Opfindernes ø
Fra : Christian Vandsø

Dato : 21-01-03 11:50

På DR2 kører der et program der hedder Opfindernes Ø. Det er ganske
interessant, bortset fra at de beskæftiger sig (efter min mening) for
meget med "hvad" og for lidt med "hvordan".
I første udsendelse skulle de lave en radio, og fik i den forbindelse
udleveret en krystal så de kunne lave en krystalradio. Jeg kom til at
tænke på, hvem der første gang fandt på at benytte en krystal som
diode. Og - viste man dengang hvorfor krystallens gitterkonstruktion
gør den effektiv som diode, eller brugte man den bare "fordi det
virker" og forklaringen kom senere?

I afsnit 2 laver de et kamera. Det virkede dog ikke - mest fordi de
lavede det alt for kompliceret. Gad vide hvorfor de ikke lavede et
pinhole kamera med deres (iøvrigt ganske godt udtænkte) lysfølsomme
papir på bagsiden.

Afsnit 3 kommer i aften, og til trods for de manglende videnskabelige
forklaringer er det et anbefalelsværdigt.

/Christian

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-01-03 13:51

Scripsit Christian Vandsø <christian@fabel.invalid>

> [...]
> gitterkonstruktion gør den effektiv som diode, eller brugte man den
> bare "fordi det virker" og forklaringen kom senere?

Ifølge http://www.pbs.org/transistor/science/info/diodes.html var
det først ukendt hvorfor krystallet virkede som ensretter.
Forklaringen blev først fundet omkring 1940; efter den var kendt, blev
det muligt at producere halvlederdioder med PN-overgangen i pænt
definerede kendte områder, så man ikke længer skulle prøve sig frem
med forskellige kontaktpunkter på en naturlig krystal.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-01-03 18:24

"Christian Vandsø" wrote:

> [...]
> lavede det alt for kompliceret. Gad vide hvorfor de ikke lavede et
> pinhole kamera med deres (iøvrigt ganske godt udtænkte) lysfølsomme

Det undrer nu også mig lidt, men jeg er jo også så gammel, at jeg
som barn har prøvet at lave et synåle hul i svjh en lille skotøjs-
æske, og så få et omrids af rimelig genkendelighed på et eller
andet, dog omvendt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Christian Vandsø

Dato : 21-01-03 21:26

On Tue, 21 Jan 2003 18:24:18 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> [...]
>som barn har prøvet at lave et synåle hul i svjh en lille skotøjs-
>æske, og så få et omrids af rimelig genkendelighed på et eller

Iøvrigt er det ganske sjovt at tænke på, at sådan virker øjet også -
dvs vi ser ting omvendt. Hjernen er dog enten så venlig at den vender
billedet om for os, eller også vender verden vitterlig på hovedet.

/Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 21:40

Christian Vandsø skrev:

>dvs vi ser ting omvendt. Hjernen er dog enten så venlig at den vender
>billedet om for os, eller også vender verden vitterlig på hovedet.

Det er hjernen der vender billedet. Hvis man monterer spejle
foran øjnene så billedet vender 'rigtigt' i øjnene, er man
svimmel og kaster op i tre dage. Derefter får hjernen atter vendt
tingene rigtigt så det fungerer fuldstændig som før. Det gælder
både ved op-ned- og højre-venstre-spejlinger. Det er afprøvet ved
eksperimenter.

--
Bertel

Fra : Hans M Lauritzen

Dato : 21-01-03 21:59

> [...]
> tingene rigtigt så det fungerer fuldstændig som før. Det gælder
> både ved op-ned- og højre-venstre-spejlinger. Det er afprøvet ved

Surt at man skal gennemgå pinslerne igen når spejlene bliver fjernet igen.
;-/

Fra : Jimmy

Dato : 21-01-03 23:05

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er hjernen der vender billedet. Hvis man monterer spejle
> foran øjnene så billedet vender 'rigtigt' i øjnene, er man
> svimmel og kaster op i tre dage.

Hvor fås de briller?
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det skal testes

Mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 23:22

Jimmy skrev:

>Hvor fås de briller?

Den person jeg læste om. lavede selv nogle værre stativer som han
gik rundt med.

--
Bertel

Fra : Jakob Harming

Dato : 21-01-03 23:15

Bertel skrev:

> foran øjnene så billedet vender 'rigtigt' i øjnene, er man
> svimmel og kaster op i tre dage. Derefter får hjernen atter vendt
> tingene rigtigt så det fungerer fuldstændig som før.

Ja, dette er rigtigt, men det er forskelligt fra person til person. Nogen
bliver mere "ramt" af det end andre. Nogen har meget grum hovedpine, andre
oplever der ikke så slemt.

/Jakob

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-01-03 23:13

"Christian Vandsø" wrote:

> Iøvrigt er det ganske sjovt at tænke på, at sådan virker øjet også -
> dvs vi ser ting omvendt. Hjernen er dog enten så venlig at den vender
> billedet om for os, eller også vender verden vitterlig på hovedet.

Faktisk vender hjernen billedet otte gange, og eftersom otte er et lige
tal, kan vi konkludere at verden vitterlig vender på hovedet. Man har
stadig ikke fået afgjort om verden vitterlig er spejlvendt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 23:23

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Faktisk vender hjernen billedet otte gange

Ikke 16 eller 32?

Hvordan kan du bevise at den gør det otte gange?

>Man har stadig ikke fået afgjort om verden vitterlig er spejlvendt.

Man har heller ikke fået afgjort om den i virkeligheden er
dobbelt så stor som vi tror.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-01-03 23:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke 16 eller 32?
>
> Hvordan kan du bevise at den gør det otte gange?

> Man har heller ikke fået afgjort om den i virkeligheden er
> dobbelt så stor som vi tror.

Jeg tror du aner filosofien bag mit indlæg ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-01-03 23:36

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg tror du aner filosofien bag mit indlæg ...

Da jeg så indlægget, skulle jeg også lige vende det et par gange.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 08:00

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Jeg tror du aner filosofien bag mit indlæg ...

Øjeblik. Jeg skal lige have tørret noget grønt snask af mine sko

Bertel

Fra : Magnus Rohde

Dato : 22-01-03 01:00

Christian Vandsø <christian@fabel.invalid> wrote:

> [...]
> lavede det alt for kompliceret. Gad vide hvorfor de ikke lavede et
> pinhole kamera med deres (iøvrigt ganske godt udtænkte) lysfølsomme

Kameraet virkede ikke fordi deres papir ikke var lysfølsomt nok. Det var
også derfor de valgte at bruge en primitiv linse istedet for et lille
hul.

Det står altsammen på http://dr.dk/opfinder/

Magnus