re.agility begyndelse
Fra : Simon Leth Jensen

Dato : 21-01-03 22:20

Hej NG

Angående den border collie der skulle starte til agility vil jeg sige som
agility træner, at man kan godt starte nu.
Men i det små. hunden kan godt lære pose og tunnel og spring uden pind på
evt. de ligger på jorden. Hunden tager ikke skade af at lære de forskellige
ting at kende.
ZigZag laver man bare med store mellem rum lavet med spyd så hunden ikke får
vrid i ryggen. Men tag det roligt du kan kun gå langsomt frem husk det skal
være sjovt for jer begge. Men det er måske ikke de fleste klubber der har
trænere til at lave det enkelte med hunden. Så skulle du snakke med andre
der vil starte lige så tidelig.
Men ude ved os er hundene ca.1 år når de starter.
Men held og lykke, bordere er jo dygtige til agility, men dem vil jeg gerne
slå engang til stævner.
hilsen Tina

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 22-01-03 21:53

Hej

Jeg ser heller ikke et problem i at lade hunden gå gennem tunnel, pose
eller et spring uden overlægger, men hvorfor ikke blot starte med at
lære den det basale lydighed den jo skal have med sig alligevel og så
lære den dirigering om forskellige ting når man går tur istedet, jeg
fatter ikke hvorfor man er så ivrig efter at starte med en alt for ung
hund og derved risikere at måtte afstå fra at løbe konkurrencer fordi
man ikke var opmærksom på ens hund fra start.

Jeg ved også at der er "V - metoden" for slalom, men dette burde ikke
startes op uden opsyn af erfarne trænere, da man kan gi' hunden en
dårlig indlæring som senere skal rettes op...og det er ikke altid lige
nemt når de har fået en skidt vane...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Mari

Dato : 22-01-03 23:08

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hund og derved risikere at måtte afstå fra at løbe konkurrencer fordi
> man ikke var opmærksom på ens hund fra start.

Hvor er jeg dog enig med dig. Den tid man venter - den kommer dobbelt igen.

Der er absolut ingen grund til at forcere........ og træning som kan
anvendes til
agility senere - den kan udføres allevegne. Om hunden introduceres til pose,
tunnel
osv. i en ung alder er ligegyldig træning...... i agility-sammenhæng.
Agility er temmelig belastende sport - så derfor er det vigtigt at hunden
belastes mindst
muligt - og det sker ved at hunden er styrbar INDEN den starter på en
agilitybane.

/Mari