Utility til hurtig skift af netværksindsti~
Fra : Uni Bull

Dato : 21-01-03 19:44

Hej folkens.

Denne post er x-postet i dk.edb.netværk og dk.edb.system.ms-windows
FUT: dk.edb.system.ms-windows

Nå - til spørgsmålet...

Jeg har en bærbar med Windows 2000 som jeg dagligt tilslutter til
forskellige netværk.
Da hvert netværk kræver hver sin netværksopsætning er jeg ude efter et lille
program, der gør det muligt - ved et enkelt klik med musen - at ændre
computerens netværksopsætning, så den passer til det pågældende netværk.
Eksempel:
På det ene netværk skal jeg bruge én bestemt IP, på det andet netværk får
jeg IP fra en DHCP-server, på det tredie netværk skal jeg bruge en tredie
fast IP....

Er der nogen der kender en lille utility, der kan gøre skift mellem netværk
lidt nemmere end manuelt at ændre indstillingerne?
--
Uni Bull
København K

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-01-03 19:57

http://www.netswitcher.com/

Fra : Uni Bull

Dato : 21-01-03 23:51

Mads Bahrt wrote:

> http://www.netswitcher.com/

Fremragende - tak for det!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-01-03 22:20

Som svar på skriblerier forfattet af Uni Bull

> Er der nogen der kender en lille utility, der kan gøre skift mellem
> netværk lidt nemmere end manuelt at ændre indstillingerne?

Du kan starte med den her
"netsh interface ip dump"

De eksisterende settings tager du fx med
"netsh interface ip dump > mysettings.cmd"

Åbn filen efterfølgende for at rette lidt
Du har følgende linier evt flere
------------------------------------
set address name = "Interface" source = dhcp
set dns name = "Interface" source = dhcp
set wins name = "Interface" source = dhcp
------------------------------------

Du skal sætte "netsh interface ip" foran
------------------------------------
netsh interface ip set address name = "Interface" source = dhcp
netsh interface ip set dns name = "Interface" source = dhcp
netsh interface ip set wins name = "Interface" source = dhcp
------------------------------------

Der skal også lige ryddes lidt op i filen for at den dur

Ved at kalde "mysettings.cmd" sætter du dit LAN interface kaldet "interface"
til at køre med DHCP

Du kan bruge "netsh ?" til at finde de forskellige muligheder
Søg evt på Google efter netsh

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 22-01-03 00:22

Du kan lege med "netsh" kommandoen under en kommandoprompt.

Jeg kan ikke helt huske proceduren, men groft sagt er den som følger
1. Indstil computeren til netværk A
2. Kør netsh og få et dump af din netværks indstilling. Gem det i en
tekstfil ("netsh interface ip dump > NetA.txt")
3. Gentag med netværk B
4. Lav to batchfiler, der hver i sær kalder kommandoen
Netværk A.bat: "Netsh exec NetA.txt"
Netværk B.bat: "Netsh exec NetB.txt"

Dette er frit efter hukommelsen. Held og lykke
Mikkel

ps. der er betalingsprogrammer som f.eks. Netswitcher, der gør det
automatisk...

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 23-01-03 09:28

www.netswitcher.com