HTML 3,2 og 4,01 - ?
Fra : Kim Christensen

Dato : 21-01-03 13:52

Hejsa

Jeg har været væk fra html mv. i lidt over et år, og der er vist et par ting
jeg lige skal have opdateret : )

Det ser ud til at flere tags er blevet "forældet" i 4,01 (se b.la. -->
http://www.html.dk/dokumentation/html4/definitions.asp#deprecated ).

Eks: i <body> plejer jeg altid at skrive <body topmargin="0", bgcolor="#?"
osv>, men nu ser det så ud til at f.eks bgcolor er blevet forældet.

Er det sandt at bgcolor er blevet forældet ?
Hvis ja, hvad gør i så når i laver jeres kode ?
Hvis bgcolor skal virke i ældre browsere hvad skriver i så ?
Hvordan får i valideret 4,01 korrekt så det også virker i ældre browsere ?

Hmmm, det er vist farligt at væk væk et stykke tid *lol*

mvh
kim Christensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-01-03 14:06

"Kim Christensen" <kim@cybercode.dk> writes:

> Jeg har været væk fra html mv. i lidt over et år, og der er vist et par ting
> jeg lige skal have opdateret : )

Velkommen tilbage :)

> [...]
> osv>, men nu ser det så ud til at f.eks bgcolor er blevet forældet.
>
> Er det sandt at bgcolor er blevet forældet ?

Ja. Der er en opdeling mellem strukturen af dokumentet (som HTML
bruges til) og udseendet (som man bruger CSS til). Bgcolor-attributten
hører til udseendet, så den bliver fjernet fra HTML.

> Hvis ja, hvad gør i så når i laver jeres kode ?

Bruger CSS (Cascading Style Sheets) til at beskrive udseende. Det
kan placeres "inline" i elementet:

Man kan også skrive det i head-elementet som et embedded stylesheet

body {"background-color:#xxxxxx;margin-top:0px}

eller endda i et eksternt stylesheet som man så linker til (samme som
indholdet af style-elementet ovenfor, blot i sin egen fil):

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="dimsefil.css">

Basal CSS er ikke så svært igen at lære.

> Hvis bgcolor skal virke i ældre browsere hvad skriver i så ?

CSS virker faktisk i de fleste browsere, inklusive Netscape 4 (i
begrænset omfang, men background-color skulle virke) og IE 4. Resten
er så forældede at de kun bør findes på museer (og der er i praksis
ikke nogen der bruger dem). NS4 burde også være droppet for længst,
men den overlever desværre stadig i stort nok omfang til at man
nogen gange skal bekymre sig om den. IE4 fortjener også sparket,
selvom den er bedre end NS4.

> Hvordan får i valideret 4,01 korrekt så det også virker i ældre browsere ?

Ved at skrive korrekt 4.01 og krydse fingre. I praksis er det, for det
meste, ikke et problem for de ældre browsere der faktisk er i brug.
NS4 og IE4 er de ældste, og selv de kan være med til det mest basale.

/L

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-01-03 14:25

Hej Lasse

Tak for dit svar : )

Ok, det som altså er sket, er at man i 4,01 skal bruge CSS, hvor man i 3,2
kunne placere alt i html.

Nu vi er her, ved nogle om det kan lade sig gøre at installere flere
forskellige IE på samme maskine. Det er jo ikke noget problem med NN ?
Måske kan man oprette flere bruger på sin maskine og skifte bruger når man
skal bruge en anden udgave af IE ?

mvh
Kim Christensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-01-03 15:04

"Kim Christensen" <kim@cybercode.dk> writes:

> Ok, det som altså er sket, er at man i 4,01 skal bruge CSS, hvor man i 3,2
> kunne placere alt i html.

Det er den korte version. Jens gav nogle flere detaljer. Den nyeste
version af HTML er XHTML 1.1, hvor alle deprecated'e elementer er væk,
men alle browsere forstår stadig HTML 4.01.

Angående DOCTYPE-switching, så skriv altid nye sider så de bliver vist
i "standards-mode". Det vil virke i alle nye browsere, i stedet for at
virke i nogel gamle browsere og enkelte nye.

> [...]
> forskellige IE på samme maskine. Det er jo ikke noget problem med NN ?
> Måske kan man oprette flere bruger på sin maskine og skifte bruger når man

Kort svar: Det kan man ikke. Man skal køre flere installationer af
Windows. Hvis man vil gøre *det* lidt nemmere, så kan man evt. bruge
virtuelle maskiner. Lidt søgning gav et svar på et spørgsmål magen til
dit:
<URL:http://lists.evolt.org/archive/Week-of-Mon-20011217/064081.html>
Jeg har selv IE3, IE4, IE5.0 og IE5.5 installeret på Windows 95 i
Connectix Virtual PC'er, med 24 dage tilbage af prøveperioden. Nok lidt
dyrt hvis man ikke er professionel.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-03 14:45

Kim Christensen skrev:

> Ok, det som altså er sket, er at man i 4,01 skal bruge CSS,
> hvor man i 3,2 kunne placere alt i html.

Ikke helt. HTML 4.01 findes i tre forskellige udgaver - strict,
transitional og frameset. I strict er alle forældede elementer
fjernet, og her skal man derfor benytte css. De andre to typer
indeholder også de elementer der er markeret som "deprecated" - så
man kan stadig benytte html-formatering, selv om det stadig
anbefales at bruge css.

Du skal i øvrigt være opmærksom på det begreb der hedder doctype
switching - kort fortalt kan flere browsere vise kode i 2 eller
flere forskellige modes - den ene er bagudkompatibel med IE4 og den
anden er kompatibel med css-standarden. Den "mode" en side vises i
styres alene af hvilken doctype siden har.

Se fx <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>.

NB: Det er lettere at læse og forstå dine indlæg hvis du citerer
lidt af det indlæg du kommenterer ovenover din egen tekst. Se evt.
min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-01-03 22:57

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> CSS virker faktisk i de fleste browsere, inklusive Netscape 4
> (i begrænset omfang, men background-color skulle virke) og IE
> 4.

http://www.htmlhelp.com/tools/csscheck/ er jeg flere gange
stødt på denne sætning:

Warning: The shorthand background property is more
widely supported than background-color.

Om det også gælder NN4 kan jeg ikke huske da jeg ikke laver
noget til den browser mere, men det er rart at have i baghovedet.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-01-03 01:43

Hejsa til alle

Tak for jeres svar : )

Nu sidder jeg så og tænker... tidligere kunne jeg altid det få det til at
virke, selv NN 4,06, så hvad skal jeg med html 4,01 ?

Så jeg tror jeg vil forsætte med 3,2 som jeg kan få til at virke overalt
(har dog aldrig testet i IE 3 !) og så tage 4,01 op når jeg er kommet "ind"
i gamet igen.

Hvad er der egentlig galt med 3,2 hvis man kan få det til at virke "overalt"
og hvorfor har man egentlig lavet en ny html standart ?

mvh
Kim Christensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-01-03 01:58

"Kim Christensen" <kim@cybercode.dk> skrev :

>Hvad er der egentlig galt med 3,2 hvis man kan få det til at virke "overalt"
>og hvorfor har man egentlig lavet en ny html standart ?

Fordi der jo hele tiden sker en videreudvikling og css er
smartest at bruge til formatering.

Når du først lige har sat dig ind i det, så vil du finde det
meget nemmere og du slipper for at skrive f.eks. font tags en hel
masse gang på siderne.

PS.

Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.