid
Pga. af hans størrelse går ham ikke men lunter. Det siger: "Bump, bump". Når
han skal gå ned af trappen.. kan det lyde som om det er en person der går
ned at trappen..
Skulle man nu finde på at forlade stuen så følger han med, faktisk lige
meget hvor man end går hen..
Ham er ikke meget for lukkede døre.. og larmer højlydt hvis han ikke kan
komme ind i samme rum som vi opholder os i

Maine coon er en dejlig bamse kat.. et vindunderlig og prægtigt dyr

Jeg har mit album her

www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=33

Mange hilsner
Mette

---

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 22-01-03 11:15

Ja, maine coonen er en vidunderlig race. Når du engang skal have en så prøv
maineklubbens hjemmeside, www.mainecoonklubben.dk der er både lister over
forskellige opdrættere og lister over opdrættere der har killinger til salg.
Jyrak, en dansk katteklub har også en killinge liste hvor man kan finde den
man søger. Kik ind på forskellige hjemmesider, besøg forskellige opdrættere,
så du finder lige præcis den kat og opdrætter der passer dig.
Jeg har selv et lille opdræt, hvor jeg har indhegnet hele baghaven. Kattene
elsker muligheden for at fange sommerfugle og regnorme, og hvis de er rigtig
heldige en mus eller to.
Venlig hilsen Charlotte
Sechercats maine coon opdræt
www.sechercat.dk

Fra : Birgitte

Dato : 22-01-03 11:58

Jamen hej Charlotte
Ihh hvor dejligt, at du tog mod til dig og kiggede ind på NG,- Velkommen
til.
Håber du vil få masser af hyggelige stunder med at deltage
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 22-01-03 09:27

Anders Houmark wrote:
> [...]
> older=139&limit_start=0&limit_user=15# og.. altså den kat, nøj den er

Mange tak! Det vil jeg sige til ham........ Jeg synes nu også kan er ret
køn.
Desuden passer Ida´s besrivelser meget godt på ham...... De fleste ting
passer som de var skrevet om ham. Men..... Det med at de ikke opfører
sig som børn..... Det må jeg vist lige læse op for ham. For er der nogen
der kan opfører sig som et barn er det Kashmir! Ham kan nærmest
smide sig på gulvet og slå i gulvet, hvis der er noget han ikke må eller
ikke må få!
Nej, slå i gulvet gør han ikke, men rør ham ikke!!

Du kan se flere billeder af Kashmir på vores hjemmeside!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Inger og Jakob

Dato : 22-01-03 11:48

Hej

Jeg har en Maine coon dame på 10 måneder, som er steriliseret. Vi bor for
enden af en lukket villavej, og lader derfor katten løbe ude, og det elsker
hun - hun er blevet en gladere kat, efter vi begyndte at lukke hende ud, og
hun er også bygget til at kunne klare det lidt kolde klima. Hun er
(selvfølgelig) vaccineret. Hun er en meget aktiv kat og vil gerne bruge sine
kræfter, så det er vigtigt, at katten bliver stimuleret. Jeg har selv
fortrudt, at vi ikke fik to katte, så de kunne have glæde af hinanden, (men
det er jo ikke altid, at det kan lade sig gøre).

Hun er fræk - det kan man godt sige - hun kan fare rundt, hun har haft det
med at bide i ting (men det er blevet bedre med alderen) og kradse hvor hun
ikke må (det er også blevet bedre), hun kan puffe småting på gulvet med
poten fordi hun leger med dem, hun har lavet ridser i nogle af vores møbler
fordi hun hopper op og sætter kløerne i, hun elsker at overfalde og hærge
vores toiletrulle så snart hun får chancen, hun efterlader sit legetøj i
vandskålen, hun kan ligge på lur og overfalde vores fødder men hun bruger
ikke klør, og hun kan være temmelig kluntet så hun fx løber ind i ting under
leg eller vælter noget på gulvet fordi hun skal vende sig. Så man kan godt
sige, at hun er lidt af en ballademager, men meget af det, hun laver, tror
jeg hører killinge-lømmel-alderen til, og sådan er der nok mange katte der
er. Jeg synes hun kan være fræk, men jeg synes ikke, at hun er træls.

Hun er meget knyttet til os, og det er tydeligt, at hun skelner mellem os og
andre. Hun kender vores stemmer, og vil helst være der vor vi er. Hun vil
også altid sige goddag, når der kommer gæster, men det er kun for alvor os,
der dur. Hun er meget glad for børn, og børnene kan nærmest få lov til at
hive hende i halen, uden at hun hverken river eller stikker af - det er lidt
underligt - og måske er vores kat bare særlig sær.

Hun er ikke så meget for at ligge på skødet - hun vil gerne tages op (og så
spinder hun højt) men ca. ti minutter er nok, og så hopper hun ned - ofte
ned på gulvet, og det er nok fordi det er køligere. Hun tager altid imod en,
når man kommer hjem, og skal have lidt nus og kæl, og hun kradser tit på
døren, hvis man fx er ude på badeværelset og har lukket døren. Hun er ikke
en klistret kat, men følger en næsten hele tiden lidt på afstand - medmindre
man laver et eller andet, for så vil hun gerne være med - det er sjovt, når
der sker noget.

Jeg håber, at du kan bruge beskrivelsen til noget, men det er bare en
beskrivelse af vores kat, og der kan sikkert være stor forskel på de enkelte
individer. Hun er en dejlig kat med masser af personlighed, og som er meget
knyttet til os, og som vi er meget glade for. Og så er hun jo også køn ;)

Med venlig hilsen
Inger Gjerløv

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 22-01-03 16:32

Jeg er sikker på han kan bruge beskrivelsen af jeres kat, for jeg kan kun
nikke meget genkendende til alle de træk du beskriver ved jeres maine coon.
Nu ved jeg ikke hvorfor I ikke kunne få to, men det er helt sikkert at
anbefale. To har så meget sjov og gavn af hinanden, så ændre forholdene sig
senere så anskaf endelig en mere.
Knus Charlotte Henriksen

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-01-03 20:41