900 band contra 1800 band
Fra : Per Pedersen

Dato : 10-03-01 17:35

Hvis man har en telefon med kun 900 mhz og et sonofon abb. er man så meget
dårligere stillet end hvis man havde en dual band 900/1800, jeg mener både
her i Danmark og hvis man rejser ned igennem Europa (Tyskland, Frankrig
Holland og lignende)

Per

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-03-01 18:21

"Per Pedersen" <pervejle@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>her i Danmark og hvis man rejser ned igennem Europa (Tyskland, Frankrig

I de fleste tilfælde vil du ikke mærke nogen forskel. Men der kan være
problemer, hvor mange mennesker er samlet. Fx havde et par af mine kollegaer
problemer sidste år på CeBIT.

Peter

Fra : Niels

Dato : 10-03-01 22:46

On Sat, 10 Mar 2001 17:34:32 +0100, "Per Pedersen"
> [...]

>her i Danmark og hvis man rejser ned igennem Europa (Tyskland, Frankrig

Vi kørte til Frankrig sidste år med en 900 Mhz telefon. Der var ingen
problemer bortset fra at de billige operatører i Frankrig kun havde
1800 net.

Mvh - Niels

Fra : jan steen sørensen

Dato : 11-03-01 09:23

Hvis du foretager opkald på de (gamle) 900 net vil du ofte opleve at du
bliver takseret pr. påbegyndt 30 sek. (enkelte starter/har tidl. startet med
60 sek.) Dette har stor betydning ved korte samtaler:
f.eks. 31 sek. betaler for 2x30 sek. ialt 60 sek.!
Størstedelen af de nye 1800 operatører (har nyere udstyr) takserer på mere
retfærdig måde: f.eks. pr. påbegyndt 6 sek. intervaller - det betyder at i
forgående eks. vil du skulle betale for 36 sek. istedet - der kan for mig at
se sagtens være en fordel - , men se dig for - check din operatør, evt. på
hjemmesiden - læs priserne.

I terorien vil du for en meget kort samtale (besked) på eksempelvis 5 sek. i
eet selskab kun skulle betale for 6 sek. hvorimod i eet andet selskab skulle
betale for 30 sek. Dette er selvfølgelig et ideelt eksempel - men jeg har
set det på mobillregningen.

>Vi kørte til Frankrig sidste år med en 900 Mhz telefon. Der var ingen
>problemer bortset fra at de billige operatører i Frankrig kun havde
>1800 net.

nemlig, 900 nettet er landsdækkende - 1800 operatører udmærker sig ved at
have dækning hvor der er meget telefon-trafik (storbyer, motorveje, etc.)
samt typisk lavere priser

jan

Fra : Dennis T.

Dato : 11-03-01 12:51

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skulle
> betale for 30 sek. Dette er selvfølgelig et ideelt eksempel - men jeg har

Har du nogen dokumentation for dette? Umiddelbart kan jeg ikke helt se at
det er lovligt...

/Dennis

Fra : jan steen sørensen

Dato : 11-03-01 13:33

Dennis T. skrev i meddelelsen <98fong$jlc$1@news.cybercity.dk>...

>"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
>skulle
>
>Har du nogen dokumentation for dette? Umiddelbart kan jeg ikke helt se at
>det er lovligt...

Selvfølgelig og hvad der er "lovligt" i din opfattelse kan jeg ikke afgøre.
MEN - når du er i udlandet og valgt at tage din telefon med, bruger du jo
telefonen i fremmed net, så er du også klart underlagt disse fremmede
operatørers taksering og betingelser!

Læs også under: "Betingelser for International Roaming" hos din operatør -
her vil eksempelvis stå:
"Såfremt SIM-kortet anvendes uden for Danmark,. gælder sådanne reguleringer,
priser og vilkår, som er fastsat for de enkelte services i det pågældende
mobilnet." Endvidre kan du altid ringe til din udbyder og få spicifikke
oplysninger.

Det er disse betingelser du har underskrevet såfremt dit SIM-kortet kan
bruges i udlandet!

endvidre sakset fra www.tst.dk hjemmeside:
http://www.tst.dk/dk/publikationer/ppmaj99_tema/kap00.htm

"Høj- og lavtakstperioden varierer fra land til land og selskab til selskab
samt efter opkaldstype. Generelt strækker højtakstperioden sig fra et
tidspunkt mellem kl. 06:00-08:00 til et tidspunkt mellem kl. 18:00-22:00 på
hverdage samt eventuelt lørdag og søndag. Der gøres opmærksom på, at
opkaldsafgifter ikke er inkluderet i minutpriserne, ligesom visse af de
udenlandske selskaber f.eks. takserer pr. påbegyndt 30 sekund eller for
minimum 1 minut. Oplysninger om opkaldsafgifter, takseringsprincipper og
høj-/lavtakstperiode anbefales indhentet hos dit danske mobilselskab."

hilsen Jan

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-03-01 07:03

jan steen sørensen skrev i meddelelsen ...

>sek.

så stille her blev....
Er du tilfreds med svaret?
Jan